قرارداد خرید هواپیمای «فلایت‌چک» ‌شفاف است

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۳۱

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه قرارداد خرید هواپیمای فلایت چک کاملا روشن و شفاف است، گفت: این خبر ظلم بزرگی به صنعت هوانوردی وارد آورد درحالی که فرآیند خرید هواپیما بسیار روشن و شفاف است.

به گزارش مهر، رحمت‌الله مه‌آبادی در مراسم افتتاح ایستگاه مترو ورودی غربی ترمینال ۲ افزود: هواپیمای فلایت چک اول را در بدترین شرایط تحریم و با وجود برخی افشاگری‌ها خریداری کردیم، قرارداد خرید دوم هم منعقد شده و قرار است در یک مناقصه بین‌المللی ظرف 8 تا ۱۰ماه آینده این هواپیما وارد کشور شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بیان اینکه چندان مایل نیستم راجع به خرید هواپیمای فلایت چک اظهارنظر کنم، تصریح کرد: خرید فلایت چک اول محرمانه بود و شرکت فرودگاه‌ها نگران این بود که بر اثر انتشار اسناد خرید آن، دشمن اجازه ورود این هواپیما را به کشور ندهد اما قرارداد خرید هواپیمای دوم کاملا شفاف است چون از تحریم‌ها خارج شده بود.

مه‌آبادی با بیان اینکه در 3سال گذشته، تغییرات زیادی در حوزه صنعت هوانوردی داشتیم که نوسازی ناوگان بخشی از آن است، گفت: ترافیک هوایی در این مدت، رشد دو رقمی داشت و شاهد جهش ترافیک هوایی خاصی در کشور بودیم.

او با بیان اینکه این تحولات هم در آسمان و هم زمین(فرودگاه‌ها) محقق شد، اظهار کرد: با این تحولات، دیگر از قطعی مکرر فرکانس‌ها خبری نیست؛ همچنین در زمینه سامانه کمک ناوبری، تجهیزات زیادی وارد یا نصب شده یا به زودی وارد کشور می‌شود.

مه‌آبادی با اشاره به تحول شبکه راه‌های کشور که با گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین این تحولات، ایجاد ۱۵هزار کیلومتر راه هوایی است به نحوی که دیگر در مسیرها شاهد راه‌های دو طرفه نیستیم؛ بلکه همه راه‌ها موازی و یک‌طرفه شده و در برخی موارد چهارراه هوایی موازی ایجاد کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: سطح خدمات فرودگاه‌ها افزایش یافته و درحال مقایسه فرودگاه‌های ایران با بهترین فرودگاه‌های جهان هستیم و در این میان بزرگ‌ترین فرودگاه کشور(مهرآباد) علاوه بر فرودگاه مشهد به سیستم ارزیابی جهانی(ASQ) ورود پیدا کرده است.

او با تاکید بر اینکه به زودی هزارمیلیارد تومان طرح توسعه هوایی را در فرودگاه‌های کشور بهره‌برداری می‌کنیم، ادامه داد: ۱۲۵پروژه توسعه‌یی در شرکت فرودگاهی درحال انجام است؛ به گونه‌یی که قریب به اتفاق فرودگاه‌ها به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده‌اند.

مه‌آبادی با بیان اینکه صنعت هوانوردی از زمان تسخیر لانه جاسوسی مشمول تحریم‌های بین‌المللی بود، گفت: این حلقه در سال‌های گذشته تنگ‌تر شد؛ به گونه‌یی که یکی از مشکلات اصلی در صنعت هوانوردی، ناوبری هوایی بود ازجمله برای تهیه دستگاه‌های برقراری ارتباط میان خلبان و برج مراقبت، سامانه‌های ناوبری، ‌گیرنده‌ها و فرستنده‌های ارتباطی و سوئیچینگ‌ها مشکلات عدیده‌یی داشتیم به خصوص در فرودگاه مهرآباد، مشکل پایه‌یی سوئیچینگ وجود داشت و در برخی فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته قطعی ۴۵روزه راداری با مرکز کنترل فضای کشور را شاهد بودیم.

 هواپیمای مطرح شده، ‌مناسب نبود

در ادامه علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره فلایت‌چک‌ها گفت: سال ۵۲ یعنی ۴4سال پیش دو فروند هواپیمای بسیار مناسب فلایت‌چک را خریداری کرده بودیم که بر اثر اقداماتی، عمر این هواپیماها به پایان رسید و قرار شد هواپیمای جایگزین خریداری شود.

او اظهار کرد: بعد از تحقیقات فراوان، یک فروند خریداری شد و با توجه به اینکه یک هواپیمای فلایت‌چک قابل اطمینان نبود، قرار شد هواپیماهای‌های دوم و سوم را خریداری کنیم؛ چون تعداد فرودگاه‌های کشور بسیار زیاد است و امکان بازرسی ناوبری هوایی آنها با هواپیمای فلایت‌چک اجاره‌یی وجود ندارد. معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص اخبار منتشره برای خرید هواپیمای فلایت‌چک گفت: هواپیمایی که اعلام شده بود، می‌تواند این کار را انجام دهد به هیچ ‌وجه مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نبود زیرا تنها می‌توانست چند دستگاه پرتابل ناوبری روی آن نصب کرد، این هواپیما که سقف پروازی آن ۲۰هزار پاست، مناسب نیست چراکه این میزان ارتفاع برای شرایط فرودگاهی ایران بسیار کم است.

او با اشاره به افزایش نرخ مسافر هوایی در سال ۹۵ به ۱۹درصد اظهار کرد: این نتایج در پی اقدام سازمان درخصوص نوسازی نرخ بلیت بود.

عابدزاده، نقطه قوت صنعت هوانوردی را اقتصاد حمل و نقل هوایی دانست و گفت: درحال حاضر اقتصاد هوانوردی از بن‌بست خارج شده و شاهد افزایش مسافر هوایی نسبت به ریلی و جاده‌یی در سال گذشته بوده‌ایم؛ همچنین در نیمه نخست امسال ۵ درصد بر تعداد مسافران داخلی اضافه شده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه براساس استانداردهای بین‌المللی، کلیه فرودگاه‌های کشور ملزم به دریافت گواهینامه فرودگاهی هستند، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعمل آن را به شرکت فرودگاه‌ها و کلیه فرودگاه‌های کشور ابلاغ کرده و امروز هم برای دو فرودگاه بین‌المللی لار و زاهدان، گواهینامه فرودگاهی صادر می‌شود.

عابدزاده در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه نرخ بلیت پروازهای اربعین، شرکت‌های هواپیمایی خودشان نرخ را تعیین و فرآیند فروش آن را طراحی کرده‌اند، گفت: بعد از این کار به یکباره فرودگاه نجف میزان سوخت را به میزان قابل توجهی گران کرد که با اعتراض ایرلاین‌های ایرانی مواجه شد؛ سازمان هواپیمایی این اعتراض را به فرودگاه نجف منتقل کرد و از آنها خواسته شد که در دوره پروازهای اربعین، قیمت سوخت را افزایش ندهند؛ اما عراقی‌ها هنوز نتیجه را اطلاع نداده‌اند.

به گفته او ایرلاین‌ها هم قرار است، پرواز خود را به بغداد منتقل کنند؛ چون هم نرخ هندلینگ و هم سوخت آن کمتر از فرودگاه نجف است و اگر ایرلاینی بخواهد این کار را انجام دهد، می‌تواند با هماهنگی مسافران، مقصد پروازها را تغییر دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تقاضای سفر به عتبات با هواپیما بالاست، افزود: از سوی دیگر عرضه در فرودگاه ایران و نجف همچنین در سطح ناوگان محدود است؛ بنابراین برای جلوگیری از سوءاستفاده، فروش بلیت‌ها را از طریق آژانس‌های محدودی پیگیری کردیم.

عابدزاده ادامه داد: تاکنون با تعدادی از آژانس‌های که نرخ مصوب را رعایت نکرده‌اند، برخورد شده است؛ ضمن اینکه مسافرانی که بلیت اربعین را گران خریده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری آن را اطلاع دهند.

 

کاهش ترافیک با اتصال خط ۴ مترو به ترمینال ۲ فرودگاه مهرآباد

معاون حمل و نقل شهرداری تهران هم در مراسم افتتاح ایستگاه مترو ورودی غربی ترمینال ۲ گفت: با اتصال خط ۴ مترو به ترمینال ۲ مهرآباد شاهد توسعه حمل و نقل چند وجهی و کاهش بخشی از ترافیک تهران هستیم.

محسن پورسیدآقایی افزود: ترمینال‌های یک، دو، چهار و ۶ به مترو متصل شده‌اند و مردم می‌توانند برای رفت و آمد به مهرآباد بدون استفاده از خودرو‌های شخصی از این خطوط بهره‌مند شوند.

او از ساماندهی نوبت‌دهی تاکسی در فرودگاه مهرآباد خبر داد و افزود: کاهش ترافیک مهم‌ترین اولویت اتصال مترو به فرودگاه ایستگاه راه‌آهن و ترمینال‌های مسافری است. پورسیدآقایی اظهار کرد: خوشبختانه نخستین ورودی مستقیم مترو که از طریق آن می‌شود وارد فرودگاه شد به بهره‌برداری رسید. این مقام مسوول در شهرداری تهران بیان کرد: اکنون درحال آماده‌سازی ایستگاه دیگر مترو در کنار سکوهای تردد قطارها در ایستگاه قطار تهران هستیم و امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد افتتاح این ایستگاه در راه‌آهن باشیم. پورسیدآقایی افزود: با افتتاح این ایستگاه مترو مسافرانی که با قطار وارد تهران می‌شوند به طور مستقیم می‌توانند از کنار سکوهای تردد قطارها به نقاط مورد نظر خود در شهر تهران بدون تلف کردن وقت حرکت کنند.

 

 

 

ارسال نظر