رونمایی از نظام آماری شهرداری تهران

۱۳۹۶/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۵۱

 حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران در نشست شهرداران کلان‌شهرهای کشور که در مشهد برگزار شد از نظام آماری شهرداری تهران رونمایی کرد.

میرزایی این نظام را یک نظام رسمی، مدرن و در برگیرنده استانداردهای فرآیندی و محتوایی توصیف کرد و گفت: این نظام آماری برای نخستین ‌بار در میان کلان‌شهرهای کشور تهیه و تدوین شده است. آنچه امروز رونمایی شده محصول مشترک شهرداری تهران و مرکز آمار ایران است که به زودی در همه کلان‌شهرهای کشور مبنای تولید و انتشار آمار خواهد بود.

به گفته میرزایی در نظام آماری شهرداری تهران همه داده‌های مربوط به جمعیت، فعالیت و کسب وکار با هر مقیاس و نوع فعالیتی در کنار داده‌های سکونتگاه‌ها و واحدها با کاربری مسکونی، تجاری و اداری انعکاس پیدا می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران خاطرنشان کرد: این نظام عمدتا آمار ثبتی که با همکاری مرکز آمار ایران گردآوری شده است را در بر می‌گیرد؛ علاوه بر این دوره‌های زمانی تولید و انتشار نیز در این نظام پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه از راه‌اندازی تالار پایش آمارهای شهرهای ایران خبر داد و گفت: «تالار تماشا» برای رصد کردن دایمی شاخص‌های توسعه شهری ذیل همین نظام آماری طراحی شده و در کمیته بخشی آمار کلان‌شهرها که پایان آبان ماه به ریاست شهرداری تهران برگزار می‌شود، مصوب خواهد شد.

میرزایی همچنین به افزایش سطح همکاری‌ها میان مدیریت شهری و مرکز آمار ایران اشاره و تصریح کرد: در جریان نشست امروز شهرداران کلان‌شهرها مقرر شد تا مرکز آمار ایران، تمامی آمار کلان‌شهرها تا سطح بلوک را بدون پرداخت هیچ هزینه‌یی در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد؛ از این رو قابلیت دسترسی به آمار مورد نیاز به صورت مستمر برای شهرداری‌ها وجود خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران یادآور شد: همچنین مقرر شد شاخص‌های محاسباتی و آمارهایی همچون نرخ بیکاری، اشتغال، فعالیت و سایر شاخص‌های اصلی اقتصادی و اجتماعی که تا پیش از این در سطح استان تولید می‌شد از سوی مرکز آمار ایران در سطح شهرستان‌ها و کلان‌شهرها نیز تولید و منتشر شود.

وی همچنین از فراهم‌سازی امکان دسترسی کلان‌شهرهای کشور به سامانه پژوهشیار شهرداری تهران خبر داد و گفت: مرکز مطالعات شهرداری تهران از سامانه قدرتمندی برای ثبت اطلاعات پژوهشی به نام سامانه «پژوهشیار» برخوردار است؛ از این پس مقرر شد تا این سامانه به صورت فراگیر با امکان دسترسی ویژه کلان‌شهرها مورد استفاده قرار گیرد و یک نظام پژوهشی یکپارچه و هماهنگ در کلان‌شهرها ایجاد شود.

میرزایی اظهار کرد: با این اقدام تمامی فرآیندها، فرم‌ها، روش‌ها، شیوهای ارزیابی، شکل قراردادها، موضوعات و گزارش‌های خلاصه و تفصیلی طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی که در کلان‌شهرها انجام می‌شود به صورت یکپارچه در این سامانه بارگذاری خواهد شد. همچنین امکان اطلاع‌رسانی و پرهیز از انجام موازی پژوهش‌ها در کنار بهره‌گیری مشترک از دستاوردهای پژوهشی برای همه کلان‌شهرها فراهم می‌شود.

 برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی

محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز در نشست شهرداران کلان‌شهرهای کشور با اشاره به ضرورت تعیین جایگاه حکومت‌های محلی در کشور گفت: 2میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای گسترش حمل و نقل ریلی در کلان‌شهرها اختصاص یافته است.

به گزارش مهر، نجفی با اشاره به حضور خود در کمیسیون‌های عمران، امور شوراها و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برای ارائه گزارش از وضعیت کلان‌شهرها، منابع مالی شهرها و مسائل مربوط به تهران تصریح کرد: همچنین در این مدت جلسه‌یی با نمایندگان شهر تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شده که این جلسات می‌تواند در سایر شهرها نیز ادامه پیدا کند.

نجفی در ادامه پیگیری سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده، تامین درآمد‌های پایدار شهری، اختصاص 2میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای گسترش حمل و نقل ریلی در کلان‌شهرها و پرداخت ردیف‌های بودجه‌یی شهرداری‌ها را از مهم‌ترین مسائل پیش روی کلان‌شهرها عنوان کرد.

شهردار تهران با اشاره به شکل‌گیری کمیته‌یی مشترک برای پیگیری مطالبات متقابل دولت و شهرداری تهران تصریح کرد: در کنار این موارد تخصیص عوارض بنزین و گازوییل برای توسعه حمل و نقل عمومی در کنار توجه به ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید داخلی از دیگر مواردی است که در این دوره قابلیت پیگیری دارد.

وی با اشاره به ضرورت تعیین جایگاه حکومت‌های محلی در کشور و توجه به مساله مدیریت یکپارچه شهری عنوان کرد: در مرحله اول ضروری است، مدیریت هماهنگ شهری را داشته باشیم تا شهرداری‌ها محور هماهنگی همه خدمات ارائه شده در شهر شوند سپس به صورت تدریجی به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کنیم تا هر بخشی که آمادگی دارد به شهرداری‌ها واگذار شود.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف مساله درآمد‌های پایدار شهری تصریح کرد: سهم شهرداری‌ها از مالیات‌های ملی، درآمد شهری از محل عوارض و تعرفه‌ها در کنار سهم مردم از تامین درآمد‌ها 3 جزء اصلی درآمد‌های پایدار شهری را تشکیل می‌دهد.

 

ارسال نظر