باکو آماده پرداخت وام برای احداث ریل در ایران

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۴۴

وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت: این کشور آماده اختصاص وام برای احداث خط ریلی در خاک ایران برای تکمیل دالان حمل و نقل ریلی شمال – جنوب است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی و به نقل از منابع خبری باکو، «المار محمدیاراف» اظهار کرد: در سفر وزیر اقتصاد ایران به باکو موضوع اختصاص وام برای ساخت خط ریلی (تکمیل دالان شمال - جنوب) در خاک ایران بررسی شد.

او با تاکید بر اینکه همه طرف‌های حاضر در طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب علاقه خاصی به این طرح دارند، گفت: این موضوع در دیدار سه جانبه قریب‌الوقوع روسای‌جمهوری آذربایجان، ایران و روسیه در تهران هم بررسی خواهد شد.

محمد یاراف با اشاره به ظرفیت بزرگ دالان حمل و نقل شمال – جنوب بیان کرد: با توجه به اینکه خطوط ریلی از بندرعباس تا سن‌پترزبورگ در قالب دالان حمل و نقل شمال - جنوب به همدیگر متصل می‌شوند، این مهم موجب علاقه خاص کشورهای صادرکننده هند و ویتنام می‌شود.

ایده راه‌اندازی دالان حمل و نقل شمال – جنوب برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۳ میلادی مطرح شد و در سال ۲۰۰۰ توافقنامه راه‌اندازی این دالان بین‌المللی از سوی ایران، روسیه و هند به امضا رسید. راه‌اندازی این دالان بین‌المللی حمل و نقل موجب کاهش مسافت و هزینه‌های حمل و نقل محموله‌ها می‌شود.

با تکمیل و بهره‌برداری از دالان حمل و نقل شمال – جنوب که خطوط ریلی ایران را به جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می‌کند، محموله‌ها از آسیای جنوب شرق از طریق بندرعباس به جمهوری آذربایجان و روسیه و سپس به اروپای شمالی حمل می‌شود.

 

ارسال نظر