رشد ۷۰۰ درصدی قیمت زمین از 84 تا 92

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۴۱۷

در ۸سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم قیمت مسکن ۵۰۰ درصد رشد کرد. حال آنکه در چهار سال دولت یازدهم افزایش قیمت مسکن 10.6درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، قیمت مسکن از میانگین هر مترمربع ۶۵۰ هزار تومان در سال ۱۳۸۴ به ۳ میلیون و ۹۵۰هزار تومان در سال ۱۳۹۲ رسید، یعنی بالغ بر ۵۰۰درصد

افزایش یافت.

قیمت زمین نیز رشد روزافزون را تجربه کرد. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ قیمت زمین از متری ۶۴۰هزار تومان به متری

۵ میلیون و ۵۰۰هزار تومان در شهر تهران افزایش یافت که ۷۰۰درصد رشد را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، در اردیبهشت ماه سال جاری قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران 4میلیون و ۳۷۰هزار تومان بود. نتیجه اینکه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ قیمت حدود 10.6درصد بالا رفته است. همچنین از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ شاهد ۲درصد افزایش قیمت زمین بودیم.

با روی کار آمدن دولت یازدهم تقریبا تصمیمات خلق‌الساعه در اقتصاد کنار گذاشته شد و دولت تمرکز خود را روی کنترل تورم به عنوان نبض حیاتی اقتصاد گذاشت. دولت روحانی، اقتصاد را با تورم 40.4درصد تحویل گرفت و با شیب نزولی آن را تک رقمی کرد. در شهریورماه ۱۳۹۶ این نرخ به ۸ درصد رسیده است.

قیمت واقعی مسکن طی چهار سال گذشته کاهش یافته است، چرا که همواره پایین‌تر از نرخ تورم عمومی و نقطه به نقطه قرار داشت. هرچند در شهریورماه سال جاری 1.6درصد بالاتر از تورم نقطه به نقطه قرار گرفت. با این حال متوسط رشد قیمت مسکن در ۱۲ماه منتهی به شهریورماه 6.7بود که 1.3واحد درصد پایین‌تر از نرخ تورم است. یعنی مسکن هنوز به بازدهی سرمایه نرسیده و ورود به این بازار برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی ندارد.

با این حال، بنا به گفته کارشناسان، شرایط فعلی نمی‌تواند و نباید برای همیشه در بخش مسکن ادامه پیدا کند، چرا که بخش مسکن از دو زاویه برای کشور مهم است. نخست آنکه ۱۳۰۰ شغل و ۳۰۰ صنعت دنباله رو صنعت ساختمان هستند که بازدهی و اشتغال آنها به‌شدت پایین آمده است. دوم آنکه کشور با توجه به حدود ۷۰۰هزار ازدواج سالانه و همچنین نوسازی بافت‌های فرسوده نیاز به تولید یک میلیون واحد مسکونی دارد. حال آنکه بنا به گفته رییس اتحادیه املاک تهران طی سه، چهار سال اخیر تولید در کل کشور بین

۳۰۰ تا ۴۰۰هزار واحد مسکونی بوده است.

اما تولید مسکن دولتی همانند آنچه در مسکن مهر اتفاق افتاد، تقریبا از سوی اغلب کارشناسان منع می‌شود. البته دولت یازدهم نیز که به آثار دیابتی این طرح پی برد از ابتدای سال ۱۳۹۲ تولید مسکن مهر جدید را متوقف و تمرکز خود را بر اتمام تعهدات قبلی گذاشت که بنا بر آمار از کل ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۶۱ واحد افتتاح و یک‌میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۰ واحد تحویل متقاضیان شده است.

 

 

ارسال نظر