شورا پیگیر اصلاح منشأ قانونی املاک مشکل‌آفرین شهرداری

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۲۷

گروه راه و شهرسازی

یک فوریت طرح اصلاحیه الزام شهرداری تهران به اجرای دستورالعمل‌های ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و... به کارکنان دیروز در پانزدهمین نشست علنی شورای پنجم شهر تهران رای نیاورد و بررسی آن به جلسه کمیسیون تخصصی روز چهارشنبه موکول شد. اعضای شورای شهر بررسی یک فوریت طرح «اصلاحیه الزام شهرداری تهران به تهیه و اجرای دستورالعمل‌های ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی، رفاهی، بهداشتی، درمانی، تفریحی و ورزشی به کارکنان شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» را مورد بررسی قرار دادند که با رأی نیاوردن این طرح، بررسی آن به جلسه کمیسیون تخصصی روز چهارشنبه در این خصوص موکول شد.

افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران، ری و تجریش درخصوص این طرح گفت: در سال ۸۴ شورای شهر، شهرداری را ملزم به تهیه و ابلاغ خدمات فرهنگی و اجتماعی شهرداری به کارکنان خود کرد که در عمل براساس برخی رفتارهای بی‌ضابطه انجام شد و برخی املاک مشکل‌آفرین از درون این آیین‌نامه‌ها بیرون آمد. وی ادامه داد: ۱۲سال می‌گذرد و عملکرد و گزارشی در این خصوص از سوی شهرداری به شورا ارائه نشده است. حبیب‌زاده افزود: شهرداری تهران موظف است، گزارش عملکرد از سال ۸۵ تا پایان ۹۵ ازجمله املاک واگذار شده و لایحه مذکور را ارائه کند.

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش به عنوان مخالف این طرح گفت: درخصوص ساماندهی امکانات ورزشی و فرهنگی که به کارمندان داده می‌شود و ارائه گزارش ۶ ماهه عملکرد شهرداری در این موارد از شورای قبل مصوبه وجود دارد و الزامی به مصوبه جدید نداریم.

ابراهیم امینی، نایب‌رییس شورای شهر تهران به عنوان موافق این طرح نیز تصریح کرد: قانونی در این مورد وجود داشته و اختیاراتی را به شهرداری داده که خیلی از مفسده‌ها به خاطر این موضوع است.

وی ادامه داد: مشکل این قانون نبودن نظارت شورا برعملکرد شهرداری در این خصوص است که این قضیه مورد بحث جلسه است.

در پایان این طرح در صحن علنی رأی نیاورد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوط بازگشت.

 درآمد نجومی از پارک‌های حاشیه‌ای

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: تهران می‌تواند روزانه ٢4میلیارد تومان از پارک‌های حاشیه تهران کسب درآمد کند.

محمد علیخانی در پانزدهمین جلسه شورا در جریان ارائه این گزارش اظهار کرد: ضروری است در بخش هوشمندسازی به سمت ارتقای کیفی ساختاری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش بهره‌وری از سیستم‌ها حرکت کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به منابع درآمد پایدار در شهر تهران گفت: در این بخش می‌توانیم اقدامات گسترده‌یی انجام دهیم که راهکارهای آن هم مشخص است. به همین دلیل از شهرداری تهران تقاضا داریم به صورت لوایح منابع درآمدی پایدار را به شورا ارائه کرده یا اعضای شورا در قالب طرح این منابع درآمدی پایدار را ارائه کنند. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: با احتساب وجود یک میلیون فضای پارک حاشیه‌یی در شهر تهران و در نظر گرفتن مبلغ ۲۰۰۰تومان به ازای هر ساعت پارک خودرو، ما می‌توانیم روزانه 24میلیارد تومان از پارک حاشیه‌یی درآمد داشته باشیم.(رقم سالانه این رقم به بیش از 8 هزار و 500 میلیارد تومان بالغ می‌شود)

علیخانی گفت: همچنین اخذ عوارض استفاده از زیربناها و حمل و نقل شهری از دیگر منابع درآمدی است که بر این اساس می‌توانیم عوارض خاصی برای معابر خاص پل‌ها و تونل‌ها دریافت کنیم.

 کمبود طرح و لایحه

 رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: وقتی لایحه و طرحی برای بررسی در جلسات نداریم لزومی به برگزاری جلسه علنی نیست. در جلسه علنی دیروز، زهرا صدراعظم نوری با اشاره به ۵۰ طرح و لایحه‌یی که از شورای چهارم باقی مانده است، گفت: بهتر است این طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا موضوع برای طرح در جلسه داشته باشیم.

محسن هاشمی در پاسخ به وی گفت: هنوز هیچ کدام از این طرح‌ها و لوایح به هیات رییسه نیامده تا در دستور کار قرار گیرد. در ادامه مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بهتر است همانند مجلس که بعد از دور جدید تمام طرح‌ها و لوایح گذشته را کنار می‌گذارد، مگر آنکه دولت درخصوص لوایح پیگیری کند یا طرح‌ها وسط ۱۵ امضا دوباره به جریان بیفتد، طرح‌ها و لوایح گذشته را کنار بگذاریم.

هاشمی در پاسخ به وی گفت روز چهارشنیه در جلسه هیات رییسه که تمام روسای کمیسیون‌ها حضور دارند در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.

در ادامه الویری با اشاره به دستور جلسه شورا درخصوص گزارش چشم‌انداز، رویکردها و برنامه‌های کلان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا گفت: در جلسه امروز بیش از جلسات دیگر به دستور جلسات توجه می‌کنم تا مانند هفته گذشته مصوبه‌یی تکراری به رای گذاشته نشود.

وی خطاب به امینی، عضو حقوقدان شورا و رییس شورا گفت: آیا بررسی چشم‌اندازهای یک کمیسیون در شرح وظایف شوراست که شورا در صحن علنی با هزینه‌یی که برای برگزاری آن انجام می‌شود چنین دستور جلسه‌یی گذاشته شود. این گزارش می‌تواند در سایت‌ها بیاید ما براساس چه استناد قانونی چنین موضوعاتی را در دستور کار قرار می‌دهیم. وی تاکید کرد: الزامی برای برگزاری ۸ جلسه در ماه نداریم. ما می‌توانیم دو جلسه برگزار کنیم اما اجازه دهید، موضوعات در کمیسیون‌ها پخته شود تا برای صحن علنی موضوع داشته باشیم وگرنه می‌توان تفسیر آیت‌الکرسی را دستور کار جلسه قرار داد و از آن هم حتما لذت می‌بریم.

امینی که در این فاصله ریاست شورا را بر عهده گرفته بود، گفت: اینکه چشم‌انداز برنامه‌های کمیسیون‌ها در صحن ارائه شود و همه از آن مطلع شوند و اطلاع اجمالی داشته باشند، مشکلی ندارد و بهتر است مته به خشخاش نگذاریم.

افشین حبیب‌زاده در جواب انتقاد الویری گفت: مصوبه هفته گذشته تکراری نبود و پیشنهاد شما در صحن به رای گذاشته شد که رای نیاورد و نباید دوباره آن را مطرح کرد، اگر مصوبه‌یی وجود داشته چرا روال قانونی رعایت نمی‌شده؟ مصوبه هفته گذشته شورا تاکید بر اجرای ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها بوده و درست نیست این موضوع را دوباره تکرار کنیم.

همچنین در این جلسه مجید فراهانی با اشاره به تاخیر انتخاب نمایندگان شورا در شوراهای شهرداری گفت: این شوراها درحال تشکیل جلسه است بدون آنکه نماینده شورا در آن حضور داشته باشد.

وی با انتقاد از ارائه گزارش چشم‌انداز کمیسیون حمل و نقل و عمران در جلسه علنی گفت: آیا درست است، انتخاب نمایندگان معطل بماند اما چنین گزارشی در صحن مطرح شود. امینی در پاسخ به وی گفت: دستور جلسات در هیات رییسه مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر تذکراتی که وجاهت قانونی ندارد در صحن کمتر مطرح شود، نوبت به انتخاب نمایندگان نیز می‌رسد.

 گزارش محرمانه درباره گود میلاد

سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اشاره به تشکیل کمیته شفافیت در شورای شهر تهران گفت: گزارش‌های محرمانه‌یی در مورد مسائل فنی گود مجاور برج میلاد دریافت شده است.

علی اعطا در نشست خبری روز یک‌شنبه شورای شهر تهران افزود: سازمان نظام مهندسی، شهرداری و... همواره نسبت به وضعیت گودهای ناایمن در تهران حساسیت داشته‌اند و حالا با قرار گرفتن در آستانه فصل سرما این نگرانی دو چندان شده است.

به گفته اعطا، مدیریت شهری چراغ سبزی به مالکان نشان داده تا عملیات اجرایی ساختمان خود را بدون کسب مجوز انجام دهند و بعد از آغاز گودبرداری فرآیند اخذ مجوز با مشکلاتی روبه‌رو شده که نهایتا منجر به رهاسازی گود شده است.

 مستندات الحاق خیابان مردم به مجلس

اعطا درخصوص سرانجام انسداد خیابان «مردم» توسط مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این موضوع در جلسه اخیر اعضای شورای شهر با لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه لاریجانی نیز توضیحاتی نسبت به اقدامات انجام شده در چارچوب طرح توسعه مجلس که مصوبه مراجع ذی‌صلاح را دارد، ارائه کرده است، گفت: یک بخش هم بحث امنیتی است. وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس مصوبات قانونی بودن این اقدام را در اختیار شورا قرار داده یا نه؟ ادامه داد: اسناد هنوز در اختیار قرار داده نشده‌اند. البته مسوولان مجلس توضیح دادند که در مجلس مشاورینی در بحث پدافند غیرعامل کار می‌کنند اما هنوز مستندات کافی را ارائه نکرده‌اند.

 

 صدا و سیما حمایت کند

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به ممنوع‌التصویری شهردار تهران گفت: دو مطلب در این خصوص وجود دارد. اینکه رییس شورا در جلسه اخیر توضیح روشنی دادند و اعلام کرده‌اند که انتظار داریم صداوسیما مانند ۱۴سال گذشته که رویکرد حمایتی از مدیریت شهری داشته این روال تداوم داشته باشد. اعطا با بیان اینکه ما به جمع‌بندی قطعی در مورد ممنوع‌التصویری نجفی نرسیده‌ایم، اظهار کرد: اخبار پوشش داده می‌شوند اما آن ‌طور که باید پوشش نمی‌دهند و انتظار ما

بیشتر است. وی افزود: ارزیابی ما اینگونه نیست که ممنوع‌التصویری صورت گرفته و انتظار داریم این حمایت‌ها تداوم داشته باشد و در ادامه از رییس صدا و سیما کسب اطلاعات می‌شود.

 

ارسال نظر