در شهر

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۷۳

 انتقاد از افتتاح ناقص خطوط مترو

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: متاسفانه خطوطی که در اواخر دوره مدیریت گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند، فاقد پایانه هستند.

به گزارش مهر، محسن پورسیدآقایی با اشاره به اینکه اولویت اصلی این دوره مدیریت شهری توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی است، گفت: بیشترین تمرکز روی کاهش سرفاصله حرکت قطارهاست، به‌طوری که اخیرا سرفاصله حرکت قطارها در نیمه شمالی خط 3 به 10 دقیقه کاهش یافت و در خط 4 نیز به 5 دقیقه رسیده و به‌زودی تا 4.5 دقیقه نیز کاهش خواهد یافت. وی افزود: در سایر خطوط نیز با مدیریت بهتر ناوگان به‌دنبال کاهش سرفاصله حرکت قطارها هستیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با ابراز تاسف از اینکه خطوطی که در اواخر دوره مدیریت گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند فاقد پایانه هستند، تصریح کرد: یکی دیگر از اولویت‌ها در حوزه مترو، راه‌اندازی پایانه‌های خطوط است؛ چراکه لازمه ارائه سرویس بهتر به مسافران وجود پارکینگ قطار در ابتدا و انتهای مسیر است که متاسفانه خطوطی که به تازگی احداث شده‌اند، فاقد پایانه هستند.

وی تاکید کرد: احداث دو پایانه در خطوط غربی (اکباتان) و شرقی (کلاهدوز) باید به سرعت تا پایان سال انجام شده تا سرویس بهتری به شهروندان تهرانی ارائه شود. پورسیدآقایی افزود: کارخانه واگن‌سازی نیز طبق تعهدات، باید تا پایان امسال 13 رام قطار تحویل دهد که 4 رام قطار اخیرا وارد خطوط شده و 9 رام قطار دیگر تا پایان سال وارد خطوط خواهد شد. وی با بیان اینکه عملیات عمرانی خط 6 مترو رو به اتمام است، خاطرنشان کرد: عملیات تجهیز برق و سیگنالینگ این خط آغاز شده و تاکنون 10درصد پیشرفت داشته است که تا پایان سال بخشی از این خط افتتاح خواهد شد. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در مورد تکمیل خط 7 مترو، خاطرنشان کرد: تکمیل این خط با فعالیت شبانه‌روزی در حال انجام است که امیدواریم با رفع نقایص باقی مانده ظرف 6 ماه آینده خط 7 را مجددا مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

 تکذیب لغو عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک

مصطفی قنبرنژاد مدیرکل واحد صدور آرم شهرداری تهران درباره حواشی ابطال بخشی از مصوبه شورای شهر درخصوص جریمه و عوارض ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک توضیحاتی را ارائه کرد. به گزارش مهر، مصطفی قنبرنژاد، با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال بخشی از مصوبه شورای شهر تهران گفت: در مصوبه مورخ 5 بهمن‌ماه سال 93 برای ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک عوارض تعیین شده بود که برابر این مصوبه، شهرداری موظف شد برای جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودروها از طریق دوربین‌ها نسبت به شناسایی خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده شدند، اقدام کند. وی با بیان اینکه در این مصوبه آمده بود که مالکان خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک شدند ظرف 24 ساعت باید نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند؛ چراکه در غیر این‌صورت عوارض به‌صورت دو برابری افزایش می‌یابد، تصریح کرد: دیوان عدالت اداری این قسمت مصوبه که مربوط به افزایش 2 و 4 برابری بوده است را ابطال کرده، اما متاسفانه برخی شهروندان متصور شدند که به‌طور کلی عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک ملغی شده است. مدیرکل واحد صدور آرم شهرداری تهران با بیان اینکه خودروها برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید به‌صورت روزانه یا سالانه، آرم را که به منزله مجوز ورود به این محدوده است دریافت کنند، گفت: براساس مصوبه سال 93 شورای شهر، عوارض ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک برابر یک روز طرح ترافیک روزانه است که در حال حاضر این مبلغ 40هزار و 300 تومان است. قنبرنژاد با بیان اینکه دیوان عدالت اداری افزایش تساعدی 2 و 4 برابری ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک را ابطال کرده است، گفت: عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک به قوت خود باقی است و افرادی که ورود غیرمجاز به این محدوده را داشته باشند علاوه بر اینکه جریمه می‌شوند، عوارض ورود به این محدوده براساس قیمت روز و به استناد مصوبه شورای شهر در عوارض سالانه خودرو قید خواهد شد. مدیرکل واحد صدور آرم شهرداری تهران در پایان افزود: متاسفانه پس از انتشار این خبر برخی مردم تصور کردند که به‌طور کل ورود به محدوده طرح ترافیک آزاد شده است که این مساله موجباتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

سوله‌های مدیریت بحران، شهربازی نیست

زهرا صدراعظم‌نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: سوله‌های مدیریت بحران جای برنامه تلویزیونی و شهربازی نیست. به گزارش مهر، زهرا صدراعظم‌نوری گفت: موضوع ایمنی و مدیریت بحران از آن دست موضوعاتی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود در نتیجه باید برای آن بودجه صحیح دید و نگاه واقع‌بینانه‌یی داشت.

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای پنجم شهر تهران، ری و تجریش افزود: باید نگاه واقع‌بینانه‌یی به بودجه و اقداماتی که در شهر انجام می‌شود، داشته باشیم. در بخش‌هایی از شهر هزینه‌هایی شده که می‌توانست انجام نشود و اتفاقی هم نمی‌افتاد اما در بخش‌هایی چون مدیریت بحران اگر هزینه نکنیم برای آینده خطرناک است.

وی ادامه داد: من تعجب می‌کنم که چطور برای سازمان مدیریت بحران اعتباراتی منظور شده اما در سال ۹۳ چیزی از این اعتبار تخصیص داده نشده و در سال ۹۴ و ۹۵ باز هم این وضعیت تکرار شده است. اگر به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران ضروری است و برای آن امکانات، تجهیزات و پرسنل تدارک دیده‌ایم بنابراین باید به وضعیت آن رسیدگی کنیم. به هر حال اگر اتفاقی رخ دهد ما به عنوان شهرداری باید پاسخگو باشیم. بنابراین یکی از اقدامات اساسی کمیسیون مربوطه شورا در دستور کار قرار دادن وضعیت تخصیص اعتبارات مدیریت بحران است. صدراعظم‌نوری در ادامه بر ضرورت پیگیری وضعیت پایگاه‌های مدیریت بحران و بازگرداندن مدیریت این پایگاه‌ها به سازمان تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت این سوله‌ها برای تحقق ماموریت‌های سایر سازمان‌ها مانند استفاده برای تولید برنامه‌های تلویزیونی یا شهربازی صحیح نیست و توجیه ندارد و باید هرگونه بهره‌برداری خارج از ماموریت اصلی پایگاه‌ها متوقف و نظام بهره‌برداری از پایگاه‌های مدیریت بحران باید ساماندهی شود. عوارضی که از مردم گرفته می‌شود باید صرف ماموریت‌های شهرداری شود نه ماموریت دیگر سازمان‌ها.

 نظارت دقیق بر کیفیت خودرو و سوخت‌

صدرالدین علیپور رییس مرکز مدیریت محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن اشاره به تعامل خوبی که بین شهرداری و مجموعه محیط‌زیست برقرار شده است، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست باید نظارت دقیقی بر کیفیت‌ خودرو، سوخت آنها و معاینه فنی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، علیپور با اشاره به اینکه شرایط کنونی دولت و شهرداری به‌گونه‌یی است که راه تعامل برای حل مشکلات زیست‌محیطی شهر فراهم شده است، اظهار کرد: ما این مساله را یک فرصت می‌دانیم و امیدواریم که با ارتباط موثر شهرداری و دولت به ویژه سازمان حفاظت محیط‌زیست بتوانیم مشکلات زیست‌محیطی تهران ازجمله آلودگی هوای شهر را حل کنیم. وی با بیان اینکه مساله آلودگی هوا مساله‌یی است که دستگاه‌های مختلفی با آن درگیر هستند، تصریح کرد: اگر تعامل در سطح ملی و در سطح دولت و شهرداری برقرار شود وضعیت زیستی بهتری در شهر خواهیم داشت. رییس مرکز مدیریت محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: در تمام دنیا راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا گسترش حمل و نقل عمومی است و دولت می‌تواند برای حمایت از پروژه‌های توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو نقش ویژه‌یی داشته باشد. علیپور با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت خودرو و سوخت آن نقش ویژه‌یی در کاهش آلودگی هوا دارد، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان یک سازمان نظارتی می‌تواند نظارت‌های دقیق بر کیفیت سوخت خودروها و استاندارد آنها و همچنین معاینه فنی خودرو داشته باشد. وی با اشاره به اینکه از لحاظ برنامه زیست‌محیطی و داشتن برنامه در زمینه آلودگی هوا عقب نیستیم، اظهار کرد: مشکل ما در زمینه اجرا و هماهنگی بین بخش‌های مختلف است که من امیدوارم با تعامل بین شهرداری و دولت برنامه‌ها به اجرا در بیایند.

 

 

ارسال نظر