اعطای تسهیلات ۷۰ میلیون یورویی پاریس به تهران

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۲۴
اعطای تسهیلات ۷۰ میلیون یورویی پاریس به تهران

‌وزیر راه و شهرسازی در جمع مدیران 14 شرکت فرانسوی با بیان اینکه در آستانه تفاهمی مشخص با دولت فرانسه برای تامین مالی پروژه‌ها هستیم، گفت: اعطای تسهیلات ۷۰ میلیون یورویی پاریس به تهران، شروع دوره جدیدی در جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی ادامه داد: اکنون نامه‌ امضا شده این وام از سوی وزیر اقتصاد فرانسه خانم بورن، توسط آقای ژان باتیست لوموئن دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا و امور خارجه این کشور به ایران آورده شده که به‌عنوان آغاز یک دوره جدیدی از جهت اعطای اعتبارات مالی بین فرانسه و ایران است.

آخوندی ابراز امیدواری کرد: مذاکرات در سطح دو دولت و سیستم‌ بانکی دو کشور به راهکارهای روشنی دست یافته و انتظار می‌رود که کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا بتوانند از شرکت‌های اروپایی برای فعال شدن در بازار ایران حمایت کنند.

وی افزود‌: جلسات ایران و فرانسه به گفت‌وگوهای مداوم تبدیل شده و تعداد قراردادهای دو کشور در حال گسترش است و اکنون فقط بحث عمده تامین مالی پروژه‌هاست. وزیر راه و شهرسازی در این باره توضیح داد: طی مذاکراتی که با دولت فرانسه انجام شد، درمورد تامین مالی پروژه‌ها در قالب وام‌های خزانه‌داری فرانسه به نتیجه رسیده‌ایم و پاریس در این باره طرح روشنی را ارائه می‌کند.

 حمل و نقل هوایی در اولویت نوسازی

آخوندی به تشریح حوزه‌های مورد اولویت ایران پرداخت و از حوزه هوایی به‌عنوان نخستین اولویت برای نوسازی خبر داد و گفت: در حوزه هوایی اعم از فرودگاه، هواپیما، موتور و همه فعالیت‌های مرتبط با صنعت هوانوردی به‌دنبال نوسازی و ارتقای سیستم‌ها هستیم.

به گفته وی، حوزه دوم بحث ریل است که شرکت‌های فرانسوی در همین زمینه با مقامات ریلی ایران مذاکرات مستقیمی داشته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی نوسازی، ارتقای فناوری و سطح تکنولوژی ریلی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ریل یک سرمایه‌گذاری سبز است و با کنفرانس پاریس هم‌راستاست، فرانسه می‌تواند به ایران کمک کند. هدف ایران بسیار بزرگ است و مبنی بر افزایش سهم حمل و نقل ریلی از بار به 30 درصد و از مسافر به 20 درصد است بنابراین نیازمند حجم سرمایه‌گذاری بسیاری در شبکه را‌ه‌آهن و در بخش نوسازی واگن هستیم.

 همکاری با فرانسه در پروژه‌های ریلی

به گفته آخوندی، حمل و نقل حومه‌یی و حمل و نقل ریلی اطراف تهران و همچنین ریل پایه‌ کردن بندر امام‌خمینی(ره) و شهید رجایی ازجمله پروژه‌های مشخصی است که ‌می‌توان با کمک فرانسه آغاز کرد. وی گفت: برقی ‌کردن برخی محورهای مهم شبکه حمل و نقل ایران و همچنین راه‌آهن تهران-تبریز هم دیگر پروژه‌ مهمی است که علاقه‌مندیم از جهت پشتیبانی مالی با دولت فرانسه در این باره مذاکرات مشخصی را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به موضوع نوسازی ناوگان جاده‌یی ایران اشاره کرد و افزود: به‌دنبال نوسازی 65 هزار کامیون هستیم که عمر این کامیون‌ها بالای 25 سال است و دو برابر معمول، گازوییل مصرف می‌کنند و ایجاد آلودگی بسیار گسترده‌یی دارند، هم‌اکنون برای 17 هزار کامیون قرارداد نوسازی داریم.

آخوندی اضافه کرد: در حوزه لجستیک، شرکت‌های اروپایی باید در ایران تاسیسات لجستیکی داشته باشند و اگر شرکت‌های اروپایی از قبیل ایرباس و توتال می‌خواهند به بازار منطقه راه پیدا کنند نیازمند انبارهای بزرگ لجستیکی هستند این درحالی است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ اروپایی در ایران دپوی انبار خوبی ندارند و وزارت راه و شهرسازی علاقه‌مند است امتیازاتی را در بنادر و مناطق آزاد و حتی در شهر فرودگاهی امام برای دپوی تاسیسات لجستیکی به کشورهای اروپایی ارائه دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این تصمیم از یک طرف علامتی است به بازار ایران که ورود اروپایی‌ها به ایران موقت نیست و فقط قصد فروش ندارند بلکه قصد اصلی پشتیبانی است و حضورشان حضور بلندمدتی است و دیگر اینکه، یک تجارت سودآوری برای اروپایی‌هاست.

 

ارسال نظر