ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۳۹

 پیامدهای انسداد دومین مرز فعال زمینی ترانزیت کالا

چند ماه پس از پایان یافتن اختلافات ایران با ترکیه بر سر مرز بازرگان این‌بار نوبت به دومین مرز فعال کشور، مرز پرویزخان رسیده تا برای مدتی نامشخص مسدود شود. به گزارش ایسنا، آمارها نشان می‌دهد، در طول 6ماهه ابتدایی سال جاری ترانزیت ایران رشد ۲۷درصدی را به ثبت رسانده است. در این آمار در کنار بندر شهید رجایی که همواره به عنوان اصلی‌ترین محل جابه‌جایی کالا در کشور شناخته شده، مرز زمینی پرویزخان قرار داشت که توانسته بود حدود ۲۱درصد از جابه‌جایی‌های مربوط به ترانزیت در ایران را مدیریت کند.

مرز پرویزخان که در استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین قرار گرفته اصلی‌ترین محل رفت و آمد تاجران و کالاها میان ایران و اقلیم کردستان عراق است که از دیروز طبق اعلام فرماندار قصرشیرین و با درخواست دولت مرکزی عراق فعالیتش متوقف می‌شود. طبق برآوردهای انجام شده تا زمانی که ماموران این اقلیم از فعالیت محوری در این حوزه کنار نرفته و امور را به ماموران دولت مرکزی عراق واگذار نکنند، امکان بازگشایی دوباره این پایان مرزی وجود نخواهد داشت. هرچند این تصمیم با توجه به برآوردهای سیاسی و برای اعلام حمایت قاطع ایران از دولت مرکزی عراق صورت گرفته و تصمیم کلان به شمار می‌رود، اما قطعا تاثیری قابل توجه در عملکرد ترانزیتی ایران در ماه‌های آینده خواهد گذاشت. این مرز که به‌طور میانگین روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کامیون از آن عبور می‌کند، راه اصلی ارتباط ایران با یکی از اصلی‌ترین مقاصد ترانزیتی کشور به حساب می‌آید که در حال حاضر امکان تبادل اقتصادی با آن وجود نخواهد داشت.

 پرواز رفت و برگشت تهران-نجف 1.2میلیون تومان

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تعیین نرخ بلیت پرواز برای ایام اربعین حسینی گفت: مطابق توافق انجام شده بین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی، قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت تهران-نجف و تهران-بغداد-تهران یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین شد.

رضا جعفرزاده در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: نرخ تعیین شده مربوط به ایام اربعین امسال از 13 تا 22 آبان‌ نرخ پروازهاست و در این زمینه با هرگونه تخلفی در خصوص فروش بلیت خارج از قیمت‌های تعیین شده به‌شدت برخورد می‌شود. او با بیان اینکه نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت 1.5 میلیون تومان و قیمت پرواز یک‌طرفه تهران و مشهد به مقاصد نجف و بغداد به ترتیب 600هزار تومان و 750هزار تومان است، افزود: هرگونه فروش خارج از نرخ اعلام شده تخلف است و در صورت ارسال شکایات از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir به سرعت به آن رسیدگی می‌شود. جعفرزاده همچنین از مردم درخواست کرد فقط از نمایندگان رسمی و مجوزدار فروش، ‌بلیت پروازهای اربعین را خریداری کنند. اظهارات سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در شرایطی مطرح می‌شود که چند روز پیش خبری مبنی بر افزایش نرخ سوخت در فرودگاه نجف مطرح شد، موضوعی که می‌تواند در نرخ بلیت پروازهای نجف اثرگذار باشد.

 ضرب و شتم به دلیل فایل‌های نجومی مسکن

قیمت مسکن در کامرانیه که یکی از مناطق گران‌قیمت پایتخت محسوب می‌شود، نجومی است و همین موضوع می‌تواند به عامل مهمی برای ایجاد رقابت بین مشاوران املاک در این منطقه تبدیل شود، زیرا رقم کمیسیون مشاور املاک برای انعقاد قرارداد در این منطقه، مبلغ بالایی است. چنین رقابت‌هایی در برخی موارد ممکن است قربانی نیز داشته باشد. در تازه‌ترین رویداد، فضای این رقابت ناسالم موجب ضرب و شتم خریدار از سوی مشاور املاک شده است.

ماجرا از جایی شروع شد که در روزهای اخیر عکاس ایسنا به همراه برادرش برای خرید یک واحد مسکونی به چند دفتر مشاور املاک در منطقه کامرانیه مراجعه کردند و به دنبال بازدید از چند ملک مسکونی، یکی از مشاوران املاک از دفتر املاک «ج» نیاوران با وی تماس گرفته و به او گفته است یک آپارتمان شیک و مناسب با توان خرید آنها پیدا کرده است. بعد از اینکه خریدار به همراه برادرش برای بازدید از ملک رفته‌اند، دو فرد نیرومند با این اتهام که شما خریدار نیستید، بنگاهی هستید و برای دزدیدن فایل‌ها آمده‌اید، خریدار و برادرش را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند.

در این بین دست و پای عکاس ایسنا ضرب دیده و برادرش هم از چند ناحیه دچار جراحاتی شده که موضوع هم‌اکنون توسط نیروی انتظامی در حال پیگیری است. دعوا و مشاجره بر سر فایل‌های املاک موضوع تازه‌یی نیست، عمده مشاوران املاک به دلیل نابسامانی این بازار و تمایل برای انحصاری کردن فایل‌های فروش مسکن معمولا با یکدیگر درگیر می‌شوند.

 احداث قطار حومه‌ای ۶ شهر جدید در دستور کار

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه احداث قطارحومه‌یی ۶ شهر جدید در دستور کار امسال شهرهای جدید قرار دارد، گفت: اگر گسترش حمل‌و‌نقل ریلی در زمان وفور درآمدهای ناشی از نفت در کشور اتفاق می‌افتاد، شاهد اتفاقات و تحولات بسیار بزرگی در جامعه خود بودیم. حبیب‌الله طاهرخانی قطار حومه‌یی هشتگرد را در اولویت برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در سال جاری اعلام کرد و افزود: پروژه بعدی قطار حومه‌یی اصفهان – بهارستان بوده که در حال حاضر بخش زیرساخت آن به پایان رسیده و قرارداد روسازی و ریل‌گذاری آن نیز با هزینه‌یی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان هم از محل منابع داخلی شرکت به امضا رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره احداث پروژه قطار حومه‌یی گلبهار-مشهد نیز بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۸۵درصد از تملک‌های واقع در مسیر این پروژه انجام شده و از ۴۶کیلومتر موجود حدود ۴۰کیلومتر مسیر زیر بار اجرای عملیات ابنیه قرار دارد که در ادامه به دنبال انجام اقدامات مورد نیاز درباره فاینانس آن هستیم.

 

ارسال نظر