مسکن زیر سایه اقتصاد کلان

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۲۷

شبنم عزیزی  روزنامه‌نگار  

وضعیت بازار مسکن کشور همچون سایر بازارها تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی بازار است. از این رو این بازار از سویی تحت تاثیر عرضه و تقاضا و فاکتور‌هایی مثل حجم معاملات، تعداد پروانه‌های ساختمانی و قیمت و شیوه‌های تامین مالی خرید و ساخت مسکن است و از سوی دیگر، متاثر از تحولات و شاخص‌های اقتصاد کلان مانند نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ رشد اقتصاد و میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت، تهدید‌های خارجی مانند تحریم‌ها و سیاست‌های خصمانه ترامپ است. مجموعه این تحولات و شاخص بازار مسکن را دستخوش تغییر می‌کننددر شرایط کنونی و تا آخر سال 96 بازار مسکن تحت تاثیر دو عامل درونی و بیرونی قرار دارد، یکی پتانسیل رشد اقتصادی کشور که وابسته به بهبود درآمدهای نفتی است و این رقم نیز طبق پیش‌بینی‌ها در ماه‌های آتی عدد قابل توجهی نخواهد بود، به این ترتیب منابع زیادی هم تزریق به اقتصاد کشور نخواهد شد تا اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد و به تبع آن مسکن هم از آن اثر بگیرد.  نکته دیگر آنکه درحال حاضر تاثیر عامل بیرونی بر بازار مسکن محتمل‌تر و بسیار پررنگ‌تر است، بطوری که می‌تواند عامل بازگشت رکود باشد. این عوامل ریسک‌های سیاسی مانند تاثیر تحولات کردستان عراق بر مناسبات اقتصادی با ایران است که طبق آمارها منجر به کاهش مبادلات تجاری به میزان بسیار قابل توجهی نیز شده است. همانطور که می‌دانیم، اقتصاد کردستان عراق مبتنی بر درآمدهای نفتی است از محل درآمدهای نفتی ساخت و ساز زیادی در شهرهای کردستان عراق صورت گرفته ‌است، فارغ از اینکه در زمینه‌های مختلف ازجمله نیروی کار ایرانی‌ها به ویژه کردهای کردستان ایران بیشترین نیروی کار را تشکیل داده‌اند.

علاوه بر این، ادامه تحریم‌های امریکا تنها در حوزه صادرات نفت و اقتصاد ایران می‌تواند مانع سرمایه‌گذاری در ایران شود که این خود به تمامی بخش‌های اقتصادی ازجمله مسکن سرایت می‌کند چراکه این بازار همواره در زمان تغییر سیاست‌ها با رکود رو به ‌رو بوده است.

طبق آنچه تاکنون عنوان شد، عوامل بیرونی بازار مسکن می‌تواند تغییرات بسیاری در این بازار پدید بیاورد که درحال حاضر به دلیل آنکه این بازار دارای رونق آنچنانی نیست در نتیجه به تداوم دوره رکود انجامید و به احتمال زیاد رکود تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر