خیز شورای پنجم پایتخت برای کاهش اختیارات نجفی

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۸۰
خیز شورای پنجم پایتخت برای کاهش اختیارات نجفی

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

 اعضای شورای پنجم شهر تهران در نظر دارند تا در ابتدای راه، اختیارات شهردار را کاهش دهند، کاری که اعضای اصلاح‌طلب شورای چهارم آغاز کردند اما به دلایل گوناگون موفق به انجام آن نشدند و حالا اعضای شورای پنجم که همگی اصلاح‌طلب هستند در نظر دارند تا کار نیمه تمام شورای قبل را به سرانجام برسانند. ناهید خداکرمی عضو شورای پنجم در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه طرح کاهش اختیارات شهردار طی یکی دو هفته آینده در صحن شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد، ‌این موضوع را از الزامات شورای پنجم برشمرد.

به گزارش«تعادل» در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف، زمانی که بحث کاهش اختیارات شهرداری در شورا عنوان شد، معاون وقت شهرداری این کار را خلاف قانون اعلام کرد. ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی قالیباف در آن زمان در این باره گفته بود: براساس مصوبه‌ سال ٧٨ اختیاراتی از شورای شهر به شهرداری تهران تفویض شده به طوری که شورا اختیاراتش را در سقف معاملات به شهردار تفویض کرده است.

امانی معتقد بود، طراحان این طرح به‌ دنبال آن هستند که اختیار دایم از شهرداری سلب شود و شهرداری بنا به هر مورد معامله، مصوبه شورا را بگیرد که به اعتقاد او «اجرایی کردن این طرح اخلال در مدیریت شهری ایجاد می‌کند و به طور قطع خلاف قانون است» چراکه قانون برای آنکه روال کار در شهرداری و مدیریت شهری روان شود و شهردار هر بار ناچار نشود برای انجام یک معامله و قرارداد از شورا تصویب بگیرد این اختیارات را تفویض کرده است.

از سوی دیگر، اعضای اصولگرای شورای شهر چهارم نیز شدیدا با این موضوع مخالفت کردند. ازجمله پرویز سروری در یکی از جلسات شورا گفته بود: باید بپذیریم افرادی که در 17سال گذشته این اختیارات را به شهرداری تهران داده‌اند، افراد عاقل و بالغ و کارشناسی بوده‌اند که مبتنی بر ضروریات امور شهرداری این اختیارات را واگذار کرده‌اند. از این رو اینکه بخواهیم با یک مصوبه همه این اختیارات را بازپس بگیریم و لغو کنیم به نظرم هیچ جایگاه منطقی ندارد و به همین دلیل اساسا معتقد نیستم که این اقدام موثر باشد.

  بررسی اختیارات تفویض شده

اما ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون شورای شهر تهران، ری و شمیران در گفت‌وگو با «تعادل» از به جریان انداختن مجدد این طرح خبر داد و گفت: شورای شهر سوم و چهارم طبق مصوباتی، برخی اختیارات خود را به شهرداری تفویض کرده‌اند. ما نمی‌خواهیم اختیارات شهرداری را کاهش دهیم بلکه به دنبال این هستیم اختیاراتی که تفویض شده را بررسی کرده و برخی از آنها را مجدد به شورای شهر برگردانیم زیرا برخی از این تفویض اختیارات بعد نظارتی شورا را متزلزل کرده و اگر امروز مشکلاتی در حوزه مدیریت شهری دیده می‌شود به دلیل این تفویض اختیارات گسترده بوده است.

وی ادامه داد: در واقع هیچ کدام از اختیارات شهردار کم نخواهد شد و فقط آن بخشی از اختیارات شورا که قبلا به شهرداری تفویض شده بود مورد بازنگری قرار می‌گیرد. ممکن است بخشی از آن در اختیار شهرداری باقی بماند و بخشی نیز به شورا برگردانده می‌شود.

  رد بی‌اعتمادی به نجفی

روز گذشته یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا دلیل کاهش اختیارات شهرداری را عدم اعتماد شورای پنجم به شهردار جدید عنوان کرده بود. این صحبت‌ها درحالی عنوان می‌شود که شهردار تهران به‌رغم وعده‌هایی که در زمینه حضور بانوان در شهرداری داده بود در انتصابات خود به این وعده نیز عمل نکرد. همچنین حضور یکی از معاونان وی در لیست املاک نجومی نیز بر این انتقادها دامن زد. محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز برخی از انتقادها را قبول کرد و در مراسمی اظهار کرد که در روزهای اخیر انتقادات درباره انتصابات اخیرم به خصوص درباره عدم به کارگیری زنان مطرح شده که آنها را می‌پذیرم و قول می‌دهم در پایان دوره 4ساله حداقل ۳۰درصد مدیریت در شهرداری تهران از زنان باشند. با وجود این گفته می‌شود، اعضای شورا به دلیل این انتصابات نسبت به شهردار بی‌اعتماد شده و درصدد کاهش اختیارات شهرداری هستند. اما ناهید خداکرمی این موضوع را به کلی رد کرد و گفت: اصلا اینگونه نیست و موضوع فقط به اختیارات تفویض شده برمی‌گردد. این تفویض اختیارات واقعا مشکل‌ساز شده زیرا براساس آن شهرداران مناطق می‌توانند به شکل مستقل در بسیاری زمینه‌ها ورود پیدا کنند و حتی بعد نظارتی شهرداری بر عملکرد شهرداری‌های مناطق نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

خداکرمی با یادآوری اینکه این موضوع در شورای چهارم مطرح شده است، عنوان کرد: شورای پنجم همان طرح بازگشت اختیارات شورا از شهرداری را پیگیری می‌کند و طرح جدیدی نیست. به گفته وی این طرح فقط محدود به مسائل مالی نیست و شامل تمام موضوعات شهری می‌شود.  همچنین افشین حبیب‌زاده، رییس کمیته عمران شورای پنجم شهر تهران درباره کاهش اختیارات شهردار توسط شورای شهر گفت: معتقدیم برخی اختیارات شهردار تهران توسط شورای شهر باید لغو شود.

وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موضوع بازنگری در اختیارات شهردار تهران که توسط شورای شهر صورت می‌گیرد، اظهار کرد: آنجا که اختیارات شهردار طبق تکلیف قانونی مشخص شده مثل بهره‌برداری‌ها از املاک و واگذاری آن به افراد باید مجددا بررسی شود.  این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: پیشنهاد ما لغو تفویض اختیارات شهردار تهران توسط شورای شهر است. علاوه بر این مهلتی مشخص می‌شود تا شهرداری مواردی که علاقه‌مند به تفویض اختیار است را اعلام کند و آن موارد مجددا در شورا مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به یادآوری است، بنابر مصوبه تیر ماه سال ٧٨ تصویب و انجام معاملات تا سقف ٣٠میلیارد ریال(3میلیارد تومان) بین شهردار تهران با سایر شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی وابسته به دولت و شهرداری با اختیار شهردار صورت گیرد همچنین سقف انجام خرید، فروش و استجاره تا میزان 5 میلیارد ریال(٥٠٠ میلیون تومان) و سقف یک میلیارد ریال(100میلیون تومان) در معاملات به وی تفویض می‌شود. این بخشی از اختیاراتی بود که در آن مصوبه به شهردار تهران تفویض شد.  محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای چهارم و پنجم و از طراحان اصلی این طرح نیز پیش از این در این باره گفته بود: مسلما این طرح یک شبه و به صورت ناگهانی تهیه و تدوین نشده و از نخستین روزهای شورای چهارم تاکنون در مصاحبه‌ها و تذکرات خود به فروش املاک و اراضی بزرگ مقیاس شهری، از بین رفتن اراضی ذخیره نوسازی، عدم تخصیص‌ها در حوزه‌های ماموریت‌های برنامه 5 ساله و شفافیت نداشتن حسابرسی و گزارشات متعدد در این موارد انتقاد داشته‌ام. این موضوعات موجبات نگرانی و دغدغه برخی اعضا و دید‌بان‌های شهری نیز شده که نهایتا تمامی این عوامل منتج به تدوین طرح مذکور شد.

 به گفته وی، بر این اساس چنانچه این طرح به تصویب برسد، اختیارات شهرداری تهران در حوزه معاملات کاهش و کنترل شورا بر عملکرد مالی شهرداری افزایش می‌یابد تا از این طریق ابهامات موجود در معاملات و حسابرسی‌ها رفع شود و شهرداری خود را ملزم به پاسخگویی در مقابل شورا و شهروندان بداند.  هر چند محمد سالاری و یارانش در شورای چهارم موفق نشدند این طرح را تصویب کنند اما با توجه به هماهنگی بین شورای شهر و شهردار جدید انتظار می‌رود، مشکل چندانی بر سر راه شورای پنجم در تصویب این طرح وجود نداشته باشد.

 

ارسال نظر