احتمال تعلیق دوباره پرواز‌های ایران به نجف

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۷۵
احتمال تعلیق دوباره پرواز‌های ایران به نجف

گروه راه و شهرسازی  

فرودگاه نجف به فاصله کمتر از 4ماه، بار دیگر در دریافت هزینه‌های خدمات فرودگاهی به هواپیماهای ایرانی از جاده انصاف خارج شد.

در آستانه ایام اربعین، فرودگاه نجف اقدام به افزایش غیرمنطقی نرخ سوخت کرده است، تصمیم نادرستی که با تکرار دوباره سوءاستفاده این فرودگاه از ایرلاین‌های ایرانی می‌تواند به تصمیم جدی سازمان هواپیمایی کشوری برای قطع پرواز به این فرودگاه شود.

ماجرای اعتراض ایرلاین‌های ایرانی از فرودگاه نجف به خرداد سال جاری و افزایش بی‌رویه عوارض گمرکی و هزینه‌های هندلینگ این فرودگاه بازمی‌گردد که با وجود هشدار چندین باره مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری به علت بی‌توجهی مسوولان فرودگاه نجف برای کاهش این هزینه‌ها، در دهم تیر سال جاری، این سازمان با تداوم اعتراض شرکت‌های هواپیمایی اقدام به لغو تمام پروازها به نجف کرد، اما پس از گذشت چند روز و با سفر مسوولان فرودگاه نجف به ایران و رایزنی برای برقراری مجدد پرواز به این فرودگاه، ماجرا وارد فاز تازه‌یی شد و اگرچه این دیدارها در ایران بی‌نتیجه ماند، اما دور دوم رایزنی‌ها در نجف ادامه یافت.

نتیجه برگزاری دو دور رایزنی میان سازمان هواپیمایی کشوری و مسوولان فرودگاه نجف، تعدیل مختصری در نرخ برخی تجهیزات خدمات فرودگاهی را به همراه داشت، اما با وجود این، این سازمان در تصمیم خود بازنگری کرد و پروازها به نجف

 ازسر گرفته شد.

هم‌اکنون و با گذشت حدود 4 ماه از برقراری دوباره پروازها به فرودگاه نجف به نظر می‌رسد، مانع‌تراشی‌ها و زیاده‌خواهی مسوولان فرودگاه نجف تمامی ندارد زیرا در تازه‌ترین تصمیم، اقدام به افزایش نرخ سوخت این فرودگاه کرده‌اند؛ موضوعی که اعتراض دوباره

 10 شرکت هواپیمایی ایرانی که به فرودگاه نجف پرواز دارند را درپی داشته است.

در این میان و باتوجه به تکرار سوءاستفاده فرودگاه نجف از استقبال زایران ایرانی، پیشنهاد می‌شود که سازمان هواپیمایی کشوری در اعتراض به این اقدام جدید فرودگاه نجف، علاوه بر کاهش نرخ سوخت و بازگشت به رقم اولیه، افت هزینه‌های مربوط به عوارض گمرکی و هزینه‌های هندلینگ را هم در دستور کار قرار دهد و در صورت عدم پذیرش از سوی مسوولان فرودگاه نجف، پرواز به این فرودگاه را تا اطلاع ثانوی لغو کند.

اقدام تازه فرودگاه نجف برای افزایش نرخ سوخت واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی که یکی از منتقدان تصمیم جدید این فرودگاه است، می‌گوید: مسوولان فرودگاه نجف در اقدامی غیرمنطقی و سودجویانه، نرخ سوخت هواپیما در این فرودگاه را از ۹۸ سنت به یک دلار و ۲۴ سنت افزایش داده‌اند که این اقدام، موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی می‌شود.

مقصود اسعدی‌سامانی با اشاره به اعتراض شرکت‌های هواپیمایی ایران به افزایش قیمت سوخت در فرودگاه نجف، بیان می‌کند: به تازگی مسوولان فرودگاه نجف در یک اقدام غیرمنطقی نسبت به افزایش نرخ سوخت هواپیما در فرودگاه نجف اقدام کرده‌اند. او در گفت‌وگو با فارس می‌افزاید: در این رابطه، ‌هر لیتر سوخت هواپیما ‌در فرودگاه نجف از 98 سنت به یک دلار و 24 سنت افزایش یافته است، این اقدام که حتی مورد اعتراض وزیر حمل و نقل عراق هم قرار گرفت، موجب افزایش هزینه شرکت‌های هواپیمایی و در نتیجه افزایش قیمت بلیت پروازهای نجف می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه می‌دهد: باتوجه به افزایش پرواز شرکت‌های هواپیمایی به‌ویژه در ایام اربعین و تلاش شرکت‌ها برای ثابت نگه داشتن نرخ‌ها، ‌تصمیم مسوولان فرودگاه نجف برای افزایش نرخ سوخت تاثیر قابل‌توجهی در قیمت تمام شده هر ساعت پرواز دارد، موجب افزایش قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای نجف می‌شود ‌و ممکن است شرکت‌های هواپیمایی را دوباره برای قطع یا تعلیق پروازهای خود به نجف ترغیب کند‌.

 این در حالی‌ است که نرخ هر لیتر سوخت هواپیما در فرودگاه بغداد 71 سنت، در فرودگاه عمان 52 سنت و در فرودگاه‌های عربستان‌سعودی 42 سنت است.

اسعدی‌سامانی بیان می‌کند: شرکت‌های هواپیمایی در تیر سال جاری در اعتراض به گران بودن هزینه هندلینگ و خدمات فرودگاهی فرودگاه نجف نسبت به قطع پروازهای خود به نجف اقدام کردند و با مذاکراتی که بین سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و مسوولان فرودگاه نجف انجام شد تعدیل مختصری در نرخ برخی تجهیزات خدمات فرودگاهی صورت گرفت و پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به نجف دوباره برقرار شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار می‌کند: دریافت 20 دلار به‌عنوان بهره مالکانه‌ از هر صندلی پروازهای ایرانی به مقصد نجف و 10دلار عوارض فرودگاهی از مسافران ایرانی در فرودگاه نجف و تعیین 85 دلار عوارض گمرکی به ازای هر پرواز و عطف به ماسبق کردن آن از سال 2010 و بیش از چهاربرابر بودن هزینه هندلینگ پروازها در فرودگاه نجف نسبت به فرودگاه‌های ایران از مهم‌ترین موارد اعتراض شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به مسوولان فرودگاه نجف بود‌.

او تصریح می‌کند: آن زمان در مذاکراتی که میان مسوولان فرودگاه نجف و سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد نرخ برخی اقلام خدمات هندلینگ کاهش یافت و مسوولان فرودگاه مذکور درباره عوارض بهره مالکانه و عوارض گمرکی هم قول مساعدت و همکاری و پیگیری در مراجع دولتی عراق را داده‌اند که تا‌کنون به نتیجه‌یی نرسیده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: اما افزایش نرخ سوخت پروازها در روزهای اخیر شرایط جدیدی برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده است و شرکت‌ها از طریق سازمان هواپیمایی کشوری پیگیر کاهش نرخ سوخت و تحقق وعده‌های مسوولان فرودگاه نجف درخصوص لغو عوارض بهره مالکانه و عوارض گمرکی و عوارض مسافری فرودگاه نجف ‌هستند.

 

فرودگاه نجف؛ ‌پردرآمدترین فرودگاه عراق

فرودگاه نجف بین 5 فرودگاه بزرگ عراق با 100.7 میلیون دلار درآمد در سال 2016 بیشترین درآمد را کسب کرده است. در سال 2016 فرودگاه بغداد 99.2 میلیون دلار، فرودگاه اربیل 98.9میلیون دلار، فرودگاه بصره 31.2 میلیون دلار و فرودگاه سلیمانیه 30 میلیون دلار درآمد داشته‌اند.

در همین مدت در فرودگاه بغداد 18 هزار و 187پرواز، فرودگاه نجف 14 هزار و 438پرواز، فرودگاه اربیل 13 هزار و 889 پرواز، فرودگاه بصره 53هزار و 9 پرواز و فرودگاه سلیمانیه 50 هزار و 89پرواز انجام شد و کل پرواز‌‌ها

90 هزار و 890پرواز بوده است، طبق این گزارش در همان سال 2016 در کشور عراق میانگین قیمت برای فرود هر هواپیما 1300 دلار و متوسط هزینه خدمات زمینی فرودگاهی 2750 دلار بوده است و آمار فوق نشان می‌دهد که فرودگاه نجف بیشترین درآمد را در سال گذشته میلادی داشته است که بیشتر این درآمد از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی کسب شده است.

 

 

ارسال نظر