هیچ فرونشستی در حریم خطوط راه‌‌آهن وجود ندارد

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۷۶
هیچ فرونشستی در حریم خطوط راه‌‌آهن وجود ندارد

گروه راه و شهرسازی

 اگرچه سال گذشته مسوولان و کارشناسان مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی بارها درباره فرونشست زمین و ترک‌هایی در حریم خطوط راه‌آهن کشور به ویژه در خط راه‌آهن تهران-مشهد ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند که تداوم این شرایط می‌تواند آسیب جدی به خط ریلی همچنین قطارهای عبوری وارد کند اما مسوولان راه‌آهن مدعی هستند که هیچ گونه ترک و فرونشستی نبوده‌ است.

هشدارها البته به کارشناسان و ناظران نیز محدود نماند و محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی از یک مورد فرونشست که با مسیر راه‌آهن تقاطع دارد، خبر داد. با این حال معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «در محدوده حریم راه‌آهن کشور شاهد هیچ‌گونه ترک و فرونشستی نبوده‌ایم» تصریح می‌کند: پایش ۲۴ساعته محدوده ریلی در دستور کار راه‌آهن قرار دارد و توسط ماموران مستقر در طول خطوط و توسط دستگاه‌های اندازه‌گیری به طور مداوم انجام می‌شود.

مازیار یزدانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها با عنوان«ترک‌ها، خط تهران- مشهد را تهدید می‌کند» اظهار می‌کند: موضوع ترک‌ها در حریم خطوط ریلی طی یک سال اخیر با جدیت از سوی معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن در دست پیگیری قرار دارد البته در همین رابطه قراردادی هم با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شد.

او می‌افزاید: پیرو همین قرارداد، مرکز تحقیقات روی سوژه مورد نظر مطالعات و بازدید‌های میدانی انجام داده و با وجود تایید موضوع از سوی مجامع مختلف اما در محدوده حریم راه‌آهن کشور شاهد هیچ‌گونه ترک و فرونشستی نبوده‌ایم.

معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن با اشاره به اهمیت موضوع فرونشست زمین در حریم راه‌آهن می‌گوید: پایش ۲۴ساعته محدوده ریلی در دستور کار راه‌آهن قرار دارد و توسط ماموران مستقر در طول خطوط و توسط دستگاه‌های اندازه‌گیری به طور مداوم انجام می‌شود. یزدانی با اشاره به توجه کارشناسان به مساله احتمال فرونشست در دشت ورامین ادامه می‌دهد: اگرچه تاکنون اتفاقی در حریم راه‌آهن رخ نداده است اما باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم از این رو به طور مداوم حریم ۱۰۰متری خطوط ریلی را مورد پایش قرار ‌می‌دهیم.

او یادآور می‌شود: به دلیل مباحث مربوط به حمل‌ونقل جاده‌یی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فراتر از حریم راه‌آهن را هم در دست پایش دارد و البته در قالب شرکت راه‌آهن جلساتی با سازمان مدیریت بحران هم برگزار شده و این موضوع از ابعاد مختلفی در دستور کار قرار دارد.

به گفته این مقام مسوول در شرکت راه‌آهن هم‌اکنون و به‌ صورت روزانه قطار با سرعت ۱۶۰کیلومتر در ساعت در مسیر تهران- مشهد سیر می‌کند که در صورت نشست زمین به میزان و سطح مقطع نشست ممکن است رفتار سیستمی تفاوت کند.

یزدانی تصریح می‌کند: با توجه به پایش ۲۴ساعته خطوط ریلی در صورت بروز چنین مسائلی اجازه اعزام قطار انجام نمی‌شود و شرکت راه‌آهن در صورت مشاهده نشست مقطعی به‌ جای کاهش سرعت به ‌منظور حفظ ایمنی و سلامت مسافران، قطار را متوقف می‌کند. معاون فنی و امور زیربنایی راه‌آهن درخصوص مساله احداث و راه‌اندازی خطوط راه‌آهن سریع‌السیر بیان می‌کند: بالاترین سرعت قطارهای سریع‌السیر در کشور زلزله‌خیز ژاپن از سوی مردم آن کشور درحال تجربه شدن است، پس با این تفاسیر کشور ژاپن به‌ جای بهره‌گیری از قطار‌های سریع‌السیر با سرعت‌هایی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر در ساعت باید از مد‌های دیگری استفاده کند.

او اضافه می‌کند: اظهارنظر در این خصوص نیازمند انجام یک کار کارشناسی است که در تخصص کارشناسان حمل‌ونقل ریلی قرار دارد.

یزدانی انجام اقدامات عملیاتی برای مقابله با تبعات این پدیده را مستلزم رخ دادن اتفاق بر اثر فرونشست زمین عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورت وقوع اتفاق به سرعت عملیات تثبیت زیرسازی انجام می‌شود اما شرکت راه‌آهن به قدری از تجربه و توان کارشناسی برخوردار است که قبل وقوع اتفاقاتی از این قبیل اقدامات پیشگیرانه را انجام خواهد داد.

 

ارسال نظر