کاهش دوره سپرده‌گذاری برای دریافت وام مسکن

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۹۳
کاهش دوره سپرده‌گذاری برای دریافت وام مسکن

گروه راه و شهرسازی|

عباس آخوندی، ‌وزیر راه و شهرسازی به حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشنهاد کرده که میزان اعطای تسهیلات مسکن از هر ۶ ماه یک برابر را به هر 5 ماه یک برابر افزایش دهد.

او با تاکید بر اینکه دولت یازدهم افزایش قدرت خرید را برای توانمند کردن مردم با تکیه بر نظام پس‌انداز افزایش داد، افزود: نرخ سود تسهیلات در بافت فرسوده ۸ و در سایر بافت‌ها 9.5درصد است که رقم مناسبی است. به گفته آخوندی براساس آمارها درحال حاضر ۲۶۰هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم ثبت‌نام کرده‌اند که براساس میانگین روزانه ۸۰۰ نفر در صندوق ثبت‌نام می‌کنند که ما باید بتوانیم این رقم را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد من به رییس‌جمهوری این است که میزان اعطای تسهیلات مسکن را از هر ۶ ماه یک برابر به هر 5 ماه یک برابر افزایش دهد.

وی که در جمع مسوولان استان خراسان رضوی سخن می‌گفت، اظهار کرد: پیشنهادم به مسوولان استان این است که محدوده شهر مشهد را در ۳۱هزار هکتار برای طرح جامع کافی بدانند و روی همان میزان این رقم بسته شود همچنین روستاهای واقع در حریم نیز جزو محدوده منفصل شهری شوند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه هر چه تقسیمات کشور بیشتر شود کنترل کمتر خواهد شد، گفت: ما در وزارت راه و شهرسازی در تلاش هستیم تا تقسیمات کشوری را کاهش دهیم.

به گزارش مهر، آخوندی اظهار کرد: درحال حاضر مساله ما در ایران به این برمی‌گردد که چگونه کیفیت سکونت را در کشور ارتقا دهیم. در همین حال‌ در استان و در شهر مشهد حدود ۵ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که اگر به آن رسیدگی نشود، افزایش پیدا می‌کند.

آخوندی تصریح کرد: شهرهایی که از دورن فرسوده می‌شوند، نمی‌توانند کیفیت زندگی، امنیت، موضوعات اجتماعی و فرهنگی را در شهر ارتقا دهند. باید توجه داشته باشیم که هویت شهرها نه در حاشیه که در بافت ‌شهری و در درون بافت وجود دارد و باید به هویت شهرها و ارتقای کیفیت آنها بیندیشیم و برای آنها برنامه داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: بافت‌های شهرهای ما نشان‌دهنده اتفاقاتی است که در حوزه شهرسازی و اجتماعی درحال رخ دادن است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم برنامه ما در دولت، مجلس و شهرداری برای دو دهه آینده باید بر این مطلب متمرکز باشد که چگونه کیفیت زندگی را در بافت‌های شهری ارتقا دهیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه درحال حاضر کیفیت زندگی نازل شهری سبب ناخرسندی بسیاری است، گفت: اقدامات عملیاتی وزارت راه و شهرسازی در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری، توانمند کردن مردم است که در بحث توانمند کردن مردم در بافت‌ها ما با تکیه بر نظام پس‌انداز و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم و افزایش میزان تسهیلات به مردم همچنین کاهش سود تلاش‌های قابل توجهی در راستای توانمند کردن مردم انجام دادیم.

 انتقاد از توزیع ناعادلانه امکانات شهری

وی با اشاره به این مطلب که ۲میلیون و ۶۰۰ خانه خالی و ۲میلیون و ۱۰۰خانه دوم در کشور وجود دارد به وضعیت بد مسکنی ۶ میلیون خانوار(۱۹میلیون نفر بد مسکن) اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد در حوزه شهرسازی و توزیع امکانات شهری مشکلات عدیده‌یی وجود دارد که باید طی ۴دهه گذشته مورد بررسی و موشکافی قرار گیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: اتفاقی که در ایران رخ داده و باید مورد توجه تمامی دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران قرار بگیرد، این موضوع است که رشد جمعیت در کشور رو به کاهش است. براساس آمارهای سال ۹۵ رشد جمعیت کشور 1.24 بود. در عین حال براساس آمارها حدود ۷تا ۱۰ استان دارای رشد جمعیت بین صفر و منفی بوده و در ۱۰تا ۱۲ استان نیز نرخ رشد جمعیتی بین صفر تا یک است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که در ذهن بیشتر مسوولان منظور از رشد شهری رشد دهه‌های ۶۰ و ۷۰شمسی تداعی می‌شود درحالی که رشد شهری با کاهش چشمگیری در دهه کنونی روبه‌رو بوده است، گفت: در بیشتر شهرهایی که طرح جامع را تصویب می‌کنیم، شهرها در سال ۹۵ به رقمی که در طرح جامع پیش‌بینی می‌شد، نرسیده‌اند که این نکته به همه ما یادآور می‌شود که نرخ رشد جمعیت و بهره‌وری از زمین، نرخ کاهنده‌یی بوده است.

آخوندی با طرح پرسش‌هایی همچون اینکه سیاست اصلی در حوزه مسکن برای ۲۰سال آینده چیست و چه می‌تواند باشد؟ یا با وضعیتی که هم‌اکنون در آن به سر می‌بریم آیا باید همچنان به سمت توسعه شهرها برویم یا اینکه آینده شهرهای کشور از جنبه کیفی و نه کمی ارزیابی خواهند شد؟ گفت: به واقع در نهایت مساله ما در شهرها بحث کیفیت زندگی است.

 ارتقای کیفیت سکونتگاه‌های شهری

وی معتقد است: درحال حاضر مساله ما در ایران به این برمی‌گردد که چگونه کیفیت سکونت را در کشور ارتقا دهیم. عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: درحال حاضر در استان و در شهر مشهد حدود ۵ هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که اگر به آن رسیدگی نشود، افزایش پیدا می‌کند.

آخوندی تصریح کرد: شهرهایی که از درون فرسوده می‌شوند نمی‌توانند کیفیت زندگی، امنیت، موضوعات اجتماعی و فرهنگی را در شهر ارتقا دهند. باید توجه داشته باشیم که هویت شهرها نه در حاشیه که در بافت ‌شهری و در درون بافت وجود دارد و باید به هویت شهرها و ارتقای کیفیت آنها بیندیشیم و برای آنها برنامه داشته باشیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار کرد: بافت‌های شهرهای ما نشان‌دهنده اتفاقاتی است که در حوزه شهرسازی همچنین اجتماعی درحال رخ دادن است.

 

 سکونت ۳۰ درصد جمعیت در بافت‌های فرسوده

مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: ۳۰درصد جمعیت کشور معادل ۲۰میلیون نفر در مساحتی حدود ۱۴۰هزار هکتار در سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده و بافت تاریخی زندگی می‌کنند.

نریمان مصطفایی افزود: فقر شهری، نبود هویت، مسائل و مشکلات اجتماعی و عدم ارتقای کیفیت زندگی در این نوع بافت‌ها بیشتر نمایان است و این میزان جمعیت در ۵۵ هزار هکتار بافت فرسوده، ۲۴هزار هکتار بافت تاریخی و ۶۱ هزار هکتار سکونتگاه‌ غیررسمی زندگی می‌کنند.

مصطفایی افزود: براساس سند ملی و در دسته‌بندی جدید برای بافت‌های ناکارآمد 5 عرصه تعیین شده که یکی از آنها بافت فرسوده نابسامان میانی است که سیاست برخورد در این بخش، سیاست کلان بازآفرینی است.

وی بیان کرد: در حوزه بافت فرسوده نابسامان میانی ۴۶۵شهر در کل کشور با مساحتی نزدیک به ۵۵ هزار هکتار شناسایی شده و سیاست وزارتخانه در این بافت‌ها تعریف پروژه‌های محرک توسعه بوده که بخشی از این کار از طریق دولت و بخشی دیگر از طریق توانمند‌سازی مردم است که از طریق اعطای تسهیلات بافت فرسوده برای ارتقای مسکن انجام می‌گیرد.

مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهر‌سازی ادامه داد: بافت‌های تاریخی ارزشمندی در بافت ناکارآمد شهری وجود دارد و رویکرد مورد توجه در این بخش، بهسازی و تجهیز از قبیل پیاده‌روسازی است و از طرفی خانه‌های تاریخی در این بافت‌ها هم مرمت و بهره‌برداری می‌شوند.

وی یادآور شد: اکنون ۲۵هزار هکتار بافت تاریخی در ۷۷۵شهر شناسایی شده که در این زمینه شورای شهرسازی ۱۶۸شهر را به عنوان دارای بنا و بافت تاریخی شناسایی کرده است.

 

ارسال نظر