تشکیل ستاد درآمدهای شهرداری

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۹۰
تشکیل ستاد درآمدهای شهرداری

گروه راه و شهرسازی|

مسائل مالی و بودجه‌یی، محور شانزدهمین نشست علنی شورای پنجم شهر تهران و همچنین نشست اعضای شورای شهر با شهردار پایتخت بود.

در حاشیه شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران محسن هاشمی رییس پنجمین شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه دیروز صبح اعضای شورای شهر تهران با محمدعلی نجفی شهردار تهران گفت: ساعت 7 صبح جلسه‌یی با حضور شهردار تهران برگزار شد. در این جلسه موارد و مسائل مختلفی مطرح شد که از آن جمله می‌توان به تشکیل ستادی برای درآمدهای شهرداری تهران اشاره کرد. همچنین 3 نفر از معاونان شهردار در این جلسه حضور داشتند.

هاشمی ادامه داد: در جلسه صبح سه‌شنبه، موضوع حضور اعضای شورا برای بازدید از مناطق و سازمان‌ها و دستگاه‌های شهرداری مطرح و اعضای شورا پیشنهادات خود را در این زمینه مطرح کردند.

او با اشاره به حضور عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش تهران در شانزدهمین جلسه شورا افزود: در بحث نوسازی مدارس مسائل و مشکلاتی وجود دارد که باید باتوجه به تاکید شورای شهر به مدیریت یکپارچه شهری این مشکلات مرتفع شود. در این بخش باید مدیران دولتی بخشی از فعالیت خود را به شهرداری بسپارند که در قانون به آن تاکید شده است.

 شورا فاقد ابزار نظارتی

رییس شورای شهر تهران، نهاد شورا را نسبت به مجلس، نهادی نورس دانست و گفت: شورا تاکنون فاقد ابزار نظارتی بوده است و در سال‌های اخیر که حسابرسی عملکرد شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن صورت می‌گرفته است، رویه‌یی برای پیگیری تخلفات جز اعلام به مجمع عمومی آن دستگاه وجود نداشت.

محسن هاشمی در ابتدای شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به عملکرد شورا در دوره‌های گذشته گفت: شورای شهر تهران که در بیستمین سال آغاز به‌کار خود قرار دارد، نهادی است که وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت بر فعالیت مدیریت شهری را برعهده دارد. تا پیش از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهاد مدیریت شهری منتسب به وزارت کشور بود و مانند سایر دستگاه‌های منتسب به دولت تحت نظارت مجلس شورای اسلامی قرار داشت. مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر عملکرد دستگاه‌های تحت نظارت خود علاوه بر ابزارهای سوال و استیضاح، عملکرد مالی دستگاه‌های تحت بودجه عمومی کشور را از طریق دیوان محاسبات بررسی می‌کند که این دیوان در گذشته با تاخیری چندساله عملکرد دستگاه‌ها را در راستای بودجه مصوب بررسی می‌کرد و اکنون به صورت روزآمد این عملکرد را بررسی و در صورت انحراف در تخصیص و استفاده از بودجه به آنها تذکر می‌دهد و پس از پایان سال نیز گزارش تفریغ بودجه و حسابرسی دستگاه‌های دولتی را ارائه کرده و تخلفات و انحرافات را مورد پیگرد قرار می‌دهد. هاشمی افزود: اکنون شورای پنجم باید با انجام بررسی و کارشناسی دقیق، مشخص کند که آیا موافق ادامه روند گذشته در نظارت است؟ آیا می‌خواهد ابزار نظارتی نظیر دیوان محاسبات را برای نظارت بر عملکرد مدیریت شهری ایجاد کند؟ آیا می‌خواهد که بررسی عملکرد مدیریت شهری را نیز به دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی واگذار کند یا آنکه معاونت برنامه‌ریزی و پایش شورا را در جهت انجام این وظیفه فعال کند. طبیعی است انتخاب یکی از این 4 راه یا روش‌های دیگر بدون انجام مطالعه جامع امکان‌پذیر نیست و پس از این تصمیم راهبردی است که می‌توان درمورد بررسی تخلفات احتمالی دوره‌های قبلی مسوولیت شورا یعنی شهرداران 20ساله گذشته تهران تصمیم‌گیری کرد.

هاشمی در ادامه خطاب به شهروندان و افکار عمومی گفت: انتظار شورای شهر از افکار عمومی، کارشناسان و رسانه‌ها نیز ارائه کمک‌های فکری و نظرات کارشناسی در این حوزه است که در انتخاب مسیری با کمترین هزینه و بالاترین بازدهی شورا را یاری کنند، طبیعی است این تصمیم با خبرسازی‌ها و ایجاد هیجانات کاذب یا شخصی‌سازی موضوع به نتیجه مطلوب منجر نخواهد شد.

 خیز شورا برای نظم بخشی به بودجه ۹۷

در ادامه جلسه یک فوریت طرح سیاست‌ها و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 1397 شهرداری تهران با رای قاطع اعضا تصویب شد. این طرح یک فوریتی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه و با 18 امضا در هیات‌رییسه اعلام وصول شده بود و محمود میرلوحی در واکنش به این طرح یک فوریتی گفت: در بحث بودجه با کار کارشناسی و با عجله نمی‌توان مباحث را پیش برد. بودجه 97 را باید براساس برنامه سوم شهرداری نوشت چراکه اکنون

 بر منابع مالی وضعیت نامناسبی داریم و باید از دولت کمک بگیریم. در ادامه مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رییس کمیته بودجه و شورای شهر تهران نیز در تشریح این طرح یک فوریتی گفت: شهرداری مکلف است گزارش اجرای برنامه 5 ساله دوم را تا اول دی ماه 96 به شورا ارائه کند و قابل ذکر است نظرات کمیسیون‌های تخصصی در طرح سیاست‌ها و الزامات تنظیم بودجه 97 شهرداری مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 تخصیص سلیقه‌ای بودجه در ۳ سال گذشته

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در شانزدهمین نشست علنی شورا گفت: لازم است شهرداری تهران گزارشی درخصوص نحوه و میزان تحقق تکالیف تعیین شده در سال ۹۶ ارائه دهد.

سالاری در واکنش به ارائه طرح تعیین سیاست‌ها و الزامات تدوین بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر یک‌سال و نیم از برنامه دوم عملیاتی شهرداری تهران باقی مانده است و این درحالی است که طی 3 سال گذشته مجموعه تخصیص اعتبارات و برش‌های سالانه بودجه کاملا مبتنی بر برنامه ۵ ساله دوم نبوده و بعضا تخصیص‌ها براساس سلایق مدیران صورت گرفته است، بنابراین ما به اهداف برنامه عملیاتی دوم نرسیده‌ایم. وی ادامه داد: از این رو، اکنون نمی‌توانیم طی یک هفته در مورد سیاست‌ها و رویکردهای الزام‌آور برای شهرداری تهران درخصوص نحوه تدوین بودجه

سال ۹۷ تصمیم بگیریم چراکه هنوز تکلیف‌مان درخصوص برنامه دوم مشخص نیست و باید ابتدا از مجموع دانش ضمنی شورا و شهرداری گذشته درمورد برنامه و موارد باقی‌مانده به یک اولویت‌بندی برسیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شناخت ما نسبت به برنامه دوم عملیاتی شهرداری تهران باید کامل باشد، بیان کرد: اگر شناخت ما کامل نباشد چطور می‌توانیم به شهرداری بگوییم براساس چه اولویت‌هایی برنامه خود را بنویسد بنابراین به نظر من باید فرصتی داده شود تا طی جلساتی اولویت‌ها و غفلت‌های برنامه احصا شود و اگر این اتفاق نیفتد، ما در بستن بودجه اولویت‌ها و ماموریت‌هایی را در حوزه ماموریت‌های ۶گانه تکلیف می‌کنیم که نمی‌دانیم در گذشته در آن حوزه چه اتفاقی افتاده است.

وی تاکید کرد: لازم است شهرداری تهران گزارشی درخصوص نحوه و میزان تحقق تکالیف تعیین شده در سال ۹۶ ارائه دهد.

 همه متهم هستیم

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر به فروش تراکم، تغییر کاربری در مناطق مسکونی به تجاری معترضیم، اگر نگران به تاراج رفتن پارک‌ها، باغ‌ها و ساخت و ساز برج‌ها در دامنه کوه‌های پرصلابت شهر هستیم، از ترافیک در رنجیم، آلودگی هوا نفس‌مان را به شماره می‌اندازد، همه ما متهمیم.

ناهید خداکرمی در شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مسائل شهر تهران گفت: مهم‌ترین مسائلی که امروز به‌عنوان مشکلات پایتخت مطرح است و ما وظیفه حل آن را به‌عهده داریم، همان است که مردم نیز به آن اذعان دارند. آلودگی هوا، ترافیک، آسیب‌های اجتماعی، بدهی، کیفیت آب و غذا، پسماند، نابرابری، رشوه و فساد اقتصادی، اینها مسائلی است که امروز و فردای ما را تهدید می‌کند و حل آنها نه تنها عزم جدی دولت و مدیریت شهری را می‌طلبد، بلکه نیاز به یک حرکت عظیم اجتماعی دارد. مشارکت مردم از خانه، محله، منطقه با شهرداری و شورای شهر، شاید تنها راه برون‌رفت از چنبره این مشکلات باشد.

او ادامه داد: در این میان وظیفه ماست تا به اسناد بالادستی نظیر سند چشم‌انداز 1404 که شاید هیچ سندی مهم‌تر از آن نباشد و راه پیشرفت را به روشنی نشان داده، توجه ویژه داشته باشیم. به‌خصوص طبق این سند قرار است شهروندانی برخوردار از سلامت، رفاه، با امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط‌زیست مطلوب باشیم. او خطاب به مردم تهران با اشاره به مشکلات شهر تهران گفت: همه ما متهمیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پس بیایید از این پس عامل تداوم یا تشدید آن نباشیم، بیایید با هم از درون خانه‌های خود به‌ فکر ساختن شهرمان و آینده کودکان‌مان باشیم. هر کدام سهم خود را برای پیشگیری و درمان هر آنچه ما را می‌آزارد، مشخص کنیم. به جای اینکه کمیت در شورای پنجم ملاک قرار گیرد، از ما بخواهید که بر مبنای قوانین و اسناد فوق، طرح‌ها، لایحه‌های مصوب و برنامه 5 ساله دوم حرکت کنیم و برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز از تداوم قصور جلوگیری کنیم؟

 30 درصد سفرهای شهری، آموزشی است

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و شورای شهر تهران گفت: مصوبه کاهش سفرهای آموزشی 10 سال است که بلاتکلیف مانده است. مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در شانزدهمین جلسه علنی شورا گفت: 30 درصد سفرهای تهران آموزشی هستند. قرار بود براساس طرح جامع سال 86، یک طرح موضوعی تا پایان سال 89 توسط شهرداری و وزارت آموزش و پرورش درخصوص کاهش سفرهای آموزشی تدوین شود. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: تاکنون این مصوبه اجرایی نشده و باید مشخص شود چرا این دو نهاد در تدوین این طرح بی‌توجه بوده‌اند؟

 محروم‌ترین منطقه از نظر آموزش

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران، ری، تجریش گفت: به موجب قاعده 7030 کمیسیون ماده 5 قرار بود 70 درصد املاک و اراضی منطقه 22 که غالبا بالای هزار متر هستند، برای تامین سرانه‌های 7گانه دراختیار شهر و 30درصد آن به موجب زیرپهنه‌های طرح تفصیلی مورد ساخت و ساز قرار گیرند.  محمد سالاری در واکنش به گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در صحن شورای شهر گفت: منطقه 22 یکی از محروم‌ترین مناطق تهران از لحاظ سرانه‌های آموزشی است. متاسفانه امروز مدارس شهر تهران به لحاظ فرسودگی نسبت به کل کشور وضعیت وخیمی دارند و وضعیت سرانه‌های آموزشی آن بغرنج است. وی افزود: باتوجه به وجود گسل‌ها و زلزله‌خیز بودن بافت‌های فرسوده، تهران یک شهر ناایمن است و اماکن درمانی و آموزشی آن باید دارای کاربرد به‌عنوان جایگاه مدیریت بحران باشند اما متاسفانه خود اماکن آموزشی و درمانی از نظر مقاوم‌سازی وضعیت اسفناکی دارند.

سالاری گفت: ساختمان‌ها و اماکن عمومی ازجمله نمادهای ارزشمند و هویت بخش یک شهر هستند اما شاهد این هستیم که در ساخت و ساز این اماکن قواعد ساخت و ساز هم رعایت نمی‌شود.

 

ارسال نظر