در شهر

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۹۲

 منافذ فساد در شهرداری تهران بسته می‌شود

مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش از بررسی تاثیرات دو بخشنامه اخیر شهردار تهران در مبارزه با فسادهای مالی در شورای شهر خبر داد.

به گزارش ایسنا، فراهانی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص دو بخشنامه اخیر شهردار تهران گفت: جلسه ویژه‌یی برای بررسی بخشنامه‌های اخیر شهردار تهران در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد که در این جلسه معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران، منتقدان این بخشنامه‌ها و چند عضو شورای شهر همچنین اعضای تیمی که شهردار تهران برای بررسی وضعیت فروش تراکم و املاک تعیین کرده‌اند نیز حضور داشتند.

وی با بیان اینکه بحث‌های مختلفی در این جلسه انجام شد، گفت: در نهایت اعضای جلسه به این جمع‌بندی رسیدند که شهرداری تهران به عنوان نهاد خدمات‌دهنده اقتصادی نیازمند شرکت‌های کارگزاری و واسط برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و پیشبرد اهداف کلان خود است و در این جلسه بر لزوم حضور و گسترش نقش شرکت‌های کارگزار تاکید شد.

وی افزود: با این حال اساسا فلسفه تاسیس شرکت کارگزار این بود که واسط پیمانکار و شهرداری شود اما حالا این رابطه از بین رفته و در واقع شرکت‌های کارگزار واسطی بین مودیان و شهرداری قرار گرفتند به گونه‌یی که بدهکاران هنگامی که می‌خواهند عوارض خود را پرداخت کنند، بخش زیادی از آنها به سمت شرکت‌های کارگزاری سوق داده می‌شوند و این درحالی است که 90درصد پولی که مودیان به شرکت‌های کارگزاری پرداخت می‌کنند، نقد است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش با بیان اینکه بخشنامه‌های اخیر شهرداری تاکید دارد که مودیان باید عوارض و حق‌الزحمه شهرسازی خود را مستقیما به حساب شهرداری و نه شرکت‌های کارگزاری واریز کنند، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که در سال‌های اخیر شرکت‌های کارگزاری از اهداف اولیه و فلسفه وجودی تاسیس‌شان دور شده‌اند که باید این مساله مدیریت شود.

فراهانی با بیان اینکه متاسفانه شایعاتی در پی ابلاغ این بخشنامه‌ها بین مودیان ایجاد شده بود که موجبات دل نگرانی آنها را فراهم کرده، گفت: لازم است شهرداری تهران با اطلاع‌رسانی درست ابعاد مختلف بخشنامه خود را روشن کند تا موجبات نگرانی مودیان مرتفع شود و کمیسیون برنامه و بودجه و شورای شهر نیز آمادگی خود را برای بررسی دستورالعمل‌هایی در راستای شفاف‌سازی بیشتر ضوابط شرکت‌های کارگزاری اعلام کرده است.

 تشکیل کمیته سلامت روان در شورای شهر

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران گفت: آلودگی صوتی در دو کمیته زیرمجموعه کمیسیون سلامت درحال بررسی است.

به گزارش مهر، خداکرمی درخصوص وضعیت آلودگی صوتی در پایتخت گفت: برای کمیسیون سلامت ۶ کارگروه تعریف کرده‌ایم که یکی از آنها آلودگی‌های ناشی از ترافیک است که یکی از زیرمجموعه‌های این کمیته آلودگی صوتی است.

وی ادامه داد: مساله آلودگی صوتی موضوعی بسیار جدی است به همین دلیل در کمیته به عنوان سلامت روان نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم. بنابراین شورا، آلودگی صوتی پایتخت را در دو حوزه دنبال می‌کند.

خداکرمی اظهار کرد: از کارشناسان مختلف دعوت کرده‌ایم تا به طور دقیق تمامی ابعاد این مساله را بررسی کنند. این عضو شورا افزود: برنامه‌های توسعه‌یی تهران، خودرو محور بوده و اتومبیل‌ها یکی از منابع اصلی تولید آلودگی صوتی هستند و باید به طور تدریجی محدوده تهران را برای تردد خودروها محدودتر و فضا را برای عابران پیاده آزاد کنیم و به دنبال توسعه حمل و نقل پاک ازجمله دوچرخه‌سواری یا وسایل حمل و نقل برقی، تراموا و... باشیم.

وی با بیان اینکه منبع اصلی آلودگی صوتی در پایتخت خودروها هستند، تصریح کرد: باید شهروندان نیز در کاهش این نوع آلودگی‌ها با مدیریت شهری همراهی کنند و وسایل نقلیه پر سر و صدا مانند موتورسیکلت‌ها به تدریج جای خود را به موتورسیکلت‌های برقی بدهند. خداکرمی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان رکورد تهران در افزایش نزاع و خشونت را حاصل بحرانی بودن آلودگی صوتی دانست؟ گفت: مسائل تهران در هم تنیده است و مشکلات آن به صورت زنجیر به هم وصل است و نمی‌توان گفت فقط آلودگی صوتی باعث بروز این مشکلات است. این موارد می‌تواند تاثیرگذار باشد اما عامل اصلی نیست.

 جریمه برای نقض قانون عصای سفید

سردار تقی مهری، رییس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه قانونگذار برای رانندگانی که قانون عصای سفید را رعایت نمی‌کنند ۱۰۰هزار تومان جریمه در نظر گرفته است، گفت: معلولان ویلچری و عصای سفید به منزله عابر پیاده هستند.

به گزارش مهر، سردار تقی مهری گفت: یکی از خلأهایی که در سال‌های گذشته وجود داشت برای افراد معلولی بود که به دلیل عدم توانایی مناسب از ویلچر استفاده می‌کردند. حق این افراد هنگام وقوع تصادفات راهنمایی و رانندگی ضایع می‌شد از این‌رو با بازبینی قوانین مربوط به تصادفات و راهنمایی و رانندگی موفق به الحاق قانونی شدیم که از این پس افراد ناتوان و دارای ویلچر همچنین افرادی که از عصای سفید استفاده می‌کنند به عنوان عابر پیاده محسوب می‌شوند و در تصادفات، حقوقی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قانون مربوط به معمولان و افراد کم توان در مقررات راهنمایی و رانندگی وجود داشت اما کمتر به آن پرداخته می‌شد، افزود: با پیشنهاد پلیس راهور و عنایت ویژه کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین هیات وزیران خوشبختانه قانون‌الحاقی تصویب شد و از این پس افراد معلول دارای ویلچر و نابینایان دارای عصای سفید به عنوان عابر پیاده محسوب می‌شوند و عصای سفید به منزله تابلو ایست برای رانندگان است به صورتی که اگر نابینایی عصای خود را به صورت افقی نشان دهد، راننده موظف به توقف و اعطای حق تقدم عبور به فرد نابیناست.

رییس پلیس راهور ناجا با اعلام اینکه برای رانندگانی که این حق را رعایت نکنند از سوی قانون ۱۰۰هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است، افزود: درحال حاضر این قانون ابلاغ شده و اجرا می‌شود ما به دنبال تشدید جرایم برای افرادی هستیم که این مهم را رعایت نمی‌کنند

 

ارسال نظر