34درصد شهروندان استان تهران بد مسکن هستند

۱۳۹۶/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۳۷

گروه راه و شهرسازی|

رییس اداره عمران و بهسازی شهری ایران از کیفیت نازل زندگی 4.5میلیون نفر (حدود 34درصد) از شهروندان استان تهران در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد. بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت استان تهران بیش از 13میلیون و 267 هزار نفر است. این مقام مسوول در همین حال، ۳ جهت‌گیری بسترسازی، مداخله مستقیم و پیش‌بینی پروژه‌های اجرایی در بافت‌های ناکارآمد با هدف هویت بخشی را از سیاست‌های اصلی اداره کل راه و شهرسازی تهران عنوان کرد.

به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی، 19میلیون از جمعیت کشور بدمسکن هستند. از این تعداد گروه حاشیه‌نشینان حدود ۱۱میلیون نفر جمعیت و گروه ساکنان بافت‌های فرسوده حدود 8میلیون نفر جمعیت هستند. به این ترتیب می‌توان گفت که نیمی از بدمسکنی مرتبط با بافت فرسوده در استان تهران تمرکز یافته است. به گزارش روابط‌عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، محمد عبدالملکی، رییس اداره عمران و بهسازی شهری ایران با اعلام این خبر گفت: در کل کشور ۷۷هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۶۴۰۰ هکتار آن در استان تهران واقع شده که از این میزان ۳۷۲۰ هکتار فقط در شهر تهران موجود است.

وی افزود: در سکونتگاه‌های غیررسمی نیز از ۵۶هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی ۸۸۰۰ هکتار یعنی چیزی نزدیک به ۱۶درصد در استان تهران واقع شده است و در مجموع 4.5 میلیون نفر در استان تهران بدمسکن هستند.

عبدالملکی تصریح کرد: خوب است یک بار دیگر مفاهیم سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت فرسوده را مرور کنیم. سکونتگاه‌های غیررسمی به محلاتی گفته می‌شود که خارج از ضوابط یا قوانین درون محدوده‌های شهری و شتاب‌زده ساخته شده و وضعیت خدمات و سرانه‌های شهری آنها مناسب نبوده و به لحاظ اسناد مالکیت نیز ساکنان این سکونتگاه‌ها دچار مشکلات حقوقی هستند.

بافت‌های فرسوده نیز به محدوده‌هایی گفته می‌شود که دارای سه شاخص یا ویژگی ناپایداری (عدم استحکام)، ریزدانگی یا نفوذناپذیری (۵۰درصد معابر با عرض کمتر از ۶ متر) باشد. وی گفت: بافت‌های فرسوده دچار فقر شهری در بهداشت و آموزش خدمات اجتماعی، گسترش نابرابری‌های فضای شهری، بحران هویت و تنزل اجتماعی و بالطبع آسیب‌های اجتماعی هستند که تاب‌آوری کمی دارند.  رییس اداره عمران و بهسازی شهری گفت: خوشبختانه مطالعات بافت‌های فرسوده در ۱۰ شهر استان تهران شامل: اسلامشهر، قدس، گلستان، ورامین، شهریار، پاکدشت، قرچک، نسیم شهر و ملارد به پایان رسیده است.

وی همچنین گفت: در همین رابطه طی دولت یازدهم 20هزار فقره تسهیلات برای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده تهران کارسازی شده است.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات در تهران ۵۰۰ میلیون ریال با سود تسهیلات 4درصدی است، از مالکان بافت‌های فرسوده خواست تا به دفاتر خدمات نوسازی در شهر تهران مراجعه کرده و از خدمات رایگان این مراکز مشاوره بگیرند.

 

ارسال نظر