افزایش 4.9 درصدی صندلی هواپیماها

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۳۷

 

با توجه به اینکه توسعه ناوگان از اولویت‌های بخش هوایی کشور است، پس از اجرای برجام ایرلاین‌های ایرانی مذاکراتی را با شرکت‌های خارجی سازنده هواپیما برای افزایش ناوگان خود داشتند و بر همین اساس طی آذر، دی و فروردین‌ماه سال گذشته و سال جاری قرارداد خرید 80 فروند بویینگ، 100 فروند ایرباس و 20 فروند ATR میان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و این سه شرکت به امضا رسید که از محل امضای این قراردادها تاکنون 3 فروند ایرباس و 6 فروند ATR وارد ناوگان هوایی کشور شده‌اند.

در حالی که توسعه ناوگان از اولویت‌های بخش هوایی کشور است اما وجود تایپ‌های مختلف درناوگان می‌تواند هزینه‌های بسیاری را از نظر مالی، ساختاری و مدیریتی برای ایرلاین‌ها به همراه داشته باشد و بر همین اساس باید محدودیت‌هایی بر تنوع تایپ‌های هواپیماها اعمال شود و درهمین راستا، سازمان هواپیمایی کشور به دنبال ایجاد محدودیت در این زمینه است.

 ‌اهمیت توسعه ناوگان صنعت هوایی بهانه‌یی شد تا روزنامه تعادل، گزارشی از وضعیت صنعت هوایی کشور (به وی‍ژه تعداد هواپیماهای عملیاتی کشور) داشته باشد.

*وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود که ایران برای نوسازی ناوگان خود در یک فرآیند ۱۰ساله به حدود ۵۰۰ فروند هواپیمای جدید

نیاز دارد.

* به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از سال ۹۴ تاکنون ناوگان هوایی کشور از حدود ۲۵۲ فروند هواپیما با ۴۳هزار و ۱۹۳ صندلی پرواز به ۲۸۰ فروند هواپیما و ۴۵ هزار و ۸۷۱ صندلی در سال ۹۶ رسیده است.

*تعداد هواپیماهای فعال کشور درسال 96، ۱۸۵ فروند است.

*تعداد صندلی فعال در مرداد سال ۹۴ حدود ۲۵۷۲۲ صندلی پرواز بوده که در حال حاضر (سال 96) این رقم به بیش از ۳۰ هزار صندلی پرواز فعال رسیده است.

* در 2سال گذشته ۲۰ فروند هواپیمای مسافری و ۵ فروند هلی‌کوپتر از رده خارج شده‌اند.

* با ایجاد ظرفیت‌های جدید طی یک‌سال گذشته، از 257 فروند هواپیمای موجود هم‌اکنون 168 فروند آن در ناوگان هوایی کشور فعال است که این مساله در تاریخ هوانوردی کشور بی‌سابقه است.

* تعداد کل ناوگان هوایی کشور درسال 96، 257 فروند است که از این تعداد 251 فروند مسافری و 6 فروند باری است.

* در سال گذشته (سال 95) با تلاش مراکز تعمیر و نگهداری شرکت‌های هواپیمایی در حدود 14 فروند هواپیما از نوع ایرباس و بویینگ به ناوگان هوایی کشور ملحق شدند.

* با فعال شدن 168 فروند هواپیما، در حال حاضر 67.63درصد ناوگان هوایی کشور فعال و این در حالی است که تا چندی پیش فقط حدود 60 درصد ناوگان هوایی کشور فعال بود.

* بررسی‌ها نشان می‌دهد، تعداد هواپیماهای ایران در پایان سال 1391 برابر با 223 فروند بود که در پایان سال 1395 با افزایشی برابر با 54 فروند به 277 فروند رسید، نکته مهم در این میان افزایش قابل توجه تعداد هواپیماهای فعال است، یعنی تعداد هواپیماهای فعال ایران در این دوره زمانی افزایشی 24 درصدی را تجربه

کرده است.

* از مجموع 223 هواپیمایی که تا پایان سال 1391 در اختیار ایران بود تنها 132 هواپیما، هواپیمای فعال تلقی می‌شد اما سهم هواپیماهای فعال از کل هواپیماهای موجود در کشور در سال گذشته (سال 95) افزایشی قابل توجه را نسبت به چهار سال قبل تجربه

کرد.

* در حالی که در سال 1391برابر با 59درصد از هواپیماهای ایران فعال تلقی می‌شد، این سهم در سال گذشته (سال95) به 65درصد رسید به این ترتیب از مجموع 277 فروند هواپیمایی که در اختیار ایران بوده است، 180 فروند هواپیما، فعال بوده است (بین آمار اعلام شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره تعدادهواپیماهای فعال و کل ناوگان هوایی اختلاف وجود دارد)

* مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دلیل عمده غیرفعال بودن تعداد نسبتا زیادی از ناوگان هوایی کشور را بالا بودن متوسط عمر ناوگان اعلام کرده است، طبق اطلاعات موجود، متوسط عمر ناوگان هوایی کشور 24سال و متوسط عمر ناوگان هوایی فعال کشور در حدود 23سال است.

* ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، تعداد کل صندلی‌های ناوگان هوایی کشور طی سال‌های 1392 تا 1395، مجموعا حدود 21درصد رشد داشته است.

*رشد تعداد صندلی‌های ناوگان هوایی به‌طور کلی سالانه 4.9 درصد برآورد می‌شود.

* تعداد صندلی‌های ناوگان هوایی از 36 هزار و 571 صندلی به 44هزار و 260صندلی افزایش یافته است، با این وجود تعداد صندلی‌های فعال در ناوگان هوایی کشور برابر با 25هزار و 585 صندلی است که این رقم 58 درصد تعداد کل صندلی‌ها را شامل می‌شود.

 

 

ارسال نظر