نظام مالی شهرداری پایتخت نیازمند مهندسی دوباره

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۹۱

براساس گزارش مالی منتشره از میزان درآمد و هزینه شهرداری تهران در 6 ماهه اول سال، هزینه‌های شهرداری نزدیک به یک هزار و ۳۵۰میلیارد تومان از میزان درآمد آن بیشتر شده است، اختلافی که قابل تامل است. براساس این گزارش این اختلاف مربوط به ۹۷۳میلیارد تومان وام دریافتی و ۲۹۸میلیارد تومان استرداد واحدهای شهرداری است که هیچ کدام در سیستم درآمدی ثبت نشده است.

براساس این گزارش کل هزینه‌های شهرداری در 6 ماهه اول سال جاری معادل 7هزار و ۹۲۶میلیارد تومان و کل درآمدهای وصولی 6 هزار و ۷۶۶میلیارد تومان بوده است. نکته جالب توجه این است که کل بودجه مصوب یک ساله وزارت راه و شهرسازی نزدیک به ۸ هزار و 600 میلیارد تومان است یعنی فقط ۱۶۰۰میلیارد تومان از هزینه 6 ماه اول شهرداری بیشتر است.

به گزارش ایلنا، محمود میرلوحی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر درباره این گزارش مالی گفت: براساس ماده ۷۱، شهرداری باید هر 6 ماه یک بار گزارش مالی خود را به اطلاع عموم مردم برسانند اما متاسفانه سال‌هاست که به این قانون عمل نمی‌شود. میرلوحی با تاکید بر اینکه حرف و حدیث‌های فراوانی بر سر درآمد 6 هزار میلیاردی شهرداری هم وجود دارد، گفت: براساس این گزارش شهرداری ۱۳۵۰میلیارد تومان قرض کرده است تا توانسته خود را در 6 ماه اخیر اداره کند، حال جای سوال دارد که تا کی می‌تواند به این مسیر ادامه دهد.

او افزود: قابل ذکر است از کل هزینه‌ها ۷۴درصد به صورت نقدی و ۲۶درصدی به صورت غیرنقدی ثبت شده و از سوی دیگر فقط ۶۸ درصد از درآمدهای نقدی به خزانه شهرداری تهران واریز شده در نتیجه شهرداری قابلیت تصمیم‌گیری و هزینه ‌کردن برای ۳۲درصد از درآمدهای نقدی خود را نداشته است.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که تکلیف ۳۲درصد درآمدها که به خزانه واریز نشده، چه شده است؛ جواب روشنی نداشت با این‌ حال به سازوکارهای نامنظم مالی در شهرداری اشاره کرد و گفت: در شهرداری تهران اگر منطقه‌یی درآمد بیشتر داشته باشد در تصمیمات اثرگذاری قوی‌تری داشته و ارتباط او با مرکز نیز بیشتر است. در بحث هولوگرام‌ها و امثال اینها شهرداران مناطق و موسسات مختلف رویه‌های متفاوتی در نحوه هزینه‌کرد درآمدها اتخاذ کرده بودند و این هم از مواردی است که باید نظم و انضباط پیدا کند و قانونمند شود.

 بدهی‌های شناسایی شده

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه گزارشی که در اختیار رییس شورا قرار گرفته با اطلاعاتی که از شورا و شهرداری قبلی ارائه شده است، تناقض دارد، گفت: فاصله زیاد است. چندین ماه قبل از حضور نجفی بدهی‌ها زیر ۲۰هزارمیلیارد تومان گزارش می‌شد و تازه ادعا می‌کردند، درآمد معوق نیز دارند و کالای آماده فروش را طوری گزارش می‌دادند که انگار این میزان بدهی سر به سر می‌شود و شهرداری در حقیقت اصلا بدهی ندارد اما نجفی در آخرین نشست فصلی مدیران شهری اعلام کرد که تا این لحظه ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شناسایی شده که از این میزان ۳۰هزارمیلیارد تومان بدهی قطعی است.

وی ادامه داد: البته من معتقدم که بدهی واقعی از این هم بیشتر است چراکه براساس اساسنامه‌ها، شرکت‌های وابسته شهرداری امکان گرفتن وام دارند و اگر همه اینها تجمیع و تلفیق شود احتمال اینکه این میزان بیشتر شود، وجود دارد.

 

 ۶۸ هزار نفر در شهرداری مشغول به کارند

میرلوحی ادامه داد: همچنین آمارهای متناقضی از میزان کارکنانی که در شهرداری تهران مشغول به کار هستند، شنیده می‌شد ما از رقم ۵۰ هزار شنیدیم تا جایی که بالاخره خودشان اعلام کردند ۶۳ هزار نفر در شهرداری مشغول به کارند که باز هم با حقیقت فاصله داشت و براساس اعلام نجفی چیزی حدود ۶۸ هزار و ۳۰۰نفر در شهرداری تهران مشغول به کارند. این گزارشات بحث‌برانگیز موجب شد که از شهردار بخواهیم که 100روزه گزارشی مستند از وضعیت مالی، بدهی‌ها و وضعیت اقتصادی شهرداری ارائه دهند.

براساس این گزارش در این 6 ماه نزدیک به 3هزارمیلیارد تومان صرف هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر ازجمله حقوق و رفت‌وروب شده است. یعنی ۱۳درصد مبالغ پرداختی سهم حقوق و مزایا، ۲۰درصد سهم دیون و فقط ۵ درصد سهم نگهداشت شهر و ۲درصد سهم اجرای برنامه‌ها و تعمیر و تجهیز شده است. جالب است که مطالعه و پژوهش فقط ۶ هزارم درصد از سهم مبالغ پرداختی را به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش شهرداری تهران در ۶ ماهه اول روزی ۱۰میلیارد تومان از جیب خرج کرده و به همین دلیل میرلوحی معتقد است، ساختار مالی شهرداری نیاز به تحول جدی دارد و ادامه داد: اینکه تصور شود، شهرداری سازمانی جدا از مردم است، منابعی بیش از حد دارد و می‌تواند به تنهایی هر کاری که می‌خواهد و اراده کند، انجام دهد، اشتباه است و این تصور باید تغییر کند چراکه براساس این گزارش ۱۶۵۰میلیارد تومان کسری نسبت به بودجه مصوب شهرداری وجود دارد.

وی اظهار کرد: همانطور که بارها گفته‌ام؛ اساس و ساختار مالی شهرداری باید متحول شود چراکه با استانداردهای معمول منطبق نیست. اعداد و ارقام نشان می‌دهد؛ شهرداری تهران در 6 ماهه اول روزی ۱۰میلیارد تومان از جیب خرج کرده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر معتقد است؛ امروز با معضلات جدی مالی در شهرداری تهران مواجه هستیم و افکار عمومی باید در جریان این مشکلات قرار گیرند تا پیام شورا و شهرداری شنیده شود.

میرلوحی با تاکید بر اینکه درآمدهای ناپایدار شهرداری درآمد محسوب نمی‌شود، گفت: براساس این گزارش ۶۹ درصد منابع درآمدی شهرداری ناپایدار است به نظر من اینها درآمد محسوب نمی‌شود هر چند احتمالا درآمد ناپایدار از این درصد هم بالاتر است. من حتی به پایدار بودن این ۳۱درصد هم شک دارم و این درصدها قابل تامل است. این گزارش نشان می‌دهد که دارایی‌های شهرداری فروخته شده و عمده درآمد از محل تغییر کاربری‌ها بوده است.

 

 تدوین برنامه سوم شهرداری

از نظر میرلوحی ساختار اقتصادی شهرداری از نقطه شروع درآمدها تا عقد قراردادها باید با نگاه جدید بازمهندسی شود. وی در این باره توضیح داد: همه این موارد باید از نو بررسی و مهندسی شود تا ساختار اداری و اقتصادی، مالی و اجرایی همه از نو شکل بگیرد. در گفت‌وگویی که با معاونان آقای شهردار داشتم، اعلام شد که آنها در این راستا اقداماتی را آغاز کردند. اتاق‌های فکری تشکیل شده و امیدواریم در بودجه سال ۹۷ و برنامه 5 ساله سوم شهرداری دیده شود. نجفی احتمالا قصد دارد، تدوین برنامه سوم را جلو بیندازد و اگر بشود سال ۹۷ را براساس برنامه سوم آغاز کنیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد، ماه‌های آینده در اصلاح ساختار و انتخاب رویکرد ماه‌های مهم و حیاتی خواهد بود.

 

ارسال نظر