ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۲۱

 تعیین حریم برای رودخانه‌های شهر تهران

سعید احمری، مدیر گروه آب‌های سطحی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران از تدوین چارچوب کلی دستورالعمل تعیین حریم اکولوژیک رودخانه‌های پایتخت خبر داد.

به گزارش مهر، سعید احمری با بیان آنکه توسعه شهرها در محیط اطراف رودخانه‌ها، بدون توجه به اکوسیستم موجود در این پهنه‌های طبیعی صورت گرفته است، تعیین حریم اکولوژیک رودخانه‌ها را ایده‌یی در جهت حفاظت از اجزای این اکوسیستم و کارکردهای آن دانست و یادآور شد: از آنجا که اصطلاح حریم اکولوژیک رودخانه‌ها برای نخستین‌بار در ادبیات فنی احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران مطرح شده است، تهیه دستورالعملی برای تعیین این حریم و همچنین نحوه بارگذاری اجزای شهری در آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های مهندسی ارزش و بررسی موضوع تعیین حریم اکولوژیک رودخانه‌ها از جنبه‌های مختلف زیست محیطی، حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی و مهندسی رودخانه از راهبری دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و مشارکت کارشناسان وزارت نیرو، سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست‌های هم‌اندیشی خبر داد و گفت: چارچوب کلی دستورالعمل تعیین حریم اکولوژیک رودخانه‌ها، در نتیجه برگزاری این جلسات و بحث و بررسی کارشناسان خبره، صاحب‌نظران و ذی‌نفعان طرح تهیه و تدوین شده است.

مدیر گروه آب‌های سطحی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با تاکید بر ضرورت تصویب حریم اکولوژیک رودخانه‌ها در کمیسیون ماده ۵ و قرار گرفتن آن در مجموعه ضوابط طرح تفصیلی شهر تهران، از ادامه همکاری با دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران برای تدقیق دستورالعمل تعیین حریم اکولوژیک رودخانه‌ها خبر داد و ابراز امیدواری کرد میزان کاربردی بودن دستورالعمل یاد شده، به زودی در طرحی با هدف تعیین حریم اکولوژیک رودخانه فرحزاد سنجیده شود.

 نوسازی ۱۰۰ مینی‌بوس فرسوده تا پایان سال

پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران گفت: حدود ۱۰۰دستگاه مینی‌بوس فرسوده در تهران وجود دارد که تا پایان امسال به سن فرسودگی رسیده، از رده خارج شده و نوسازی می‌شوند.

به گزارش مهر، پیمان سنندجی در رابطه با آخرین وضعیت اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده تهران اظهار کرد: در حال حاضر ۶هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعالیت می‌کنند که برابر گزارشی که در کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران خدمت اعضا ارائه شد، 50درصد از این اتوبوس‌ها فرسوده هستند.

وی با اشاره به اینکه همه این اتوبوس‌های فرسوده اتوبوس‌های دیزل نیستند، افزود: بخش عمده‌یی از اتوبوس‌های فرسوده ما اتوبوس‌های گازسوز هستند، همان‌طور که می‌دانید اتوبوس‌های گازسوز به لحاظ آلودگی، کمترین میزان آلودگی را دارند و بیشتر موضوع ایمنی آنها مطرح است که ما بحث ایمنی آنها را با تست‌هایی که انجام می‌دهیم (مانند تست مخازن و موضوعات دیگر) مدیریت کرده و پیش می‌بریم.

وی اظهار کرد: برابر مصوبه هیات محترم وزیران، اتوبوس‌های بالای سن 8سال در تهران قابلیت تردد ندارند و باید از رده خارج شده و نوسازی شوند.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به اینکه دو حالت برای از رده خارج کردن اتوبوس‌ها وجود دارد، گفت: حالت اول این است که اتوبوس‌های جدید با استانداردهای جدید وارد شوند و حالت دوم این است که حتی شرکت‌هایی که در این خصوص فعالیت نمی‌کنند نیز می‌توانند اتوبوس‌های خود را نوسازی کنند، یعنی اتوبوس‌های خود را از رده خارج کرده و اتوبوس‌های جدید را وارد کنند. وی اظهار کرد: برای این افراد وام، شرایط و تسهیلاتی وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانند نوسازی را انجام دهند، همچنین اگر سرمایه‌گذارانی باشند که دارای اتوبوس بوده و توانایی فعالیت در این بخش را دارند، ما حتما از آنها استقبال کرده و شرایطی را فراهم می‌کنیم که این افراد نیز بتوانند اتوبوس‌های جدید آورده و داخل خطوط ما فعالیت کنند. سنندجی با اشاره به مینی‌بوس‌های فرسوده نیز گفت: در بخش مینی‌بوس‌ها هزار و ۱۵۰ مینی‌بوس داشتیم که از سال ۹۲ شروع به خروج مینی‌بوس‌های فرسوده از رده کردیم. به‌طوری که امسال ۷۰۰ دستگاه دیگر از رده خارج شد. در حال حاضر نیز حدودا ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس داریم که تا پایان سال به سن فرسودگی می‌رسند و با تسهیلات و مصوباتی که در نظر گرفتیم، نوسازی این ۱۰0دستگاه را انجام خواهیم داد.

 ماسک‌های کاغذی در برابر آلودگی هوا اثر ندارند

ماسک‌های کاغذی هیچ اثری در استنشاق گازهای آلاینده ندارند و کاملا بی‌فایده هستند. از سویی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند آثار مخربی روی سیستم تنفسی، قلب و مغز داشته باشد.

به گزارش مهر، سولماز احدی کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوا در این باره گفت: به‌منظور مبارزه با آلودگی هوا بسیاری از شهرهای جهان سیاست‌های کاهش آلودگی هوا را ارائه و اجرا می‌کنند. بااین‌حال، به دلیل زمانبر بودن اجرای این راهکارها، بسیاری از مردم به‌ویژه عابران پیاده و دوچرخه‌سواران به استفاده از ماسک‌های تنفسی برای کاهش مخاطرات ناشی از آلودگی هوا روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: ماسک‌های تنفسی از انواع کاغذی ساده تا ماسک‌های پیشرفته مورد استفاده در شرایط خطرناک (محیط‌های آلوده کاری) تنوع دارند و ماسک‌هایی که برای هوای آزاد مناسب هستند، نوعی میان این رنج هستند. حال سوال اینجاست، آیا این ماسک‌های تنفسی می‌توانند آلودگی هوا را کاهش دهند؟ کارایی این فیلترهای تنفسی به نوع آلودگی، نوع ماسک و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. ماسک‌ها دارای ضریب حفاظتی هستند که توان ماسک را در کاهش آلودگی به درصد بیان می‌کند. به عنوان ‌مثال ماسک با ضریب حفاظتی ۱۰ (با فرض قرارگیری مناسب روی صورت) قادر به کاهش ۱۰ درصدی آلاینده‌هاست.

 

ارسال نظر