پیش‌بینی رشد 10 درصدی قیمت مسکن تا پایان سال

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۳۸
پیش‌بینی رشد 10 درصدی قیمت مسکن تا پایان سال

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به افزایش قیمت‌ها گفت: در نیمه اول سال 96 شاهد افزایش قیمت مسکن در کشور نبودیم اما انتظار داریم در نیمه دوم امسال رشد قیمت‌ها بدون جهش در حد تورم تا سقف 10درصد خواهد بود.

به گزارش ایرنا، حسام عقبایی با بیان اینکه آمارها از رشد معاملات مسکن در تهران و سطح کشور حکایت دارد، گفت: در 23روز مهرماه سال 96 در سطح کشور 33هزار و 468 قرارداد خرید و فروش مسکن و 36هزار و 874 قرارداد اجاره در دفاتر مشاوران املاک کشور به ثبت رسید که در مقایسه با 23 روز مهرماه سال 95 که 32 هزار و 987 قرارداد خرید و فروش و 39 هزار 664 قرارداد اجاره منعقد شده، روند خرید و فروش رو به رشد بوده است.

به گفته او، در 23 روز مهرماه سال 96 در شهر تهران 10هزار و 971 قرارداد خرید و فروش و 10هزار و 966قرارداد اجاره به ثبت رسیده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 9هزار و 620 قرارداد خرید و فروش و 12هزار و 665 قرارداد اجاره به ثبت رسیده و کاهش قراردادهای اجاره نیز به علت آغاز فصل پاییز و کمتر شدن جابه‌جایی مردم بوده است.

نماینده رییس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور یادآور شد: پیش‌بینی ما این است که بازار معاملات مسکن در کشور وارد دوران پیش‌رونق شده و روند معاملات مسکن تا پایان سال جاری رو به رشد خواهد بود.

 دریافت کد رهگیری الزامی است

عقبایی در ادامه بر دریافت کد رهگیری هنگام معاملات مسکن در دفاتر مشاوران املاک تاکید کرد و گفت: به همین منظور سامانه اطلاعات و املاک و مستغلات کشور در سال 87 راه‌اندازی شد و در 11 سال گذشته همواره تمام مشاوران املاک ملزم شده‌اند که برای انجام تمام معاملات خرید، فروش، اجاره، هبه یا صلح املاک از این سامانه کد رهگیری دریافت کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اظهار کرد: طبق قانون نظام صنفی و سازمان تعزیرات حکومتی همه قراردادها باید کد رهگیری داشته باشند و هیچ مبلغی نباید به بهانه دریافت کد رهگیری از مردم مطالبه شود و اگر مشاور املاکی در این خصوص از مردم وجهی مطالبه کرد باید موضوع را به اتحادیه‌های مشاوران املاک یا شماره تلفن 7334 اطلاع دهند تا مساله مورد رسیدگی قرار گیرد.

او گفت: با توجه به امضای تفاهمنامه چهارجانبه کمیسیون تخصصی مشاوران املاک، سازمان امور مالیاتی، اتاق اصناف و شرکت راهبر قرار است در تمام دفاتر مشاوران املاک صندوق مکانیزه فروشگاهی نصب شود تا با استفاده از نرم‌افزارهای آن اطلاعات مالیاتی همکاران ما به سازمان امورمالیاتی منتقل شود. رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به توسعه کسب و کارهای مختلف در فضای مجازی بیان کرد: افزایش کسب و کارها در فضای مجازی نباید به فعالیت‌های سنتی بازار ایران لطمه بزند تا زمینه تعطیلی آنها را فراهم کند، بنابراین سامانه فست ملک پس از انجام 2سال مطالعه و بررسی‌های کارشناسی امروز رونمایی شده است.

عقبایی افزود: با توجه به حادثه پلاسکو و برای جلوگیری از حوادث مشابه در کلان‌شهرها از این پس انجام بیمه آتش‌سوزی و حادثه به استناد قانون تملک آپارتمان‌ها و هماهنگی با بیمه مرکزی در دفاتر مشاوران املاک همزمان با معامله ملک انجام می‌شود تا با تکمیل فرم خاصی با 50درصد تخفیف املاک مورد نظر متعاملین بیمه آتش‌سوزی داشته باشد.

نماینده رییس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی املاک کشور ادامه داد: همچنین برای ایجاد اطمینان بیشتر برای خریداران، برای نخستین‌بار در کشور افراد می‌توانند کد رهگیری خود را به سامانه 110203000 ارسال کنند تا با دریافت تاییدیه از این سامانه پیامکی از انجام معاملات خود در دفاتر مشاوران املاک مطمئن شوند.

 بیشتر خانه‌های خالی، مسکن مهر است

عقبایی با اشاره به تعداد واحدهای مسکونی خالی در استان تهران گفت: اکنون بیش از 2میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که 650هزار واحد آن که بیشتر نیز مربوط به مسکن مهر (شهر پرند و پردیس) است در استان تهران قرار دارد.

این فعال حوزه مسکن اضافه کرد: بخشی از خانه‌های خالی نیز به واحدهای مسکونی واقع در شمال شهر تهران اختصاص دارد که مالکان آنها تمایلی به اجاره دادن آنها ندارند و امیدواریم با اعمال سیاست‌های مالیاتی مناسب، ملک خود را به بازار عرضه کنند.

او گفت: هرچند که تاکنون دریافت مالیات از خانه‌های خالی اجرایی نشده است اما در زمان رکود بازار به‌طور معمول سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته می‌شود تا در بازار مسکن که 40درصد اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده، از سوداگری و حباب‌سازی قیمت‌ها جلوگیری شود.

 

 

ارسال نظر