شورای شهر تهران، ری و تجریش تفکیک می‌شود؟

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۰۴
شورای شهر تهران، ری و تجریش تفکیک می‌شود؟

مهدی چمران در گفت‌وگو با «تعادل»: تغییر نام شورای شهر تهران غیرقانونی است

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

تغییر نام شورای شهر تهران چندین سال است که در شورای شهر پیگیری می‌شود، اما شورای چهارم به ویژه مهدی چمران رییس آن شورا همواره با این موضوع مخالف بود و به همین دلیل تغییر نام شورا در دوره چهارم اتفاق نیفتاد. با وجود این، با آغاز به کار شورای شهر پنجم بار دیگر این موضوع مطرح شد و شورای جدید خیلی زود و شاید با عجله نام شورای شهر تهران را به شورای شهر تهران، ری و تجریش تغییر دادند. بعد از اینکه محسن هاشمی رییس شورای شهر پنجم در پی پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر تغییر نام شورا اعلام کرد که بر اساس قانون شورای شهر تهران به شورای شهر تهران، ری و تجریش تغییر نام خواهد داد، مدت کوتاهی اعضای شورا از این اسم استفاده می‌کردند، اما از آنجا که این تغییر نام نیاز به مصوبه داشت بنابراین قرار شد تا این موضوع در کمیسیون حقوقی شورا مورد بررسی قرار گرفته و بعد از آن در صحن شورا به رای گذاشته شود.

به گزارش «تعادل» در تغییر نام شورای شهر، فرمانداری شهر ری گاه با اظهارنظرهایی بر این موضوع دامن زده و حتی هدایت‌الله جمالی‌پور فرماندار ویژه شهرستان ری تا مرز تهدید هم پیش رفت و در یکی از سخنان خود اظهار کرد: چنانچه این اتفاق نیفتد، مردم شهر ری به استناد اصل یکصدم قانون اساسی حقوق خود را از مجاری قانونی پیگیری خواهند کرد.

وی در واکنشی به اشکالات کمیسیون حقوقی شورا به تغییر نام شورای شهر تهران اظهار کرده بود که «درج نام ری و تجریش ابلاغیه وزارت کشور است و اعضای شورا با عدم اجرای آن، عدم پایبندی خود را به سوگندی که خورده‌اند و حقوق شهروندی را ثابت می‌کنند و در صورتی که شورا از انجام این کار سر باز زند، مجلس باید ورود پیدا کرده و قانون مربوط به تغییر نام شورای شهر تهران، ری و تجریش یا تشکیل شورای مستقل را مصوب کند.»

به گفته وی، بحث تغییر نام شورای شهر ارتباطی به مطالبات فردی ندارد یا برخواسته از نظر شخصی افراد نیست، بلکه حکم قانون است و شورای چهارم از جمله ریاست شورا مهندس چمران و برخی اعضای شورای چهارم با برداشت‌های فردی در مقابل اجرای قانون ایستادگی کردند و اکنون هم با راهنمایی‌های غلط متاسفانه برای اعضای شورای پنجم هم ذهنیت درست کرده‌اند.

فرماندار ری همچنین عنوان کرده بود که اعضای شورای شهر به حکم سوگندی که خوردند، به حقوق شهروندان ری احترام بگذارند و اجازه ندهند اختلافات ادامه پیدا کند، چون ادامه اختلافات باعث آسیب به یکپارچگی تهران، ری و تجریش خواهد شد.

این در حالی است که اعضای شورای شهر پنجم نیز نسبت به این موضوع به توافق نرسیده‌اند. در حالی که خلیل حسن‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بر تغییر نام شورا تاکید کرده و گفته است که شورای شهر تهران، ری و تجریش درست است و دلیل آن نیز در قانون آمده اما ابراهیم امینی به عنوان تنها عضو ثابت کمیسیون حقوقى و نظارت معتقد است که شهر ری و تجریش هر یک بخشی از مناطق شهرداری تهران هستند و نمی‌توانیم آنها را به صورت منفک شده در اسم شورای شهر بیاوریم.

خلیل‌آبادی در این باره گفته است: برای تغییر نام شورا حرفمان قانون است، البته اختلاف‌نظرهای جزیی نیز وجود دارد. یا باید برای این سه شهر شورای مجزا و مستقل ایجاد کرد یا اینکه شورای شهری برای این سه شهر داشت.

خلیل‌آبادی با تاکید بر اینکه شورای پنجم به جای طرح و لایحه باید به سمت نظارت برود، عنوان کرد: اعضای فعلی شورا برای نظارت کافی نیستند و ما باید از شورایاری‌ها برای این موضوع کمک بگیریم. در استانبول که شهری همانند تهران است، 60 تا 70 نفر اعضای شورا هستند، ولی در تهران اعضای شورا را نیز از 31 نفر به 21 نفر تقلیل دادند.

خلیل‌آبادی پیش‌تر نیز گفته بود که تغییر نام و تابلوی شورای شهر تهران به شورای شهر تهران، ری و تجریش به‌طور جد پیگیری می‌شود، اما کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر یک اشکال حقوقی روی این موضوع گرفته است.

وی در تشریح این اشکال معاونت نظارت گفت: اعلام کرده‌اند که نمی‌توان در یک شورا سه اسم منطقه گذاشت، اما به نظر من این ایراد وارد نیست، چراکه در تبصره الحاقی قانون عنوان شورای شهر تهران، ری و تجریش قید شده و حتی روی کارت عضویت اعضا و حتی فرم ثبت‌نام‌مان نیز عنوان شورای شهر تهران، ری و تجریش قید شده است و به لحاظ حقوقی مشکلی برای الحاق نام ری و تجریش وجود ندارد.

همچنین ابراهیم امینی دو روز پیش در نمایشگاه مطبوعات در خصوص تغییر نام شورای شهر تهران توضیحاتی ارائه کرده و گفته بود: در این باره دو جلسه مفصل در کمیسیون نظارت و حقوقی برگزار شد. در این جلسات فرماندار شهر ری، فرماندار شمیرانات و جمعی از مسوولان شهر تهران حضور داشتند و نهایتا به این جمع‌بندی رسیدیم که اسم شورای شهر تهران تغییر نکند.

امینی با بیان اینکه نام شورای شهر تهران به شورای شهر تهران، ری و تجریش تغییر نخواهد کرد و سردر ساختمان شورا نیز تغییر نمی‌کند، گفت: اما مقرر شد در سربرگ اعضای شورا قید شود «حوزه انتخابیه تهران، ری و تجریش». این در حالی است که حسن خلیل‌آبادی دو روز بعد از صحبت‌های امینی بر تغییر نام شورای شهر تاکید کرد.

به گزارش «تعادل» یکی از مخالفان اصلی تغییر نام شورای شهر تهران، مهدی چمران رییس شورای شهر چهارم بود.

چمران دیروز در گفت‌وگو با «تعادل» در این باره توضیح داد که تهران متشکل از تجریش و شهرری و دیگر محلات است و اینها هیچ یک از شهر تهران جدا نیستند. اینکه شورای شهر پنجم تصمیم گرفته تا نام شورای شهر را به تهران، ری و تجریش تغییر دهد به اعتقاد من تصمیم درستی نیست. حداقل اگر به جای تجریش، شمیرانات می‌گذاشتند منطقی‌تر بود، اما تجریش یکی از محلات تهران است و جدا کردن آن از تهران قانونی نیست.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس، شهر تهران فقط یک شورای شهر و این شورا هم یک نام دارد. اضافه کردن نام شهر ری و تجریش مانند این است که نام محلات دیگر تهران مانند ونک، وصفنارد یا هر محله دیگری را بخواهیم به نام شورا اضافه کنیم. به نظر من تغییر نام شورای شهر تهران توسط شورای پنجم بی‌تدبیری بود و بدون اینکه درباره آن فکر کنند آن را پذیرفتند.

وی با تاکید بر غیرقانونی بودن تغییر نام شورای شهر تهران تصریح کرد: الان نام شورا دقیقا مشخص نیست و اصولا شورای شهر تهران خیلی راحت‌تر از شورای شهر تهران، ری و تجریش است، اما متاسفانه گاه بی‌جهت وقت خود را صرف موارد بدیهی می‌کنیم. عده‌یی معتقدند که اگر اسم ری در ادامه نام شورای تهران ذکر شود، نشان‌دهنده اهمیت ری است. ما برای ری اهمیت قائل هستیم و خواهیم بود. مهم این است که به این منطقه رسیدگی شود با گذاشتن یک اسم که مشکلی حل نمی‌شود. شهر ری نیاز به رسیدگی بیشتر دارد و پیشرفت بیشتری برای منطقه انتظار می‌رود.

 

ارسال نظر