تداوم ساخت و ساز در منطقه ۲۲ تا اطلاع ثانوی

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۲۴

مهدی حجت، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مورد تکلیف ساخت و ساز در غرب تهران گفت: مطالعاتی در مورد این موضوع در حال انجام است و تا حصول نتایج نهایی، ساخت و ساز در منطقه ۲۲ براساس روال گذشته است.

به گزارش مهر، مهدی حجت در مورد مباحث مطرح شده مبنی بر ممانعت نفوذ بادهای غربی به دلیل ساخت و سازهای منطقه ۲۲ گفت: این موضوع از نظر علمی در حال مطالعه بوده و تاکنون چندین مطالعه و تحقیق در مورد آن انجام شده و نظرات متفاوتی نیز در مورد آن مطرح است.

وی افزود: برخی کارشناسان اعتقاد دارند ارتفاع وزش باد در غرب تهران به گونه‌یی نیست که ساختمان‌هایی با ۳۰طبقه ارتفاع مانعی برای آن باشد، برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند وزش باد در تهران در ارتفاعات پایین رخ می‌دهد، اما هنوز نتیجه دقیقی در مورد صحت موارد مطرح شده در دسترس نیست، بنابراین باید موضوع را بررسی کنیم، در صورتی که مزاحمتی برای زندگی مردم در شهر ایجاد ‌کند بدون شک شهرداری تهران در مورد آن اقدامات لازم را انجام خواهد داد. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه ساخت و سازها در تهران بر اساس طرح تفضیلی دنبال می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر در روند ساخت و ساز در منطقه ۲۲ نه توقفی ایجاد شده و نه سرعت احداث تسریع پیدا کرده است و با همان روند دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: هنوز در ساخت و سازهای غرب تهران به امر بدیهی و حقیقی دست پیدا نکرده‌ایم که به اتکای آن اعلام کنیم ساخت و ساز در منطقه ۲۲ متوقف یا دنبال شود، بنابراین ساخت و ساز با همان روند ادامه پیدا می‌کند تا در مورد این موضوع به قطعیت برسیم. سال‌هاست که روند ساخت و ساز در منطقه 22 مورد انتقاد کارشناسان و اعضای شورای چهارم شهر تهران قرار دارد و حتی پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی منطقه 22 را بزرگ‌ترین تخلف قالیباف معرفی کرد. به گفته وی، طرح جامع تهران هرگز اجازه این حجم از ساخت و ساز در منطقه ۲۲ را نداده اما در طرح تفصیلی شهر تهران که دولت قبل آن را تصویب کرده به یک بند مربوط به به سال ۷۸ استناد شده که بر اساس آن با بیش از ظرفیت بارگذاری ساخت‌وسازها در منطقه ۲۲ تهران انجام شده است. حتی مجوز بلندمرتبه‌سازی در منطقه ۲۲ وارد کمیسیون‌های ماده ۵ نشد و شهرداران منطقه مجوزها را صادر کردند. در واقع از سال‌ها قبل منطقه ٢٢ شهر تهران را که جزو مناطق تازه ‌شکل‌ گرفته در سال‌های اخیر بوده است، به عنوان پهنه ویژه‌یی در کرانه شهری تهران با کاربری تفرج و گردشگری و البته خدماتی در نظر گرفته بودند. اما آنچه امروز شاهد آن هستیم، شکل‌گیری منطقه‌یی با تراکم بالای جمعیتی است که هم جزو معدود برنامه‌های خدماتی بزرگ‌محور، خدماتی به تهران ارائه نمی‌کند، هم سرانه‌های خدماتی لازم برای تامین نیازهای انبوه ساکنان خود را ندارد. اگر جمعیت منطقه ٢٢ امروز ٤٠٠ ‌هزار، یک ‌میلیون یا بیشتر باشد، از تعهد اولیه آن بالاتر است و با قول شهردار تهران برای حداکثر تراکم ٢٠٠‌هزار‌نفری هیچ تطابقی ندارد.

محمدمهدی تندگویان عضو سابق شورای شهر تهران درباره بلندمرتبه‌سازی‌ها در منطقه 22 و تراکم جمعیتی زیاد منطقه 22 گفته بود: شهرداری این شهر را به هر سمتی که دوست داشته، گسترش داده است. منطقه 22 تهران قرار بود پایلوت منطقه بهینه در شهر تهران باشد، با حداکثر جمعیت‌پذیری 250 هزار نفر اما امروز این منطقه 1.5میلیون نفر جمعیت دارد و سرانه‌های آموزشی، بهداشتی و فرهنگی آن تامین نشده است. این نشان می‌دهد که از قوانین خارج شده‌ایم و خارج از عرف عمل کرده‌ایم. متاسفانه به دلیل فروش تراکم بیش از اندازه و به دست آوردن منابع مالی بیشتر، باعث چندین برابر شدن ظرفیت تهران شده‌ایم. همین موضوع آلودگی‌های زیست محیطی را با خودش به همراه دارد.

غلامرضا انصاری از دیگر اعضای سابق شورای شهر تهران نیز در این باره گفته بود، تخلفات منطقه 22 تهران حد و مرز ندارد. در حالی که قرار بود در طرح اولیه جایابی، این منطقه به منطقه‌یی فرهنگی - نظامی تبدیل شود، در قالب تهاتر دست نهادهای نظامی افتاد و این یکی از تخلفات صورت گرفته در این منطقه است. تخلفاتی نظیر بلند مرتبه‌سازی، عدم توجه به اصول شهری مانند تاسیس پارکینگ و همچنین جایابی غیرکارشناسی دریاچه چیتگر سایر تخلفاتی است که در این منطقه از تهران رخ داده است.

در منطقه 22 تهران دریاچه بزرگی قرار دارد که معلوم نیست از کدام پهنه آبی سرچشمه می‌گیرد. دریاچه «شهدای خلیج‌فارس» نام دریاچه چیتگر است که ایده ساخت آن به 46 سال قبل باز می‌گردد؛ درست همان زمانی که نخستین طرح جامع شهر تهران کلید خورد.

به گفته انصاری قرار بر این بود که آب دریاچه چیتگر با استفاده از آب تصفیه شده رودخانه کن تامین شود، اما چون این دریاچه سریعا آبگیری شد، تصفیه‌خانه‌ها ساخته نشده و این دریاچه با فاضلاب آبگیری می‌شود. به همین دلیل بوی بدناشی از فاضلاب به یکی از معضلات ساکنان نزدیک دریاچه تبدیل شده است. یکی از ساکنان آپارتمان‌های اطراف دریاچه نیز در گلایه از بوی بد دریاچه اظهار داشت که نزدیک سه سال است که فصل‌های تابستان مجبور به ترک منزل و سکونت در مکان‌های دیگر هستیم، زیرا علاوه بر بوی بد ماهی که از این دریاچه استشمام می‌شود پشه و سایر دوزیستان مانند قورباغه‌ها شب‌های تابستان و به ویژه اواخر این فصل یعنی همین زمانی که در آن هستیم، آن‌قدر زیاد می‌شوند که هر جنبنده‌یی مجبور به فرار می‌شود.

 

 

ارسال نظر