برخورد با سفرهای خارجی اعلام نشده نیروهای شهرداری

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۸۸

گروه راه و شهرسازی|

چهارمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران روز گذشته برگزار شد. در این جلسه نماینده شورا در کمیته سفرهای خارجی شهرداری و نیز خزانه‌دار شورا مشخص شدند. همچنین اعضای شورا با توجه به قرائت گزارش حادثه پلاسکو در صحن مجلس درباره وضعیت ناایمن ساختمان‌های بلندمرتبه تهران دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش «تعادل»، بعد از رای‌گیری حسن رسولی به‌عنوان خزانه‌دار شورا انتخاب شد. در ادامه شهربانو امانی و مجید فراهانی نیز نماینده شورا در کمیته نظارت بر سفرهای خارجی در شهرداری شدند.

به گزارش روابط عمومی شورای شهر تهران، مظفری معاون امور بین‌الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر با بیان اینکه شهرداری تهران نسبت به ارگان‌های دیگر سفرهای خارجی کمتری دارد، گفت: شورای شهر تهران همواره این موضوع را کنترل ‌کرده است.

به گفته مظفری، نیروهای شهرداری تهران در سال گذشته 75 سفر و امسال نیز 30 سفر خارجی با هدف آموزش، انتقال و خرید تکنولوژی و شرکت در اجلاس داشته‌اند. این سفرها در کمیسیون نظارت بر سفرهای خارجی بررسی می‌شود و به این افراد اجازه داده می‌شود که سفر کنند. اما احمد مسجدجامعی از سفرهای خارجی شهرداری انتقاد کرد و با بیان اینکه باید سفرهای خارجی ضابطه‌مند شود، گفت: برخی موضوعات سفرهای خارجی با فعالیت‌های شهری تطابق ندارد یا عناوین‌شان مبهم است و به نظر می‌رسد باید دستورالعمل موجود بازنگری شود. وی با بیان اینکه در لیست سفرهای خارجی نوشته شده «سفر به‌دلیل حمل تور باغ پرندگان» یا «بازدید از نمایشگاه‌های آلمان» گفت: این چه سرفصل‌هایی برای سفر خارجی است. محسن هاشمی نیز با طعنه در جواب صحبت‌های مظفری گفت: به نظر می‌رسد تعداد سفرهای خارجی شهرداری کم است! یعنی سال گذشته تنها 70سفر خارجی در شهرداری انجام شده؟ اطلاع دارم که در یک شرکت تعداد سفرها بیش از 70 مورد است و آیا موردی بوده که شرکت‌ها و سازمان‌ها سفر خارجی نیروهای خود را اطلاع نداده باشند که مظفری در پاسخ به این سوال عنوان کرد: براساس آیین‌نامه باید همه سفرها اطلاع‌رسانی شود اما مواردی نیز بوده که اعلام نشده و برخوردهایی در این زمینه انجام شده است. افشین حبیب‌زاده عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در نطق پیش از دستور خود با اشاره به گزارش مجلس درخصوص حادثه پلاسکو عنوان کرد که در این گزارش توجه به مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، مورد غفلت قرار گرفته است. در ادامه جلسه اعضا اظهارنظرهای خود را درخصوص وضعیت ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه اعلام کردند. محسن هاشمی رییس شورای شهر، در این باره گفت: هیچ قانونی نیست که بتواند ساختمان‌های بلندمرتبه را ملزم به تطبیق با آیین‌نامه‌های جدید به‌ویژه آیین‌نامه آتش‌نشانی کند و باید در کمیسیون سلامت یا معماری مصوبه‌یی داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه اگر لازم است قانون و مصوبه‌یی داشته باشیم، لازم است کمیسیون‌ها به این مهم بپردازند، افزود: لازم است ساختمان‌های ۶ طبقه یا بیشتر را ملزم به تطبیق با آیین‌نامه‌های جدید کنیم تا دست مجریان باز شود و مالکان و هیات‌مدیره خواستار اجرای قوانین شوند.

محمد سالاری نیز با اشاره به گزارش‌های مختلف ارائه شده از حادثه پلاسکو افزود: در هر کدام از این گزارش‌ها یکسری از سازمان‌ها و نهادها مسوول شناخته شده‌اند اما اینکه هر کدام در چه حوزه‌یی مسوولیت داشته‌اند، نامشخص است. از این رو، لازم است به‌عنوان پارلمان شهری تهران و به‌عنوان محور کمیته‌یی مشترک از کمیسیون‌های مرتبط تشکیل دهیم تا نتایج کلیه گزارشات ارائه شده را جمع‌بندی و درنهایت برای رفع دغدغه‌های موجود طرحی را تدوین کنیم. در ادامه جلسه نقد و ارزیابی برنامه پنج ساله دوم و روند تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در دستور کار چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش قرار گرفت که با رای اکثریت اعضای شورا و براساس آیین‌نامه داخلی شورا این دستور کار یک ماه به تعویق افتاد.

مرتضی الویری رییس کمیسیون برنامه و بودجه، در تذکری درخصوص این دستور کار گفت: این دستور جلسه در شرایط کنونی نباید در صحن شورا مطرح شود. این دستور حدود یک ماه و نیم قبل در جلسات غیررسمی منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران قرار داشت. گزارش‌هایی در این جلسات ارائه شده و اعداد و ارقام آنها با یکدیگر هماهنگی لازم را نداشت و گزارش‌های ارائه شده همخوانی لازم را با یکدیگر نداشتند. لذا بر همین اساس موضوع از دستور کار شورا خارج شد. پیشنهاد داده بودم که این موضوع از دستور کار جلسه رسمی شورا نیز خارج شود، چراکه با بررسی این گزارشات به‌گونه‌یی به گزارش ارائه شده صحه می‌گذاریم. این در حالی است که ما این گزارش را قبول نداریم. وی افزود: در اواخر سال 1395 راهبردهای اصلی برنامه سوم پنج‌ساله شهرداری تهران به تصویب چهارمین دوره شورا رسیده است. لذا باید به این نکته دقت کرد که آیا شهردار فعلی تهران سیاست‌های ارائه شده و راهبردهای کلی آن را قبول دارد یا خیر؟

 بررسی عملکرد مالی شهرداری

سخنگوی شورای شهر تهران از بررسی عملکرد مالی شهرداری در 6 ماهه اول امسال خبر داد.

علی اعطا سخنگوی شورا، در دومین نشست خبری خود با اشاره به تصمیمات اخذ شده در چهارمین جلسه رسمی این شورا گفت: سه‌شنبه 14 شهریور 96 جناب آقای محمدعلی نجفی شهردار تهران جهت ادای سوگند در صحن شورا حاضر خواهد شد و باتوجه به نطق پیش از دستور آقای حبیب‌زاده در رابطه با مبحث 22 مقررات ملی ساختمان شورای پنجم طبق روال شورای قبلی به پیگیری‌های خود درباره مقصران حادثه پلاسکو ادامه خواهد داد. علی اعطا در پاسخ به برخی شائبات مبنی بر فشار برخی اعضای شورای شهر به شهردار درخصوص انتخاب معاونانش گفت: نسبت شورا با شهرداری، نسبت نظارتی است و بنا نداشتیم که در انتخاب معاونان مداخله کنیم چراکه حق طبیعی هر مدیری است که معاونانش را خودش انتخاب کند، اما اعضای شورا نظارت را اعمال خواهند کرد و به لحاظ مشورتی فعال هستیم و تاکنون چیزی مبنی بر فشار اعضا در انتخابات نشنیده‌ام و تصور نمی‌کنم هیچ یک از اعضای شورا در این راستا حرکت کرده باشند هرچند که شورای اول مصوبه‌یی داشته که به شورا اجازه می‌دهند در استخدام معاونان شهردار وارد شوند و این مصوبه تاکنون نه نقض شده و نه اجرا! و تاکنون دخالت مستقیم نداشته‌ایم هرچند که نجفی مشورت‌هایی را برای انتخاب معاونانش با شورا داشته و برخی اعضای شورا نیز جلسات و صحبت‌هایی با نجفی داشته‌اند اما اینکه نجفی جلسه‌یی با 21عضو در مورد انتخاب معاونانش داشته باشد، این مساله رخ نداده است.

انتصابات برعهده شهردار است و شورا دخالت اجرایی نمی‌کند هر چند ظرف یک تا دو هفته آینده در تصمیم شهردار شاهد تغییراتی در حد معاونان و مدیران خواهیم بود. در جلسه روز گذشته برخی اعضا مطالبی درخصوص شکار لحظه‌ها توسط عکاسان شورا مطرح کردند که این گفته‌ها حواشی در شورا ایجاد کرد. حسن رسولی با بیان این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در تذکری عنوان کرد که متاسفانه شاهد انتشار عکس‌هایی از اعضای شورای شهر در رسانه‌ها و حتی سایت خود شورای شهر هستیم که به نوعی زننده است. وی گفت: لطفا هیات رییسه فکری به حال این موضوع کند.

 

ارسال نظر