اعلام آمادگی آلمانی‌ها برای همکاری‌های فرودگاهی

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۱۸
اعلام آمادگی آلمانی‌ها برای همکاری‌های فرودگاهی

با حضور یک هیات آلمانی از فرودگاه مونیخ، طرح پیشنهادی آموزش مدیران نسل آینده فرودگاهی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران (اینگام) از سوی آنها ارائه شد و مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت. هیات آلمانی همچنین از آمادگی خود در ارائه طرح توسعه برای فرودگاه‌های کشور خبر دادند.

به گزارش شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، در نشست مشترک با هیات آلمانی، رحمت‌الله مه‌آبادی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ایران قصد دارد به یک هاب منطقه‎یی در عرصه فرودگاهی و ناوبری هوایی تبدیل شود، گفت: در این زمینه در حال ایجاد بسترهای تسهیل ارتباطات و رفع موانع موجود هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‎ها سرمایه‎گذاری در صنعت حمل و نقل هوایی ایران گفت: در فرودگاه مهرآباد که اصلی‎ترین فرودگاه کشور است، سه سال پیاپی رشد دو رقمی پروازها را تجربه کرده‎ایم و در این مدت این رشد به حدود ۵۰ درصد رسیده است. اما به دلیل این افزایش پروازها در این فرودگاه و سایر فرودگاه‎های بین‎المللی با مشکل کمبود ظرفیت روبه‌رو شده‎ایم و این باعث شده است برای رفع سریع این گلوگاه‎ها، سرمایه‎گذاری خارجی را مورد توجه قرار دهیم.

مه‌آبادی با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون یورو از منابع خود را برای توسعه و بهسازی سرمایه‎گذاری می‎کند، گفت: برای مثال در شیراز در حال احداث یک ترمینال جدید هستیم و طرح‎های مختلفی را نیز در فرودگاه‎های دیگر در حال اجرا داریم. وی با اشاره به اینکه راهبرد شرکت فرودگاه‎ها انتخاب سرمایه‎گذار و پیمانکار از طریق شرکت در فراخوان است، افزود: ما سعی کردیم برای سرمایه‎گذاری جذابیت لازم را ایجاد کنیم، بنابراین پروژه‎ها را به صورت BLT طراحی کرده‎ایم و در عین حال از طرح‎هایBOT نیز استقبال می‎کنیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها نکته بعدی مورد نظر خود را نوسازی سامانه‎های هوایی عنوان کرد و با اشاره به اینکه این شرکت برای نوسازی و تکمیل سامانه‎های ناوبری هوایی یک طرح 5ساله را تهیه کرده است، افزود: ایجاد تحول تاریخی در شبکه مسیرهای هوایی ایران، افزایش دوبرابری رشد پروازهای عبوری، آزادسازی قیمت‎ها و سیاست‎های دیگر دولت و رشد ترافیک پروازهای بین‎المللی و محلی، همگی باعث شده‎اند تا نوسازی و تکمیل سامانه‎های هوایی را در برنامه‎های کوتاه و میان‌مدت شرکت قرار دهیم.

وی موضوع مهم بعدی را ضرورت دریافت خدمات مشاوره‎های مدیریتی ساختاری و اصلاح فرآیند و روش‎ها برای تجاری‎سازی فرودگاه‎ها و اصلاح ساختار شرکت عنوان کرد و افزود: این امر جزو اولویت‎های ماست و اصولا اجرای طرح این گام هم یک اقدام مقدماتی برای رسیدن به آن است. مه‌آبای افزود: به همین منظور طرحی با عنوان بهره‎برداری از فرودگاه‎های کم هزینه را در دست اقدام داریم. ما در سطح کشور ده‎ها باند فرود داریم که تنها نیازمند یک ترمینال کوچک هستند تا بتوانیم آنها را برای پروازهای محلی آماده کنیم. این بحث آن‌قدر مهم و جدی است که حتی قصد داریم برای توسعه پروازها در این فرودگاه‎ها هزینه‎یی را از شرکت‎های هواپیمایی دریافت نکنیم و از روش‎هایی مانند چندپیشه کردن کارکنان برای کاهش هزینه‎های این‌گونه فرودگاه‎ها استفاده کنیم. وی همچنین با اشاره به امکان تاسیس شرکت‎هایی با مشارکت سرمایه‎گذاران خارجی گفت: به تازگی از مجلس برای اصلاحات ساختاری مجوز گرفته‎ایم که می‎توانیم، شرکت‎هایی را با مشارکت طرف‎های خارجی ایجاد کنیم و روند طوری طراحی شده است که سرمایه‎گذاران بیشترین سهم را داشته باشند.

 طرح جامع برای تمام فرودگاه‎های ایران

قائم‌مقام فرودگاه مونیخ نیز در این دیدار گفت: قول می‎دهیم که به سرعت خواسته شما و شرایط را بررسی کنیم تا در نتیجه بگوییم که در کجا و از چه طریقی می‎توانیم کمک و از فعالیت‎های شما حمایت کنیم.

رالف گافال ادامه داد: ما می‎توانیم یک طرح جامع برای کل فرودگاه‎های ایران تدوین کنیم که این طرح راه‎اندازی فرودگاه‎های کم هزینه و اقتصادی‎سازی فرودگاه‎ها را نیز شامل می‎شود. حتی می‎توانیم در چارچوب این طرح جامع مشخص کنیم که در کجاها شرکت‎های خارجی می‎توانند مشارکت و سرمایه‎گذاری کنند. وی با ابراز خوش‌بینی از روند این همکاری گفت: تصور می‎کنم در بازگشت از ایران با خود ۲۰ پروژه امکان‎پذیر را خواهیم برد و قدم به قدم پیشنهادهای جدیدی را ارائه خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر