هشدار درباره تکرار تخلفات شهرداری

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۷۰
هشدار درباره تکرار تخلفات شهرداری

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

پارلمان شهری پایتخت دیروز در یک جلسه غیرعلنی، مفاد 16 نامه‌یی که طی یک ماهه گذشته از سوی سازمان بازرسی کل کشور به محسن هاشمی ارسال شده است را بررسی کرد. در برخی از این نامه‌ها ضمن برشمردن تخلفات دوره گذشته مدیریت شهرداری تهران به اعضای شورای پنجم تذکر داده شده که این تخلفات در دوره جدید مدیریت شهری تکرار نشود.

با آغاز به کار شورای پنجم، سنت برگزاری جلسات غیرعلنی روزهای یک‌شنبه به تاریخ پیوست و اعضای شورا اعلام کردند در جهت شفافیت عملکرد شورا و شهرداری در دوره جدید تمام جلسات علنی و با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود. طی 45روزی که از آغاز به کار شورای پنجم می‌گذرد، اعضا به قول خود وفادار ماندند تا روز گذشته که با اعلام قبلی جلسه روز یک‌شنبه را به شکل غیرعلنی برگزار کردند. پیش از این افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران اعلام کرد که به دلیل بررسی گزارش محرمانه سازمان بازرسی این جلسه به شکل غیرعلنی برگزار می‌شود.

به گفته حبیب‌زاده، برگزاری جلسه غیرعلنی با موافقت دو سوم اعضای شورای شهر به هیچ‌وجه غیرطبیعی نیست و طبق قانون، شورا می‌تواند در مواقعی که دو سوم اعضا تشخیص دهند، جلسه غیرعلنی داشته‌ باشد. گزارش‌هایی که از سوی نهادهای نظارتی به دست شورا رسیده است، جنبه محرمانه دارد و باید در یک جلسه غیرعلنی بررسی شود.

به گزارش«تعادل» محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا درخصوص جلسه غیرعلنی دیروز شورا توضیحاتی ارائه داد و گفت: بازرسی کل کشور در یک ماه اخیر حدود ۱۶نامه به شورای شهر ارسال کرده است. در برخی از این نامه‌ها ضمن برشمردن تخلفاتی از دوره گذشته مدیریت شهرداری تهران به ما تذکر داده‌اند که این تخلفات در دوره جدید تکرار نشود.

علیخانی این تخلفات را اینگونه برشمرد: تغییر کاربری‌های غیرقانونی، واگذاری املاک مشکل‌دار به پیمانکاران، عدم واریز درآمدهای شهرداری به حساب مجاز و خرج شدن این وجوه خارج از چارچوب، عدم شفافیت مالی درآمد و هزینه‌ها، عدم اجرای آرای کمیسیون ماده 100، عدم رعایت قوانین بودجه، استخدام‌های غیرقانونی، دادن پست و سمت به برخی کارکنان بدون داشتن شرایط، انعقاد قرارداد نجومی بدون توجیه فنی- اقتصادی، انعقاد قرارداد بیشتر از سقف اختیارات، صدور پروانه برخلاف ضوابط، ساخت و ساز بدون صدور پروانه و...

وی خواستار این شد که این گزارش‌ها به قوه قضاییه ارجاع شود و اظهار کرد: برخی از مدیرانی که تخلفات برشمرده را مرتکب شده‌اند همچنان در مسوولیت‌های خود حضور دارند، لازم است شهردار محترم تهران هر چه سریع‌تر متخلفان را برکنار کند.

 راهبرد اصلی شورای پنجم

علی اعطا، سخنگوی شورا نیز با اشاره به نتیجه بررسی گزارش‌های طبقه‌بندی و محرمانه رسیده به شورا گفت: برای ارتقای تعامل بین نهادهای نظارتی و بازرسی با حوزه مدیریت شهری با لحاظ کردن محدوده مسوولیت‌ها و اختیارات طرفین در آینده نزدیک سرفصل‌های مطرح شده با روسا و متولیان این سازمان‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از سازمان‌های نظارتی کشور طی 45روز اخیر همزمان با آغاز به کار شورای پنجم مکاتبات متعددی با طبقه‌بندی محرمانه با رییس شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است. بر همین اساس با توجه به رای‌گیری که هفته گذشته در صحن علنی شورا صورت گرفت، اعضا به این تصمیم رسیدند که جلسه یک‌شنبه به صورت غیرعلنی جهت بررسی دقیق این گزارش‌ها برگزار شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه به دلیل طبقه‌بندی نامه‌ها موضوعات با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: این مکاتبات دلسوزانه در دو حوزه نظام اداری دبیرخانه شورا و حوزه عملکردی شهرداری تهران و سازمان‌های وابسته تنظیم و ارسال شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شفافیت و سلامت اداری یکی از راهبردهای اصلی شوراست، افزود: بالطبع در اجرای این راهبرد از همکاری سایر نهادها استقبال می‌کنیم. ضمن اینکه باید به گونه‌یی عمل شود که برخی از مکاتبات احتمالی در تداخل با وظایف و اختیارات شورا نباشد.

 گزارش 100 روزه شهردار به شورا

در روزهای ابتدایی شورای پنجم طرح دو فوریتی الزام شهردار تهران مبنی بر ارائه گزارش 100روزه به اعضای شورای شهر تهران درخصوص تغییر و تحول در شهرداری به تصویب رسید و به دلیل تخلفات گوناگونی که در دوره گذشته در شهرداری انجام شده بود، شهردار جدید مکلف شد طی 100روز گزارشی از تمام فعالیت‌ها و عملکردهای شهرداری تهیه کند که تخلفات شهرداری را نیز شامل می‌شد اما ظاهرا نهادهای نظراتی در این موضوع از شهرداری پیشی گرفته‌اند و با گذشت کمتر از 50 روز از فعالیت شورای پنجم، گزارش‌هایی مبنی بر وجود تخلفات را به شورا ارائه کرده‌اند. نامه‌های نهادهای نظارتی حاکی از تایید فساد در ارکان مختلف شهرداری است. از این رو از مدیریت جدید شهر تهران خواسته شده تا ضمن رسیدگی به این تخلفات از تکرار آنها خودداری کند.

هر چند اکنون برای قضاوت زود است اما در این مدت هم اعضای شورا و هم شهردار جدید، شفافیت و مبارزه با فساد سازمان یافته را در دستور کار خود قرار داده‌اند و انتظار نمی‌رود که به دنبال تکرار تخلفات انجام شده در دوره قبلی باشند.

 2 بخشنامه ضد فساد

شهردار تهران طی دو هفته گذشته با صدور دو بخشنامه ضد فساد رسما مبارزه با فساد را کلید زد. نجفی پس از بخشنامه توقف صدور هولوگرام، بخشنامه‌یی در چند بند در ارتباط با فعالیت‌های شورای شهرسازی و معماری مناطق صادر کرد که تخلفات بسیاری را مرتکب می‌شدند. اعضای شورای شهر نیز از این بخشنامه‌ها حمایت کرده و آن را زمینه‌یی برای حذف فساد سیستمی از مناسبات مالی شهرداری‌های و شوراهای شهرسازی و معماری مناطق عنوان کردند که به امور مالی شهرداری نظم و انسجام می‌بخشد.

به گزارش«تعادل» سال گذشته نیز سازمان بازرسی کشور درخصوص واگذاری برخی املاک شهرداری به افراد خاص به شهرداری نامه نوشته بود که یک سایت خبری از این نامه پرده برداشت و این موضوع به املاک نجومی شهرت یافت. بعد از این بود که موضوع استخدام‌های نجومی، تبلیغات نجومی و دیگر تخلفات در ماه‌های آخر مدیریت قالیباف رسانه‌یی شد و به همین دلیل طرح تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری کلید خورد.

هر چند به گفته برخی از اعضای شورای چهارم، لابی قدرتمند شهرداری باعث شد تا مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را از دستور کار خارج کند اما اعضای شورای پنجم به دنبال این هستند که این موضوع را مجددا پیگیری کنند. چندی پیش نیز محمدمهدی تندگویان، عضو اصلاح‌طلب شورای چهارم در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد که این طرح مجددا در مجلس درحال پیگیری است.

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز درباره گزارش 100روزه شهرداری گفته بود: تا جایی که اطلاع دارم، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری دوباره در دستور کار مجلس قرار گرفته است. تحقیق و تفحص از شورا از اساسی‌ترین اختیارات شوراست و کاملا به لحاظ قانونی جزو وظایف شورا محسوب می‌شود و در این رابطه حتما شورا ورود پیدا خواهد کرد. البته ممکن است این ورود در قالب طرح تحقیق و تفحص نباشد اما طرح گزارش 100روزه در این راستا انجام شد و حتما شورا به این وظیفه خود عمل خواهد کرد. گزارش شورا شامل تمام عملکرد شهرداری شامل تخلفات انجام شده نیز هست و قطعا در شورا پیگیر تخلفات احتمالی خواهیم بود.

با توجه به اینکه اواخر ماه گذشته نیز افشین حبیب‌زاده، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران از ارائه اسناد و مدارکی خبر داد که نشان می‌دهد در حرکتی جدید، برخی املاک شهرداری به افراد خاص واگذار شده است ‌بنابراین از شورای پنجم انتظار می‌رود تا بررسی این تخلفات و برخورد با آنها را در اولویت‌های کاری خود قرار دهد. زهرا صدراعظم‌نوری نیز در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که پیگیر تخلفات مربوط به واگذاری‌ها و نیز املاک نجومی خواهیم بود.

 

ارسال نظر