اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۱۴

خط‌آهن ایران - کربلا در دستور کار 2 نهاد

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود حلقه مفقوده 35کیلومتری شلمچه تا بصره برای تکمیل خط آهن ایران- کربلا گفت: کشور عراق سهم خود را در این مسیر اجرا نکرد اما وزارت راه در این باره درحال مذاکراتی با بنیاد مستضعفان برای اجرای این 35کیلومتر است.

به گزارش فارس، سعید محمدزاده افزود: اگر این 35کیلومتر تکمیل می‌شد تا کربلا خط ریلی وجود داشت و زائران به راحتی می‌توانستند با قطار به کربلا بروند. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این راستا کشور ایران و وزارت راه و شهرسازی طی برگزاری جلسات با دولت عراق قبول کرد که پل روی شط‌العرب در کشور عراق را ایران بسازد و کشور عراق هم همزمان بقیه خطوط ریلی از شلمچه تا بصره را تکمیل کند. محمدزاده اضافه کرد: تکمیل پلی که ایران احداث آن را بر عهده گرفت 150میلیارد تومان هزینه دارد که تامین اعتبار آن هم مصوب شد اما احداث این پل ریلی به تنهایی ارزش ندارد زیرا باید خط کامل شود اما کشور عراق در این باره فعالیت چندانی نکرده است. پیش از این دولت عراق مکلف شده بود همزمان با احداث پل عملیات ساخت خط آهن شلمچه تا بصره را اجرا کند که انجام نشد.

او اظهار کرد: به دلیل آنکه کشور عراق نتوانست این 35کیلومتر را تکمیل کند به تازگی با بنیاد مستضعفان مذاکراتی را انجام داده‌ایم و مدلی طراحی کرده‌ایم که پل و کل مسیر توسط دولت ایران و با تعهد پرداخت از سوی طرف عراقی اجرا شود که در این باره منتظر ارائه تعهدات از سوی کشور عراق هستیم که وزیر راه و شهرسازی درحال پیگیری موضوع است.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین با اشاره به تلاش راه‌آهن برای احداث 100کیلومتر خط ریلی آنتنی بابت اتصال به مراکز بار گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم با افزایش سهم راه‌آهن در حمل کالا، تعرفه حق دسترسی خود را کاهش دهیم.

او اظهار کرد: در حوزه حمل‌ونقل اگر یک تن- کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود حداقل 35سی‌سی صرفه‌جویی مصرف سوخت خواهد بود.

محمدزاده افزود: در پایان برنامه ششم سهم راه‌آهن در بخش بار باید به 30درصد افزایش یابد؛ در سال 92 سهم راه‌آهن از حمل بار کشور 32میلیون تن بود که طی این چند سال تلاش کردیم با ثابت نگه داشتن تعرفه‌های حمل‌ونقل سهم راه‌آهن از حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهیم تا بدین‌ترتیب سهم حمل بار راه‌آهن افزایش یابد که بر این مبنا به عدد 40میلیون تن حمل بار در سال 95 رسیدیم.

او با تاکید بر اینکه ضروری است بخش عمده‌یی از باری که توسط جاده جابه‌جا می‌شود به ریل منتقل شود، گفت: در کشور سالانه حدود 260میلیارد تن بار حمل می‌شود که 27میلیارد تن کیلومتر آن سهم راه‌آهن در سال 95 بود.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه قطارهای برنامه‌یی در چند سال اخیر 4برابر شده است، گفت: هم‌اکنون از بندر شهید رجایی به منطقه آپرین تهران یا ابومسلم خراسان بار کانتینری در فاصله زمانی 40تا 50 ساعت جابه‌جا می‌شود.

محمدزاده افزود: تلاش می‌کنیم به هدف حمل 30درصدی بارهای کشور برسیم و اگر بخواهیم این رقم محقق شود باید در سال 1400 از میزان 195میلیون تن بار حمل کنیم و این نیازمند برنامه‌یی جدی است. او بر لزوم افزایش سهم ریل در حمل بارهای معدنی اشاره کرد و گفت: سال گذشته 60 میلیون تن بار معدنی وجود داشت که راه‌آهن فقط 20میلیون تن آن را جابه‌جا کرد و امکان جابه‌جایی 20میلیون تن دیگر را هم داشت.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: 35میلیارد دلار طرح توسعه فولادی داریم و در سال 1404 باید 210میلیون تن بار معدنی در کشور جابه‌جا شود که ضروری است تلاش کنیم، سهم راه‌آهن افزایش یابد.

استقرار ۵۰ پاسگاه پیش‌‌ساخته پلیس راه تا پایان سال

مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی از ساخت ۵۰ پاسگاه پیش ساخته پلیس راه تا پایان سال جاری در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، بابک طالبی اظهار کرد: احداث و بهسازی این تعداد پاسگاه در راستای اجرای سیاست‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی برای احداث و نگه‌داری ساختمان‌های پلیس راه است. او با اشاره به وجود ۶۴۰ راهدارخانه فعال در کشور افزود: با وجود اینکه راهدارخانه‌ها در ایام مختلف سال محل استقرار نیروهای راهداری و در مواردی هلال احمر و پلیس راه هستند متاسفانه از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند که در این راستا طرح بهسازی و نوسازی راهدارخانه‌ها با استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته در دست بررسی است و امیدواریم به زودی اجرای آن عملیاتی شود.

 

ارسال نظر