تاخیر قطار و برهم ریختگی برنامه‌ریزی مسافران

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۰۵

برخورد دو قطار باری در ایستگاه بهرام-ری و احتمال آتش‌سوزی در ایستگاه ری، موجب بروز تاخیر در حرکت تعداد زیادی از قطارها شد و برنامه‌ریزی بسیاری از مسافران را برای ادامه مسیر با هواپیما یا قطار دچار مشکل کرد.

مدیرکل‌ روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درباره این حادثه، ‌گفت: جمعه شب، واگن‌‌های مخزن‌دار قطار در بلاک بهرام-ری به علت بروز نقص فنی در اتصال قلاب‌ها به یکدیگر برخورد می‌کند که موجب نشت مازوت می‌شود. به‌همین دلیل، قطار‌های روز شنبه با سرعت کمتری در این مسیر عبور کردند.

به گزارش فارس، صادق سکری گفت: این اتفاق به‌علت بروز نقص فنی در اتصال واگن‌های مخزن‌دار رخ داد که موجب برخورد واگن‌‌های این قطار با یکدیگر شد.

او افزود: در این مسیر سه خط ریلی وجود دارد که شامل خطوط زوج و فرد تهران-مشهد و خط قطارهای حومه‌یی است، در این رابطه واگن‌‌های آسیب‌دیده به خط وسط منتقل شده است و تردد قطار در دو خط زوج و فرد ادامه دارد.

سکری با بیان اینکه سرعت سیر قطار در این خط 120 کیلومتر بر ساعت است، افزود: به علت وقوع این حادثه و در راستای ارتقای ایمنی، سرعت سیر قطار‌ها در این منطقه‌ فعلا 60 کیلومتر بر ساعت است که همین امر موجب بروز تاخیراتی در حرکت دیگر قطارها و هم قطارهای حومه‌یی شده است.

 جاماندن مسافران قطار تهران-مشهد

در پی نشت گازوییل و بروز احتمال وقوع آتش‌سوزی قطار باری در ایستگاه راه‌آهن ری که جمعه شب رخ داد، بسیاری از قطارهای مسافری مسیر شرق کشور مانند مشهد ـ تهران، نیشابور ـ تهران، خواف-تهران، قطارهای حومه‌یی گرمسار و ورامین به تهران، شاهرود-تهران و... دچار تاخیرهای طولانی‌مدت شده‌اند از جمله این موارد، تاخیر ۴ ساعته قطار خواف-تهران شرکت رجا بود که سبب جا ماندن تعدادی از مسافران این قطار از پرواز تهران ـ نجف و قطار تهران-خرمشهر و تهران-اهواز شد.

یکی از مسافران قطار خواف-تهران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه تعدادی از مسافران این مسیر به‌دلیل نبود بلیت پرواز مشهد-نجف، مجبور شده بودند، بلیت سفر هوایی تهران-نجف را تهیه کنند، به‌دلیل تاخیر قطار از پرواز ساعت ۱۰ و نیم صبح شنبه جا ماندند.

او ادامه داد: در بلیت‌های مسیر ریلی خواف-تهران ساعت ورود به ایستگاه مقصد، ۶ صبح درج شده بود که با احتساب لزوم حضور مسافران سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه، محاسبه به گونه‌یی بود که به پرواز تهران-نجف می‌رسیم با این حال به‌دلیل تاخیر ۴ساعته قطار خواف-تهران، تعدادی از مسافرانی که بار کمتری داشتند یا با خانواده نبودند، مجبور شدند در ورامین پیاده شده و با کرایه کردن خودرو سواری، خود را به فرودگاه امام خمینی(ره) برسانند اما متاسفانه پس از ورود به فرودگاه در ساعت ۱۰ صبح، متوجه شدیم که کانتر این پرواز بسته شده و هواپیما در حال مسافرگیری است.  او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های متعدد مسافران این پرواز برای رسیدن به نجف در روز و ساعتی مشخص و مواجه نشدن با ترافیک سنگین مرز زمینی مهران، تصریح کرد: چون از پرواز جا مانده‌ایم، برای عزیمت به نجف مجبور هستیم از اتوبوس استفاده کنیم؛ بنابراین علاوه بر اینکه پول بلیت هواپیما برای مسیر تهران-نجف-تهران به مبلغ یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان را از دست داده‌ایم، زمان زیادی را هم جهت تردد با اتوبوس به سمت مرز مهران از دست می‌دهیم.

 جبران تاخیر با پرداخت کامل وجه بلیت

کاهش سرعت قطارها در مسیر تهران-مشهد به‌علت نشت گازوییل در یکی از بلاک‌های این مسیر، موجب بروز تاخیراتی در حرکت سایر قطارها و برهم ریختگی برنامه مسافران شد که این موضوع واکنش مدیرکل‌ روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را درپی داشت. سکری با اشاره به اینکه راه‌آهن و شرکت‌های ریلی در بروز تاخیرات، قطارهای خود را جریمه کرده و به مسافر خسارت پرداخت می‌کنند، گفت: در صورت بروز تاخیر بیش از دو ساعت برای مسافر قطار، پیامک جبران خسارت ارسال می‌شود و مسافر می‌تواند با ارائه لاشه بلیت، وجه کامل بلیت خود را دریافت کند.

سکری ادامه داد: اگر قطاری 3 ساعت تاخیر داشته باشد و مسافر قصد داشته باشد در مقصد، با قطار دیگری به مقصد دیگری منتقل شود، در کنار دریافت خسارت بابت بلیت قطار خود، با ارائه بلیت قطار بعدی، وجه آن بلیت هم به مسافر پرداخت می‌شود.

او بیان کرد: اگر قطار 4 ساعت تاخیر داشته باشد و مسافر قصد داشته باشد در مقصد با هواپیما یا کشتی به مقصد دیگری منتقل شود، در کنار دریافت خسارت بابت بلیت قطار خود، با ارائه بلیت هواپیما یا کشتی خود، وجه آن بلیت هم به مسافر پرداخت می‌شود.

 

ارسال نظر