ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۹۰

 ۹۰‌ درصد سوانح جاده‌ای قابل‌ پیشگیری است

عضو کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران گفت: ۹۰‌درصد سوانح جاده‌یی با نظارت کارآمد و واگذاری حمل‌ونقل به شرکت‌های توانمند قابل‌ پیشگیری است. به گزارش مهر، امید ملک گفت: حدود ۱۰‌درصد از سوانح جاده‌یی کشور را می‌توان به عنوان قصور راننده دسته‌بندی کرد، اما مابقی سوانح ناشی از مسائلی است که با نظارت و رگولاتوری کارآمد و واگذاری امور حمل‌ونقل به شرکت‌های توانمند قابل‌ پیشگیری است. عضو کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران، اظهار کرد: مقایسه آمار سوانح جاده‌یی ایران با کشورهایی که هرگز زیرساخت‌ها و امکاناتی مانند ایران ندارند، نشان می‌دهد که این کشور در وضعیت بسیار نامناسبی است. ملک با بیان اینکه رگولاتوری و نظارت در هیچ ‌یک از انواع صنعت حمل‌ونقل جایگاهی ندارد، تصریح کرد: کشورهایی که نسبت به ایران در سطح پایین‌تر هستند نوعی از نظارت و رگولاتوری را از کشورهای دیگر اقتباس کرده و با انجام آن، نتایج بهتری نسبت به ایران کسب کرده‌اند درحالی که در ایران، مسوول نظارت دولت است و سازمان‌های دولتی چیزی از نظارت نمی‌دانند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره اینکه چه نظارت‌هایی باید در صنعت حمل‌ونقل اجرایی شود که از بروز سوانح جلوگیری کند، گفت: برای مثال دستگاه ناظر بر صنعت حمل‌ونقل می‌تواند در نقاط مختلف کشور و در ایستگاه‌های پلیس‌راه، مامورانی برای تست رانندگان ناوگان عمومی مستقر کند و با این کار وضعیت این جامعه آماری را تحت‌نظر داشته باشد.

 نگهداری راه‌ها، نیازمند سالانه 8 هزار میلیارد تومان اعتبار

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌یی با اشاره به ضرورت نگهداری 220هزار کیلومتر راه‌های کشور گفت: برای نگهداری از این سرمایه ملی به اعتباری حدود 8 هزار میلیارد تومان در سال نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، شهرام آدم‌نژاد افزود: برای نگهداری از این شبکه باید یک نظام پایدار تامین بودجه طراحی شود. در آینده‌یی نه‌‌چندان دور در ایران نیز مانند سایر کشورهای توسعه‌‌یافته بهای خدمات تمام ‌شده در جاده‌ها در قالب عوارض بر سوخت، خودرو و سایر عوارض تامین‌کننده منافع بهره‌برداران و کاربران تامین خواهد شد، درحالی‌ که این هزینه‌ها در حال حاضر از بودجه عمومی کشور تخصیص می‌یابد. وی با بیان اینکه یکی از منابع تامین، ‌هزینه‌های موردنیاز نگهداری راه‌ها عوارض جابه‌جایی کالاست، گفت: عوارض تن کیلومتر معادل 3‌درصد هزینه حمل از کالایی که در سطح جاده‌های کشور انجام می‌شود طبق مصوبه جدید شورای اقتصاد میزان عوارض به 4‌درصد افزایش یافت و به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی ابلاغ شد و از اول شهریور ماه اجرا شده است. معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی با اشاره به تاثیر این مصوبه بر افزایش کرایه حمل، گفت: باید توجه داشت که نرخ کرایه حمل توافقی است اما به‌دلیل مازاد کامیون نسبت به بار در کشور این توافق همواره رو به کاهش است.

 همکاری ایران و کره‌ در فرآیند کاهش مصرف انرژی

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به آغاز همکاری با موسسه فناوری ساختمان و مهندسی عمران کره‌جنوبی (KICT) گفت: ایران از تجربه‌های کره‌جنوبی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان استفاده می‌کند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده افزود: استفاده از تجربه‌های کره‌جنوبی برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان، انجام مدیریت روسازی راه‌ها و صنعتی‌سازی ساختمانی و راه و حمل‌‌ونقل بسیار مفید است. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: موسسه فناوری ساختمان و مهندسی عمران کره‌جنوبی با سیاست‌گذاری کنونی وزارت راه و شهرسازی ایران می‌تواند در توسعه همکاری‌های دو کشور نقش مهمی ایفا کند. وی اضافه کرد: موسسه فناوری ساختمان و عمران کره‌جنوبی برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در سال ۲۰۱۶، علاوه بر ارائه خدمات به بخش خصوصی، بودجه‌یی معادل ۱۳۷ میلیون دلار از دولت خود دریافت کرده است. وی، تمرکز بر سیستم‌های ایمنی جاده‌یی را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این مجموعه برشمرد و گفت: علاوه بر بخش حمل‌ونقل جاده‌یی، فعالیت‌های گسترده‌یی در حمل‌‌ونقل دریایی انجام می‌دهند که شباهت زیادی به فعالیت‌های مرکز تحقیقات در وزارت راه و شهرسازی دارد.

 

ارسال نظر