ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۰۹

سبقت قیمت مسکن از تورم در نیمه دوم 96

رییس سابق اتحادیه املاک گفت: پیش‌بینی من این است که در نیمه دوم سال جاری قیمت مسکن مقدار اندکی از نرخ تورم بالاتر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، مصطفی قلی خسروی با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار کرد: دولت دوازدهم به فکر این است که تسهیلات بهتری را برای خریداران و سازندگان مسکن در نظر بگیرد و شنیده‌ایم که سعی کرده تسهیلات را افزایش دهد. از این‌رو امیدواریم اثر این تسهیلات را در نیمه دوم سال جاری شاهد باشیم و معاملات مسکن افزایش یابد. پیش‌بینی من این است که در 6ماهه دوم سال جاری قیمت مسکن مقدار اندکی بالاتر از نرخ تورم قرار گیرد.

رییس سابق اتحادیه املاک در خصوص تعداد معاملات مسکن نیز گفت: معاملات مقداری خود را نشان داده است البته در ماه‌های محرم و صفر به دلیل اعتقادات مردم، خرید و فروش مسکن کاهش می‌یابد اما احتمالا بعد از ماه صفر مجددا شاهد افزایش معاملات املاک خواهیم بود.

وی در خصوص قیمت‌های نجومی مسکن در بعضی مناطق گفت: برنامه ما این است که طی همکاری با وزارت دادگستری قیمت‌های بی‌رویه‌یی که بعضا متری ۴۸ یا ۳۶میلیون تومان برای املاک تعیین می‌شود را ساماندهی کنیم، چرا که معتقدیم قیمت‌گذاری باید بر اساس اصولی باشد. اگر کارشناسی را اصلاح کنیم و قوه قضاییه نیز با ما هماهنگ باشد، می‌توان در این خصوص اقدامات مناسبی را انجام داد. اتحادیه نیز با استفاده از دانشگاهی که دارد، مشاوران مجربی را تربیت کند تا به ساماندهی بازار مسکن کمک کنند.

مشکل توزیع

زمان بازگشت زائران اربعین

رییس سازمان راهداری با بیان اینکه در زمان رفت زائران مشکل توزیع زمان سفر نداریم، گفت: مشکل در زمان برگشت روزانه ۲۵۰هزار زائر از عراق به شهرهای ایران است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی داود کشاورزیان ارتقای ایمنی را اولویت مهم راهداری کشور ذکر کرد و افزود: در زمان رفت زائران حسینی به عتبات عالیات به لحاظ توزیع زمان سفر مشکلی وجود ندارد اما مشکل در زمان برگشت آنهاست به‌طوری‌ که بعد از مراسم اربعین به‌طور میانگین روزانه ۲۵۰هزار زائر از کشور عراق خارج و قصد ورود به کشور و شهرهای خود را دارند و شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری برای جابه‌جایی آنها تلاش حداکثری را انجام می‌دهند. ‌

او ادامه داد: با وجود محدودیت‌ها و مضیقه‌های مالی در این بخش اولویت با ایمنی در جاده‌ها برای کاهش سوانح رانندگی و افزایش ایمنی سفرهای هموطنان است.

کشاورزیان با تاکید بر اینکه مدیران حوزه راه باید اشراف و تسلط کامل به حوزه کاری خود داشته باشند، تصریح کرد: هر چند که این حجم سفر با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات موجود در یک‌ روز برای شرکت‌ها و گیت‌ها پیش‌بینی نشده است اما تلاش می‌شود، زائران کربلای حسینی حداکثر رضایت را از خدمات ارائه شده داشته باشند.

تحصیل 553 هکتار زمین در سال جاری

معاون املاک‌ و ‌حقوقی سازمان ملی زمین‌ و ‌مسکن گفت: برنامه سازمان در حوزه تحصیل اراضی در محدوده شهرها برای سال جاری، تحصیل یک هزار هکتار از اراضی در محدوده شهرهاست که از این مقدار تا پایان شهریورماه سال جاری (۹۶) نزدیک به ۵۵۳ هکتار یعنی بیش از ۵۰ درصد آن محقق شده است.

مهدی ابراهیمی درگفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود: وظایف سازمان در سه حوزه تحصیل زمین، تعیین‌تکلیف اراضی موات و انطباق زمین‌های محدوده شهری با طرح‌های بالادست اعم از جامع، تفصیلی و ناحیه‌یی خلاصه می‌شود که برنامه سازمان تحصیل 22هزار هکتار زمین در محدوده و حریم شهر است.  او ادامه داد: بر اساس قانون زمین و اراضی شهری تامین زمین برای طرح‌های توسعه‌ شهری اعم از مسکن و خدمات عمومی بر عهده سازمان ملی زمین ‌و‌ مسکن است و سازمان وظیفه دارد به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی اراضی شهری را در قالب محدوده و حریم تعیین‌تکلیف کند.

به گفته ابراهیمی از آنجایی که تولید زمین تابع تصمیمات خاص قانونی است، تحصیل آن از دو منظر کلی قانونی انجام می‌شود. بدین‌معنا تحصیل زمین به موجب ماده ۱۰ قانون زمین شهری در حوزه منابع طبیعی و جزو انفال و مالکیت عمومی است و زمانی که در حریم و محدوده شهر قرار می‌گیرد، نمایندگی آن به اراضی شهری تغییر می‌کند و جزو برنامه‌های عملکردی وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد.

 

 

ارسال نظر