فایل‌های املاک تجاری به‌کندی بسته می‌شود

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۲۱

گروه راه و شهرسازی|

بررسی‌های میدانی از قیمت املاک تجاری پنج منطقه تهران (شمال، مرکز، غرب، شرق و جنوب) حکایت از آن دارد که قیمت در مناطق مرکزی، شمالی و غربی تهران با میانگین متری ۴۰ میلیون تومان، از سایر مناطق بالاتر است و در این مناطق اغلب فایل‌های مشاوران املاک برای مغازه‌های تجاری بالای ۶۰ متر، رهن و اجاره است، اما در این میان، برخی مالکان نیز با پکیج‌های پیشنهادی خود برخی متقاضیان را ذوق‌زده می‌کنند.

 املاک تجاری شمال تهران فروش ندارد

در همین زمینه حق‌شناس، مشاور املاک در اطراف منطقه 6 با بیان اینکه فروش در این املاک به‌کندی پیش می‌رود، گفت: در حال حاضر هر واحد تجاری به‌طور متوسط قیمت بالای یک میلیارد تومان دارد که بخش اعظمی از بازار تقاضای فاقد این مقدار قدرت مالی هستند.  وی گفت: با توجه به رکود اقتصاد کلان و کاهش قدرت خرید مردم، این احتمال وجود دارد که صرف این هزینه و خرید یک باب مغازه همراه با سود اقتصادی نباشد، بنابراین اکثر فایل‌های مربوط به مغازه‌های بزرگ در مناطق شمال و مرکز پایتخت به رهن و اجاره اختصاص دارند؛ موضوعی که در سایر مناطق تهران مشاهده نمی‌شود.

این مشاور املاک گفت: در حال حاضر بخش عمده‌یی از فروش املاک تجاری مربوط به مناطق شرقی و جنوبی کلان‌شهرها به‌خصوص تهران است. در حال حاضر هر متر از املاک تجاری در این مناطق حدود 10 تا 11میلیون و 500 هزار تومان است که به دلیل پول لازم بوده مالکان خریدوفروش این املاک با تخفیف‌ها خوبی انجام می‌گیرد.  حق‌شناس بابیان اینکه فایل‌های رهن و اجاره مناطق شمالی نیز به‌کندی بسته می‌شود، اظهار کرد: ترس از اجاره‌های میلیونی این املاک باعث شده کسی به دنبال رهن این املاک نباشد به‌خصوص که کاهش نرخ سود بانکی تاثیر منفی بر توازن رهن و اجاره این املاک گذاشته است.

وی گفت: در حال حاضر اگر در منطقه پاسداران به دنبال خرید یک باب مغازه ۴۷ متری هستید، باید برای هر مترمربع ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و برای کل واحد حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کنید. برای خرید یک باب مغازه ۶۳ متری در منطقه میرداماد که هر مترمربع آن، ۴۵ میلیون تومان است، باید ۲ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان در چنته داشته باشید. قیمت یک باب مغازه ۳۰ متری در منطقه سعادت‌آباد با ارزش متری ۵۰ میلیون تومان، حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود. با یک حساب سرانگشتی می‌توانید سرمایه‌گذاری در این املاک به سود خریدار نیست.  این مشاور املاک در ادامه به یک نکته خاص اشاره داشت و در این خصوص گفت: با رواج سایت‌های اینترنتی و آن لاین خرید محصول از املاک تجاری افت داشته بنابراین برخی از فروشندگان به‌جای رهن یا اجاره با راه‌اندازی گروه‌های تلگرامی و فروش آن لاین دیگر به دنبال اجاره‌های میلیونی نیستد. به همین نسبت متقاضیان خرید این املاک دریافتند که مال بد بیخ ریش صاحبش است و سودی در معامله یا خرید این املاک وجود ندارد.

 تخفیف‌ها امتیازی برای فروش نیستند

در ادامه همین گزارش یک مشاور املاک دیگر بابیان اینکه قیمت املاک تجاری مرکز تهران تفاوت چندانی باقیمت این املاک در شمال شهر ندارد، گفت: در حال حاضر هر مغازه تجاری در بخش مرکز شهر تهران بالای 80 میلیون تومان ارائه می‌شود که کمتر کسی توانایی خرید این املاک را دارند.  جوادی افزود: در حال حاضر در میدان آرژانتین، یک باب مغازه ۳۵ متری که هر متر آن ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، ۲ میلیارد و ۸۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. برای خرید یک باب مغازه ۵۷ متری در منطقه انقلاب که فروشنده هر مترمربع آن را ۳۵ میلیون تومان به فروش گذاشته است هم باید رقمی حدود یک میلیارد و ۹۹۵ میلیون تومان هزینه کرد که این ارقام با تخفیف‌های چندمیلیونی در هر متر تعدیل آن‌چنانی نداشته و امتیازی برای خرید محسوب نمی‌شود. وی اظهار کرد: البته بسیاری از فروشندگان قیمت املاک تجاری خود را به نرخ 1395 ارائه می‌کنند و همراه آن تخفیف‌های متعددی هم ارائه می‌دهند اما بخش عمده‌یی از متقاضیان این بازارها راضی از قیمت‌های املاک تجاری نیستند.  این مشاور املاک گفت: متاسفانه نبود مدیریت صحیح، شهرداری‌ها مجوزهای املاک تجاری را بسیار نابه سامان ارائه دادند در حال حاضر در شهرک غرب در چند متری هم چند مال تجاری ساخته‌شده که بخش اعظمی از املاک بی‌مصرف است. این در حالی است که این تراکم در مناطق جنوبی بسیار ناچیز است. وی گفت: متاسفانه باوجود تخفیف‌های متعدد در بازار املاک تجاری روند فروش این املاک به هیچ ‌عنوان چشمگیر نیست.  این مشاور املاک با بیان اینکه در حال حاضر برخی مالکان 30درصد از قیمت کل واحدهای تجاری و اداری را در ابتدای امر و باقی را در اقساط بلندمدت طلب می‌کنند، اظهار کرد: اگرچه این نوع خریدوفروش بسیار عالی است اما نباید فراموش کنیم 30 درصد کل قیمت املاک تجاری هم رقم اندکی نیست. در ثانی اقساط این املاک نیز برای بسیاری از متقاضیان سنگین است.  وی گفت: به‌طور مثال، در حال حاضر برای خرید هر متر مغازه در بلوار مرزداران هم باید حدود متری ۲۵ میلیون تومان هزینه کنید که برای یک واحد ۵۰ متری حدود یک‌میلیارد و ۲۵۰میلیون تومان می‌شود. 30 درصد این مبلغ نزدیک 400 میلیون تومان است که به نظر رقم بسیار بالایی است. در ثانی اقساط این معامله نیز بسیار سنگین است.

 املاک تجاری در مناطق جنوب نیز بازار خوبی دارد

در همین زمینه یکی مشاور املاک در شرق تهران با بیان اینکه خریدوفروش املاک تجاری در این منطقه از رونق خوبی برخوردار است، گفت: در حال حاضر در منطقه پیروزی قیمت هر مترمربع ملک تجاری حدود ۱۳میلیون تومان است که با این حساب، شما برای یک ملک ۳۵ متری باید حدود ۴۵۵ میلیون تومان هزینه کنید. اگر قصد خرید مغازه در میدان امام حسین (ع) را دارید در این منطقه قیمت هر متر مغازه، حدود ۱۰ میلیون تومان است و خرید یک باب مغازه ۸۶ متری، ۸۶۰ میلیون تومان برای شما هزینه دارد.

این مشاوراملاک گفت: بیشتر این املاک به‌صورت معاوضه، تخفیف و با اقساط طولانی‌مدت ارائه می‌شود چراکه خریدوفروش در این محدوده‌ها به‌واسطه اندک بودن املاک تجاری پررونق است.

وی گفت: این املاک در مناطق جنوب نیز بازار خوبی دارد در حال حاضر یک باب مغازه ۲۱ متری در منطقه یافت‌آباد تهران با احتساب متری ۱۲ میلیون تومان، ۲۵۲ میلیون تومان تمام می‌شود. در خانی‌آباد هم یک باب مغازه ۷ متری که هر متر آن، ۱۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، ۷۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این مغازه‌ها نیز به علت پول لازم بودن مالکان از تخفیف‌های متعددی برخوردار هستند.  اشتری در این زمینه بابیان اینکه مناطق جنوب تهران نیازمند ساخت‌وساز املاک تجاری است، گفت: بیشتر سازندگان برای سود بیشتر به دنبال ساخت‌وساز در مناطق شمالی هستند درحالی که سرمایه‌گذاری ساخت‌وساز این املاک در مناطق جنوبی و شرقی بسیار زودبازده بوده و سود قابل‌توجهی دارد.  وی گفت: کلان‌شهر تهران دیگر کشش افزایش املاک تجاری را ندارد بنابراین نباید نه مدیریت شهری یا سرمایه‌گذاران به فکر احداث املاک تجاری باشند بلکه باید مالکان با ارائه تخفیف‌های متعدد این نوع املاک را وارد چرخه مصرف کنند.

 

 

ارسال نظر