آمادگی بخش خصوصی برای ورود به طرح‌های ترابری

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۸۴

گروه راه و شهرسازی|

خبر تهیه آیین‌نامه مراکز لجستیک کشور در حالی برای نخستین‌بار در همایش حمل و نقل و لجستیک رسانه‌یی شد که مسوولان حمل و نقلی کشور همچنان به ضرورت ایجاد هاب‌های لجستیک در کشور و کمبود نیروی متخصص لجستیک انتقاد داشتند و فعالان بخش خصوصی هم برای بهبود جایگاه ایران در شاخص عملکرد لجستیک، آمادگی خود را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش حمل و نقل ‌اعلام کردند.

به گزارش فارس، رییس اتاق بازرگانی تهران در این همایش نرخ حمل بار در کشور را در مقایسه با کشورهایی نظیر ترکیه و افغانستان بسیار بالا توصیف کرد و گفت: توان رقابت با این قیمت‌ها گرفته شده است که باید برای آن فکری کرد.

محمد خوانساری افزود: متصل نبودن رانندگان با شرکت‌های حمل و نقل یکی از عواملی است که سبب بالا بودن قیمت حمل بار در کشور شده است و اتصال رانندگان با شرکت‌های حمل و نقلی، راهکاری برای کاهش هزینه حمل بار خواهد بود.

خوانساری بخش حمل و نقل را موتور محرکه کشور دانست و گفت: کمبود بودجه در بخش دولتی و نبود نقدینگی در بخش بانکی مانعی برای توسعه این بخش هستند. بخش خصوصی این آمادگی را دارد برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف توسعه بخش حمل و نقل وارد شود. به گفته او بخش خصوصی می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش بنادر و فرودگاهی اقدام کند و بر این اساس نیازمند تغییر برخی سیاست‌ها هستیم تا بخش خصوصی بتواند به بهره‌ور شدن حمل و نقل کمک کند.

خوانساری بیان کرد: بیشترین بخشی که از تحریم‌ها ضربه خورد، بخش حمل و نقل کشور بود و ایران می‌توانست بهترین مرکز (هاب) هوایی و دریایی باشد که تحریم‌ها سبب شد مرکز هوایی به کشورهایی نظیر ترکیه منتقل شود و مرکز (هاب) دریایی هم دوبی شود. رییس اتاق بازرگانی تهران، فرودگاه امام خمینی (ره) را بهترین فرودگاه منطقه توصیف کرد که به دلیل تحریم‌ها این فرودگاه نتوانست نقش خود را در هاب هوایی شدن بازی کند. او بر تلاش برای جبران گذشته تاکید کرد و ادامه داد: باید برای پیوستن به بازارهای جهانی بیش از پیش تلاش کرد و نسبت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر همت کرد.

خوانساری با بیان اینکه کشورهای منطقه بیشتر از 50 تا 60میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه بخش حمل و نقل انجام داده‌اند، افزود: این درحالی است که در ایران تنها نزدیک به یک میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام شده که در قیاس با سایر کشور‌ها بسیار کم است. رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: باید تلاش کرد تا جذب سرمایه‌گذاری در بخش هوایی و دریایی بیشتر شود گرچه کشتیرانی جمهوری اسلامی گام‌های خوبی برداشته است، اما کافی نیست و باید بیشتر شود. خوانساری خواستار جذب سرمایه‌گذاری خارجی با همکاری داخلی برای بخش‌های بنادر و حمل و نقل هوایی شد و گفت: گرچه در این دو، سه سال اخیر گام‌های خوبی در بخش هوایی برداشته شده اما توسعه فرودگاهی نیازمند جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتری است. او با اشاره به بخش حمل و نقل جاده‌یی گفت: بیشتر مشکلات این بخش داخلی است و انجام نشدن رقابت کامل در این بخش از عوامل توسعه نیافتن آن است. خوانساری متوسط پیمایش جاده‌یی در جهان را 210 هزار کیلومتر عنوان کرد و گفت: این درحالی است که در کشور این رقم 70هزار کیلومتر است که این موضوع خود از عوامل بالاتر بودن قیمت‌ها در مقایسه با سایر کشور‌هاست. رییس اتاق بازرگانی رشد ارزش افزوده حمل و نقل در کشورمان را 7درصد بیان کرد و گفت: سال‌هاست که این رقم ثابت مانده است و ثابت ماندن این رشد به دلیل مصرف نشدن سود در خود بخش بوده که باید برای تغییر آن تلاش کرد.

 تهیه آیین‌نامه مراکز لجستیک

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در همایش حمل و نقل و لجستیک گفت: آیین‌نامه مربوط به مراکز لجستیک در شورای عالی ترابری تهیه شد که مکان‌یابی آن در حال انجام است و امیدواریم این آیین‌نامه به زودی تصویب شود.

مهرداد تقی‌زاده اظهارکرد: ترانزیت و لجستیک در دنیا رشد فزاینده‌یی دارد و در ایران هم باید اشکالات توسعه این دو را بررسی و رفع کنیم. معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش لجستیک تهیه شده است، افزود: در عرصه ترانزیت 66 مشکل را احصا کردیم که مربوط به بخش‌های دولتی، خصوصی، گمرک و غیره بود که در حال حاضر بخشی از این مشکلات رفع شده است. تقی‌زاده با بیان اینکه مکان‌یابی مراکز لجستیک در حال انجام است، گفت: برای هر کریدور ترانزیتی کشور باید یک نفر مدیر داشته باشیم که در نخستین گام مدیر کریدور شمال- جنوب را انتخاب و هدف‌گذاری کرده‌ایم برای هر کریدور کشور یک نفر مدیر انتخاب شود. او تاکید کرد: این مدیران موظف هستند که در هیچ جای دیگر سمت و مسوولیتی نداشته باشند و هر 4 ماه بیلان کار بدهند.

 رتبه 96 ایران در لجستیک دنیا

رییس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با اشاره به گزارش بانک جهانی درباره شاخص عملکرد لجستیک گفت: ایران در رتبه 96 و جزو کشورهای کم ‌درآمد محسوب می‌شود. این در حالی است که امارات در رتبه 13 و قطر در رتبه 30 دنیا و به عنوان کشورهای پردرآمد در این حوزه محسوب می‌شوند.

 مسعود پل‌مه که از دیگر سخنرانان این همایش بود با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران از نظر کریدورهای ترانزیتی اظهار کرد: در این باره می‌توان به وابستگی کشورهای حوزه قفقاز و سازمان پیمان امنیت دسته جمعی (CIS) به آبراهه‌های آزاد توسط ایران و وجود زیرساخت‌های پایه لجستیک در ایران اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه 90درصد زمان گردش کالا در فرآیند لجستیک است، افزود: خدمات لجستیکی حاصل از مدیریت هوشمند و رقابت‌پذیر با بالاترین قابلیت اطمینان، کمترین میزان تاخیر و کمترین هزینه را باید فراهم کند.

پل‌مه با تاکید بر اینکه لجستیک می‌تواند به عنوان صنعتی اشتغال‌زا و درآمدزا مطرح باشد، گفت: ایران از نظر ژئوپلیتیکی موقعیت مناسب تجاری - لجستیکی دارد و جایگاه لجستیکی ایران در دنیا رتبه 96 است.

رییس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران افزود: بانک جهانی کشورها را از نظر شاخص عملکرد لجستیکی تقسیم کرده که بر اساس این گزارش ایران در زمره کشورهای با عملکرد نسبی لجستیک است و این شامل کشورهای با درآمد پایین است.

پل‌مه ادامه داد: بهترین رتبه ایران در حوزه زیرساخت‌های لجستیک 72 است و در کارایی فرآیند ترخیص، رتبه لجستیکی ایران 110 است. او اظهارکرد: سهم حمل‌ونقل ایران از قیمت تمام شده کالا در دنیا 12درصد است. رییس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران گفت: شاخص‌های بخش لجستیکی مدرن در کشور مجموعه‌یی پیشرفته از زیرساخت‌های حمل‌ونقل است.

پل‌مه ادامه داد: امارات با ایجاد شهر لجستیکی دوبی حرکت خود را به سمت رشد لجستیکی آغاز کرده است و قطر، ترکیه، عمان و عربستان دنبال توسعه لجستیکی خود با سرمایه‌گذاری‌های میلیون دلاری هستند. او اظهار کرد: مسوولان باید دقت کنند که لجستیک فقط خدمات حمل‌ونقل و انبارداری نیست، بلکه لجستیک مهم‌ترین حلقه زنجیره تامین است. رییس فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران بر ضرورت ایجاد هاب‌های لجستیک در کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه کمبود نیروی متخصص لجستیک داریم.

 

ارسال نظر