3 شتاب‌دهنده معاملات مسکن

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۵۵

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره بازار خرید و فروش و رهن و اجاره در نیمه دوم سال جاری، گفت: وضعیت معاملات مسکن رو به بهبود است و پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم وضعیت بهتر شود و شاهد روند عبور از رکود باشیم.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: در مجموع وضعیت معاملات مسکن رو به رشد است و در فصل پاییز و زمستان امسال شاهد رشد قیمت به میزان تورم خواهیم بود که این به معنای سونامی یا جهش قیمت در بازار مسکن نیست.

وی ادامه داد: لازمه رشد بیشتر معاملات مسکن کاهش نرخ سود بانکی، افزایش سقف تسهیلات بانکی و کاهش مدت بازپرداخت آن است.

عقبایی گفت: از آنجا که سررسید بانک‌ها در حوزه ارائه تسهیلات تا پایان سال در حال افزایش است، شاهد تحریک تقاضا در بازار خواهیم بود که خود، از عوامل موثر افزایش معاملات است. رییس اتحادیه مشاوران املاک، افزود: تاکید دولت دوازدهم «عبور از رکود و تحول در مسکن» است، از این رو باید تولید مسکن رونق یابد و نسبت به ایجاد مسکن استیجاری گام‌های موثری برداشته شود.

عقبایی افزود: نکته دیگر اینکه منابع اختصاص یافته در راستای افزایش تسهیلات بانکی در بسته تعدیل سیاست‌های پولی و بانکی باید به سمت و سویی برود که مبلغ تسهیلات و مدت بازپرداخت آن برای دریافت‌کنندگان افزایش و سود تسهیلات کاهش پیدا کند تا شاهد تحریک تقاضا در بازار مسکن باشیم. رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: عبور از رکود در بخش مسکن موجب تحریک 1300 شغل و 300صنعت وابسته به ساختمان می‌شود و می‌تواند در رشد اقتصاد کشور موثر باشد. وی با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی در حوزه بانکداری، بیان کرد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار و وزارت اقتصادی و دارایی نسبت به عملکرد بانک‌ها که به صورت بنگاهداری فعالیت می‌کنند و وجوه خود را به خرید ملک اختصاص داده‌اند، انتقاد دارند و امید است با فروش این املاک، منابع آن را به تسهیلات بانکی و بالا بردن قدرت خرید مردم اختصاص دهند تا شاهد پویایی بازار مسکن باشیم. به گزارش «تعادل»، ‌چندی پیش معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی هم از تلاش این وزارتخانه برای افزایش وام مسکن، کاهش سود و افزایش طول بازپرداخت خبر داده بود.

 شرایط مناسب بازار مسکن در شهریور ماه

عقبایی درباره وضعیت معاملات مسکن در شهر تهران هم گفت: در شهریور ماه وضعیت معاملات مطلوب بود و در 18 روز اول شهریور 9 هزار و 962 قرارداد خرید و فروش و 9 هزار و 548 قرارداد اجاره داشتیم. وی ادامه داد: در همین مدت در سراسر کشور هم 28هزار و 473 قرارداد خرید و فروش و 31 هزار و 597قرارداد اجاره انجام شده و وضعیت معاملات رو به رشد است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال شاهد افزایش حجم معاملات مسکن باشیم. رییس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: در مردادماه هم وضعیت معاملات مسکن مطلوب بود و در این ماه در شهر تهران 19 هزار و 846 قرارداد خرید و فروش و 20 هزار و 343 قرارداد اجاره داشتیم و در هر دو بخش نسبت به تیرماه شاهد افزایش حجم معاملات بودیم. عقبایی افزود: در سطح کشور هم در مرداد ماه 57هزار و 201 قرارداد خرید و فروش و 69 هزار و 613قرارداد اجاره داشتیم که در هر دو بخش رشد معاملات را شاهد بودیم. رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: این روند در افزایش تولید مسکن، میزان معاملات و رونق بازار مسکن موثر است و با توجه به تغییر سیاست‌های پولی به‌ویژه در حوزه کاهش سود بانکی به‌طور مطمئن بخشی از پول‌ها به سمت و سوی بازار مسکن و خرید ملک هدایت می‌شود. وی ادامه داد: اما از آنجا که بازار مسکن یک بازار مقاوم است، اثرپذیری آن نسبت به بازارهای موازی نظیر بازار طلا و ارز بسیار متفاوت است و دیرتر تاثیر می‌پذیرد.

 

ارسال نظر