راه‌اندازی تراموای تهران تا ۴ سال آینده

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۶۹
راه‌اندازی تراموای تهران تا ۴ سال آینده

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

 محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه ششمین جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به توسعه حمل‌ونقل ریلی از راه‌اندازی تراموای تهران طی 4 سال آینده خبر داد.

به گزاش «تعادل»، وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مدیریت شهری در دوره جدید راه‌اندازی خط ترامواست، تاکید کرد: ترافیک و آلودگی هوا برای شهر تهران معضلی شده است و ان‌شاءالله طی

 ۴ سال آینده در رفع آن خواهیم کوشید.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در تهران با مقوله تراموا غریبه هستیم و یکی از راه‌های کاهش ترافیک و گسترش حمل‌ونقل عمومی، راه‌اندازی خط ترامواست که از برنامه‌های مدیریت شهری در این بخش به‌شمار می‌رود.

 

 اتمام کار مطالعاتی راه‌اندازی خطوط LRT

پورسیدآقایی درحالی خبر از راه‌اندازی تراموای تهران در 4 سال آینده می‌دهد که حدود 2 ماه و نیم پیش محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران اظهار کرده بود، کار مطالعاتی خطوط LRT به پایان رسیده است.

وی اعلام کرده بود: برای راه‌اندازی خطوط LRT با شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که در نقاط مرکزی شهر افتتاح شوند و اکنون کار مطالعاتی آن انجام شده است. اما باید از روش BOT استفاده شود. سرمایه‌گذار خارجی آمده و ما از طریق فروش بلیت هزینه آن را پرداخت خواهیم کرد.

سال گذشته نیز تشکری هاشمی معاون شهردار وقت عنوان کرده بود که نخستین خط تراموای تهران با مشارکت یک شرکت فرانسوی در محدوده مرکزی شهر که منطقه تاریخی تهران در آن قرار دارد، با اهداف گردشگری و توریستی راه‌اندازی می‌شود. بر این اساس مدیریت شهری در طرح جامع ریلی تهران ۳ خط تراموا پیش‌بینی کرده است و دو خط دیگر آن در پهنه غربی پایتخت قرار دارد.

همچنین محسن سرخو از اعضای شورای چهارم شهر تهران نیز سال گذشته درخصوص نقاط استفاده از این شیوه حمل‌ونقلی گفته بود هم‌اکنون دو مسیر پرتردد واقع در خیابان انقلاب حد فاصل میدان آزادی و میدان امام‌حسین(ع) و خیابان ولیعصر(عج) حد فاصل میدان راه‌آهن تا میدان تجریش برای حضور این وسیله حمل‌ونقلی در حال بررسی کارشناسی است.

به گفته وی، با راه‌اندازی این سیستم خطوط BRT به مناطق غربی و شرقی تهران برای ارتقای شبکه حمل‌ونقلی این مناطق منتقل می‌شود. هر رام قطار دارای 3 واگن است و ظرفیتی 2.5برابر بی‌آرتی دارد و باتوجه به اینکه انرژی آن از برق تامین می‌شود فاقد آلایندگی است.

علاوه بر این، سیستم برق‌دهی LRT به‌گونه‌یی است که خطری را ایجاد نمی‌کند و با راه‌اندازی آن می‌توان میله‌های خطوط بی‌آرتی را جمع‌آوری کرد.

به گفته سرخو باتوجه به اینکه وسیله حمل‌ونقلی آسایش بیشتری را برای مسافران فراهم می‌کند و همچنین سرعت بیشتری داشته و قابلیت زمان‌بندی برای مسافران را فراهم می‌کند، پیش‌بینی می‌شود که این وسیله مورد استقبال قرار گیرد.

هر چند تصور داشتن تراموا آن هم در مسیر خیابان آزادی-امام‌حسین شهری زیبا و مدرن را به ذهن متبادر می‌کند، اما اجرای این پروژه خالی از اشکال نیست و مخالفان خودش را دارد. از جمله احمد دنیامالی رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای چهارم شهر تهران معتقد است که فرهنگ ترافیک و طراحی خیابان‌های پایتخت به شکلی است که امکان توسعه LRT در آن وجود ندارد.

دنیامالی ایراد بزرگ خطوط LRT را مشکلاتی دانسته که در تقاطع‌ها وجود دارد، مگر آنکه این خطوط به صورت ایزوله احداث شود. علاوه بر این سیستم کنترل و ترمز این مدل حمل‌ونقلی مانند خودرو و اتوبوس نیست و مانند خطوط راه‌آهن در تقاطع‌ها باید تغییر سوزن دهد بنابراین حفظ و نگهداری آن مشکلات خاص خود را دارد.

دنیا مالی در انتقاد از این طرح عنوان کرده بود: مسوولان شهرداری یک بحث اقتصادی هم دارند و می‌گویند این وسیله نیازی به تونل ندارد و به همین دلیل هزینه اجرایی کمی نیاز دارد. این استدلال درست است، اما باید یادمان باشد که قرار بود سطح شهر را از وسایل حمل‌ونقلی کم کنیم. اگر در این سال‌ها مترو زیر زمین می‌رود برای این است که حیات شهری را به آن زیر منتقل کرده‌ایم، اما این پروژه متناقض با آن هدف است.

به نظر می‌رسد بحث درباره ساخت تراموا و مونوریل پایان و سرانجامی ندارد و هر چند وقت یک‌بار از سوی مسوولی پرونده‌اش باز می‌شود. ساخت مونوریل تهران که توسط محمود احمدی‌نژاد در تهران شروع شده و حتی پایه‌های آن در صادقیه نیز نصب شد اما توسط شهردار بعدی پایه‌های پل نیز از سطح خیابان جمع‌آوری شد و ‌امروز به شکل دیگری توسط اعضای شورای پنجم مطرح می‌شود.

پروژه مونوریل تهران که مخالفان پشتوانه کارشناسی آن را «تنها دو صفحه‎» می‌دانند، نخستین‌بار در روز‎‎های پایانی سال 1382 توسط شورای شهر تهران کلید خورد. در آن زمان، محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران، به‎تازگی سکان مدیریت پایتخت را در دست گرفته بود و می‌خواست طرح ساخت مونوریل را با اعتباری معادل یک‎هزار و 500 میلیارد تومان آغاز کند تا رویای تکمیل حمل‌ونقل ریلی پایتخت‎نشینان، محقق شود.

هر چند بعد از گذشت چند ماه اکثر اعضای شورای شهر به مخالفت با این پروژه پرداختند اما احمدی‌نژاد کوتاه نیامد و در نهایت اعضای شورای شهر پس از بازنگری یک ماهه این لایحه، طول پروژه را از 240 به 6 کیلومتر کاهش دادند و با احداث آن در مسیر صادقیه-اکباتان موافقت کردند. به این ترتیب، لایحه احداث مونوریل در تهران،

 17 اسفندماه 1382 در شورای شهر تصویب و

 10 روز پس از موافقت اعضا با ساخت 6 کیلومتر مونوریل در پایتخت، کلنگ احداث این سیستم ریلی بر زمین‎زده شد.

با وجود این، اندکی پس از اجرای این پروژه و احداث 16 پایه مونوریل، به علت عدم تایید فرمانداری این پروژه متوقف شد و سرانجام با روی کارآمدن قالیباف، شهرداری تهران در ایام تعطیلات نوروزی پایه‎‎‎های مونوریل صادقیه را جمع‎آوری کرد و پرونده ساخت مونوریل تهران برای همیشه بسته شد.  پروژه مونوریل در شهر قم نیز که تنها پروژه مونوریل کشور به‌شمار می‌رود، سال‌هاست ادامه دارد و می‌توان آن را پرحاشیه‌ترین پروژه شهری قم دانست. پروژه‌یی که در دولت دهم به اجرا درآمد و با وجود وعده‌های داده شده، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

از ابهامات جدی موجود در اجرای این پروژه، سرنوشت آن در عبور از مقابل «حرم حضرت معصومه(س)» است. مونوریل قم که از سال 89 ساخت آن کلید خورد و تا امروز 7 سال از آن می‌گذرد، پرونده‌یی قطور از ابهامات دارد.

 باتوجه به پرونده ناتمام مونوریل‌ها در کشور به نظر می‌رسد مسوولان شهری باید با دقت بیشتری درخصوص ساخت مونوریل و تراموا صحبت کنند تا در آینده بتوانند پاسخگوی شهروندان باشند.

 برنامه‌های کاهش ترافیک در مهرماه

همچنین محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در جلسه علنی شورای شهر گزارشی از اقدام‌های انجام شده برای روان‌سازی ترافیک همزمان با بازگشایی مدارس در مهرماه ارائه کرد.

به گزارش «تعادل»، پورسیدآقایی گفت: در این زمینه بخشی از پرسنل شهرداری با پلیس راهور درخصوص کاهش ترافیک همکاری خواهند داشت. همچنین محدودیت‌هایی برای تردد کامیون‌های توزیع اقلام غذایی اجرا خواهد شد و رفت و آمد آنها از ساعت

 5:30 صبح تا 10:30 در محدوده زوج و فرد محدود می‌شود. به گفته پورسیدآقایی، با حل مشکل تردد کامیونت‌های موادغذایی، 12درصد از ترافیک کاهش می‌یابد.

پورسیدآقایی درخصوص ساماندهی سرویس مدارس شهر تهران نیز توضیح داد: ایده ما این است که سرویس‌های مدارس استاندارد باشد و در حال حاضر نیز در سطح محدودی، ماشین‌های ون به سرویس‌های مدارس اضافه خواهد شد که با آرم خاصی مشخص شده‌اند. ماشین‌هایی که از ایمنی کافی برخوردار نیستند، از سرویس مدارس حذف می‌شوند. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: به‌دنبال این هستیم که اردوهای دانش‌آموزی نیز از طریق ماشین‌های استاندارد انجام شود و این در حالی است که به صورت نمونه شرکتی اقدام به وارد کردن تعدادی خودروهای ون به صورت استاندارد کرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: همچنین در شورای ترافیک تهران پیشنهاد شده که ساعت‌های ادارات در دو هفته ابتدایی مهر تا ساعت 9 صبح شناور شود تا شاهد کاهش ترافیک باشیم.

اعضای شورای شهر تهران نیز درخصوص وضعیت سرویس مدارس توضیحاتی را ارائه کردند و مقرر شد تا معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در جلسه بعدی شورا به سوالات اعضا در مورد وضعیت سرویس مدارس پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، حق‌شناس پس از استماع گزارش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در مهرماه با بیان اینکه درخواست می‌شود شکل ظاهری سرویس‌های مدارس یکسان شود، گفت: متاسفانه شاهد هستیم هر خودرویی سرویس مدرسه می‌شود و پیشنهاد می‌شود، پراید، پیکان و پژو از سیستم سرویس مدارس حذف شود و سرویس مدارس به شکل واحدی به خود بگیرد.

شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه نظارت فیزیکی در سرویس مدارس برعهده سازمان تاکسیرانی است اما نظارت اخلاقی برعهده چه کسی است؟ گفت: باخبر شدیم 22درصد از مبلغ قرارداد رانندگان سرویس به مدرسه تعلق می‌گیرد و تنها 75درصد از پول به رانندگان می‌رسد که برای این قشر زحمتکش (رانندگان) مناسب نیست و باید پیگیری شود.

 منع قانونی فعالیت 3 معاون بازنشسته شهردار

همچنین در جلسه روز گذشته شورای شهر، محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران از منع قانونی فعالیت 3 معاون شهردار تهران خبر داد و گفت: براساس قانون به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران ممنوع است، اما دیده شده که 3 نفر از معاونان شهردار که به‌تازگی منصوب شده‌اند، بازنشسته هستند.

وی با بیان اینکه شخص شهردار به‌دلیل اینکه جایگاهش هم‌تراز وزراست براساس قانون مستثنی از این قانون است، اظهار کرد: اما معاونان شهردار از این قانون مستثنی نیستند و فعالیت آنها نیازمند مصوبه است که باید این مهم محقق شود.

 کارگروه ساماندهی دکل‌ها

در ادامه جلسه روز یک‌شنبه شورای اسلامی شهر تهران، موضوع انتخاب نماینده شورای شهر در کارگروه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباطات رادیویی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، اظهار کرد که کارگروه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های ارتباطات رادیویی در شهر تهران تنها برای زمین‌ها و ساختمان‌های شهرداری است و نصب دکل در شهر را مدنظر ندارد.

همچنین محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، گفت: بخش عمده‌یی از اعتراضات به دکل‌ها و آنتن‌ها ناشی از تبعاتی است که برای مردم دارد اما غلبه این لایحه در حوزه معماری و شهرسازی است، از این رو پیشنهاد می‌کنم در صورتی که امکان حضور دو نماینده وجود دارد، یک نماینده از کمیسیون شهرسازی و یک نماینده از کمیسیون سلامت در این کارگروه معرفی شوند.

وی افزود: ممکن است شرکتی در طرح شبکه آنتن‌دهی خود نقطه‌یی را مدنظر قرار دهد و این نقطه احتمالا در زمین‌های شهرداری باشد که این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد؛ در این شرایط این کارگروه تشکیل جلسه می‌دهد و موضوع نصب دکل را بررسی می‌کند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما

 ۴۹ نمایندگی در شورای شهر داریم که بخش عمده‌یی از این نمایندگی‌ها تصمیمات چند بخشی است؛ از این رو باید تعاملی بین نمایندگان صورت گیرد تا همه کمیسیون‌ها در بخش‌های مختلف فعال شوند.

درنهایت با تصویب اعضای شورای شهر تهران، انتخاب نماینده شورا در کارگروه ساماندهی دکل‌ها تا زمان برگزاری جلسه مشترک بین کمیسیون‌های مربوطه و انتخاب یک نماینده از دستور کار خارج شد.

 

ارسال نظر