بازگشت شهردار تهران به جلسات هیات دولت بعد از 14 سال

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۳۰
بازگشت شهردار تهران به جلسات هیات دولت بعد از 14 سال

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

شهردار تهران روز گذشته خبر داد که رییس‌جمهوری از وی برای حضور در جلسات هیات دولت دعوت به عمل آورده است. اتفاقی که باعث می‌شود بعد از 14 سال شهردار تهران در جلسات دولت حضور پیدا کند. در زمان ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی آیین نامه‌یی تدوین شد که براساس آن شهردار تهران می‌توانست در جلسات دولت بدون حق رای شرکت کند. بعد از این تصمیم، کرباسچی در جلسات دولت حضور پیدا کرد. رییس‌جمهور وقت از وی برای حضور در جلسات هیات دولت دعوت کرد و در نهایت کرباسچی به عنوان شهردار تهران بدون حق رأی در این جلسات حاضر می‌شد. این روند ادامه داشت تا تشکیل شورای شهر دوم و انتخاب احمدی‌نژاد به عنوان شهردار باعث شد تا دولت اصلاحات از احمدی‌نژاد برای حضور در جلسات دولت دعوت نکند.

گردونه سیاست ایران چرخید و چرخید تا شهردار تهران از خیابان بهشت به خیابان پاستور رفت و تبدیل به رییس‌جمهور ایران شد.

قالیباف نیز به هیچ کدام از جلسات دولت احمدی‌نژاد دعوت نشد تا اینکه حسن روحانی به کرسی ریاست‌جمهوری تکیه زد.

قالیباف در نخستین دیدار خود با روحانی از او خواست به آیین‌نامه حضور شهردار در هیات دولت عمل کند تا حضور شهردار در کابینه بتواند زمینه هماهنگی‌های لازم میان شهرداری و دولت را در جهت رفع مشکلات مردم تهران فراهم آورد. اختلاف نظرهای روحانی و قالیباف باعث شد تا باز هم شهردار تهران غایب جلسات دولت شود. حالا با انتخاب محمدعلی نجفی به شهرداری تهران، دولت براساس اعلام رسمی او، از شهردار جدید تهران برای حضور در جلسه آینده هیات دولت دعوت کرده است.

نزدیکی نجفی به روحانی باعث می‌شود شهرداری تهران مورد حمایت دولت قرارگیرد. مراسم تحلیف محمدعلی نجفی، شهردار تهران روز گذشته در جلسه شورای شهر تهران برگزار شد و برای نخستین بار شهردار تهران سوگند یاد کرد که با بهره‌مندی از خرد جمعی و با تکیه بر اصل مشارکت مردم در امور برای نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار شهری شرایط مناسب را فراهم کند. به گزارش«تعادل» شهردار جدید شهر تهران در پیشگاه قرآن کریم و در برابر شورای شهر و شهروندان گرانقدر تهران به پروردگار یکتا سوگند یاد کرد که در اجرای تمامی ماموریت‌های محوله همواره خداوند بزرگ را شاهد و ناظر بر اعمال و رفتار خویش بداند. برای انجام هر چه بهتر وظایف خود تمام دانش و تجربه خویش را با انتخاب همکاران و مدیرانی امین، پاکدست و شایسته توامان به ‌کار گیرد.

با بهره‌مندی از خرد جمعی و با تکیه بر اصل مشارکت مردم در امور برای نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار شهری شرایط مناسب را فراهم کند. در راستای شفافیت‌بخشی به امور، پاسخگویی به افکار عمومی، توجه به جریان آزاد اطلاعات، پذیرش نظارت جامع و اجرای کامل مصوبات قانونی شورای محترم را نصب‌العین قرار دهد. عدالت در توزیع منابع و اغتنام فرصت‌ها، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکاران قرار دهد.

 

 شهردار در 8 روز نخست کاری چه کرد؟

به گزارش«تعادل» محمدعلی نجفی در پنجمین نشست شورای شهر تهران و پیش از قرائت سوگندنامه گفت: وقتی اعضای شورای شهر رایشان را به من دادند و حکم خود را تحویل گرفتم در پیشگاه خدا سوگند یاد کردم و نزد وجدان خودم متعهد شدم همه دانش و تجربه و توان خود را وقف منافع جمهوری اسلامی قرار دهم و با تمام وجود برای شهر تهران خدمت کنم. امیدوارم در این تعهدی که یاد کردم و در مقابل این سوگندنامه پایبند باشم و به آن عمل کنم.

نجفی با اشاره به رایزنی‌ها و اقدامات خود در شهرداری در این مدت تصریح کرد: در طول 8 روز گذشته تلاش کردم با برنامه و شرایط شهرداری آشنا شده، راه‌های اجرای برنامه را طراحی و با مدیران شهرداری جلساتی برگزار کردم و براساس اولویت‌ها چندین جلسه با مدیران و شهرداران مناطق داشتم. شهردار تهران با بیان اینکه جلساتی درخصوص منابع مالی با فرماندار و استاندار تهران داشته‌ام، اظهار کرد: امسال سال سختی از نظر مالی برای شهرداری است و برخی درآمدهای پیش‌بینی شده، محقق نمی‌شود و باید با راهکارهایی درصدد جبران آن باشیم. نجفی با بیان اینکه ما به دنبال درآمدهای پایدار برای شهرداری هستیم، تاکید کرد که امسال سال سخت مالی است که امیدوارم با برنامه‌ریزی این سال را پشت سر بگذاریم.

 

 اصول انتخاب مدیران شهرداری

نجفی درباره انتخاب معاونانش نیز گفت: جلسات زیادی برای انتخاب همکاران جدید داشتیم و باید بگویم که انتخاب افراد شایسته بسیار مشکلی است. سعی کردم جز مصلحت شهرداری و توجه به شایستگی‌ها و اولویت‌های شهر به چیز دیگر پایبند نباشم. ممکن است این سیاست برخی دوستان را گله‌مند ‌کند و در این 10روز هم گله‌هایی از برخی دوستان به گوش من رسیده که فکر می‌کردند با انتصاب من به سمتی می‌رسند.

شهردار تهران اضافه کرد: متاسفانه برخی دوستان پیش خودشان با افرادی برای برخی مناصب حرف زدند. هیچ کس از طرف من حقی برای تصمیم‌گیری ندارد و حتی شنیدم یکی از دوستان با 3 نفر حرف زده است که من نسبت به این مساله آگاهی نداشتم. یکی از مدیرانی که انتخاب کرده بودم، وقتی فهمیدم دست به لابی‌های غیرمتعارف زده است، او را از لیست مدیران خط زدم. من با کسی تعارف ندارم و البته برای شنیدن مشورت در شورا و غیرشورا آمادگی دارم و دل و گوش من برای شنیدن مشورت باز است.

 مدیریت 4 ضلعی در تهران

به گفته نجفی، مدیریت شهر 4ضلعی است، یک ضلع همه نهادها و سازمان‌ها هستند که باید با یکدیگر همکاری کنند. ضلع دوم، شهروندان تهرانی هستند که با مشارکت و پشتیبانی خود ما را همراهی می‌کنند. ضلع سوم اعضای شورا هستند که با مشورت به من کمک می‌کنند و ضلع چهارم مجموعه بزرگ مدیران و کارمندان شهرداری را تشکیل می‌دهند و به همراهی و همکاری‌شان اعتقاد دارم.

 دولت از نجفی دعوت کرد

نجفی همچنین درباره حضورش در هیات دولت نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: از دوشنبه هفته جاری به هیات دولت دعوت شدم و از حسن نظر رییس‌جمهور تشکر می‌کنم. با توجه به اینکه از قبل برای روز گذشته برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود، موفق به حضور در جلسه هیات دولت نشدم اما قطعا از جلسه آینده در هیات دولت حضور خواهم داشت.

شهردار تهران درباره اینکه چه مطالبه‌یی از هیات دولت دارد، گفت: ما مطالبه خاصی نداریم و برای هماهنگی‌های بیشتر در خدمت دولت خواهیم بود. این حضور در جلسات هیات دولت باعث تسری کارهای شهرداری تهران و هماهنگی با دستگاه‌ها می‌شود و نتیجه آن برای شهرداری و مردم مناسب است. شهردار تهران اضافه کرد: وقتی شهردار تهران در جریان سیاست‌ها و آخرین تصمیمات دولت باشد این موضوع می‌تواند به کارهای شهرداری کمک مناسبی بدهد.

شهردار تهران همچنین روز دوشنبه، مرتضی حاجی را به عنوان مدیرعامل موسسه مطبوعاتی همشهری و خسرو طالب‌زاده را به عنوان مدیرمسوول روزنامه همشهری منصوب کرد که ظاهرا برخی اعضای شورای پنجم از اینکه دیر در جریان چنین موضوعی قرار گرفته بودند و از طریق رسانه‌ها پی به این انتصاب برده بودند، ناراضی بوده و محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با انتقاد از این روند اظهار کرد که چرا اعضای شورا باید خبر انتصابات را از رسانه‌ها بشنوند

.  اتوبوس‌های فرسوده بمب متحرکند

علیخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وجود 2 هزار و 600 اتوبوس فرسوده گازسوز در سطح شهر تهران که همچون بمب متحرک هستند، هشدار داد و درخواست کرد شهرداری قبل از اینکه اتفاق ناگواری بیفتد سریعا به این مشکل رسیدگی کند.

 نجفی باید نظر شورا را می‌پرسید

حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود خواهان نظارت‌پذیری شهرداری تهران شد و گفت: در بند چهارم سوگندنامه، شهردار به نظارت‌پذیری قسم خورده که نظارت شامل نظارت پسین و پیشین می‌شود. بنابراین نجفی باید به نمایندگان مردم بها می‌داد و قبل از انتخاب معاونانش آنها را به اطلاع شورا می‌رساند. من حرفم این است که نجفی جمع شورا را محل مشورت بداند و حداقل از کمیسیون‌های مربوطه در مورد انتخاب معاونانش نظرخواهی می‌کرد.

نظری همچنین از انتخاب مرتضی حاجی به سمت مدیرعاملی همشهری انتقاد کرد و گفت: باخبر شدیم  نجفی، حاجی را به‌عنوان مدیرمسوول همشهری انتخاب کرده که انتخاب به جایی بود اما از آنجا که حاجی در سن بازنشستگی است به ایشان پیشنهاد می‌شود از حضور جوانان بهره‌مند شوند.

 زمین 3 هزار متری پاسداران

زهرا نژادبهرام عضو هیات‌رییسه شورای شهر تهران نیز در تذکری از توقف تخریب فضای سبز در منطقه پاسداران خبر داد و گفت: براساس اطلاعات واصله به کمیسیون شهرسازی شورای شهر، زمینی حدود ۳هزار متر در خیابان پاسداران، بوستان پنجم دراختیار فردی طلبکار از شهرداری قرار داده می‌شود تا فضای سبز محلی در آن تخریب شود. مردم چند شب در این محل تجمع می‌کنند و در نهایت شهردار منطقه عطف به حکم دیوان عالی دستور توقف داده و این مساله در دست پیگیری شهرداری قرار می‌گیرد.

نژادبهرام با تقدیر از این اقدام مردم اظهار کرد: به این ترتیب با پیگیری کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و دغدغه مردم شهر این خواسته خلاف روال طبیعی شهر، متوقف می‌شود. براساس این گزارش، در پنجمین جلسه شورای شهر تهران، ری و تجریش، اعضای ستاد 7 نفره شورایاران انتخاب و مسجدجامعى با ۲۰ رای، الهام فخارى با ۲۰رای، افشین حبیب‌زاده با ۱۸ رای، آرش میلانی با ۱۸رای، علی اعطا با ۱۶ رای، بهاره آروین با ۱۶ رای و محمد میرلوحی نیز با ۱۶ رای به‌عنوان اعضای این ستاد معرفی شدند.

همچنین علیخانی با ۲۰ رای به‌عنوان عضو ناظر شورا در سازمان پارک سوارها و پایانه‌های مسافربری و با ۱۹رای از ۲۰ رای اعضای حاضر به‌عنوان عضو ناظر در سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران انتخاب شد.

 

4 معاون شهردار جدید تهران معرفی شدند

طی احکام جداگانه‌یی از سوی نجفی، چهار معاون شهرداری تهران منصوب شدند.

 حجت میرزایی به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی شهردار معرفی شد که استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است. وی در دولت قبل معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

 محسن پورسیدآقایی نیز به‌عنوان معاون حمل‌ونقل شهردار تهران انتخاب شده است. او دارای دکترای مهندسی صنایع و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که پس از حادثه آتش‌سوزی قطار سمنان-دامغان از این سمت استعفا کرد.

 مهدی حجت نیز به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران معرفی شد. او دارای دکترای حفاظت از بناهای تاریخی است. پیش از این، او رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و جانشین وزیر فرهنگ در شورای عالی معماری و شهرسازی بوده است.

 سمیع‌الله حسینی‌مکارم نیز به‌عنوان معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران انتخاب شده است. او پیش از این، معاون سرمایه‌گذاری سازمان شهرداری تهران، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور بوده است.

 

ارسال نظر