درخواست حضور نجفی در جلسه‌های هیات دولت

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۷۹
درخواست حضور نجفی در جلسه‌های هیات دولت

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

سومین جلسه شورای پنجم شهرتهران روز گذشته در حالی برگزار شد که محمدعلی نجفی شهردار تهران حکم خود را از وزارت کشور دریافت کرد. اعضای شورای پنجم تهران، ری و تجریش پیش از آغاز جلسات رسمی سوگندنامه‌یی را تدوین کرده بودند که شهردار منتخب قول داده بود پس از نهایی شدن حکم خود آن را ادا کند. به گفته محسن هاشمی رییس شورا زمان قرائت سوگندنامه توسط نجفی در جلسه هم‌اندیشی شورا مطرح خواهد شد.

به گزارش «تعادل» اعضای شورا در جلسه روز گذشته لایحه «واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیت الکترونیک شهر تهران به یک بانک خصوصی» را مورد بررسی قرار دادند. در نشست دیروز درخواست دیدار اعضای شورای شهر با مقام معظم رهبری و حضور شهردار تهران در جلسات کابینه دولت نیز مطرح شد. البته به دلیل اینکه کمیسیون‌های شورا به تازگی مشخص شده‌اند، بیشتر وقت شورا به ایجاد هماهنگی‌های بیشتر گذشت. براساس این گزارش، مرتضی الویری نیز ریاست کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر را به‌عهده گرفت.

در ابتدای جلسه ابراهیم امینی با اشاره به تایید حکم محمدعلی نجفی توسط وزرات کشور گفت: دوران سرپرستی آقای سلیمی بسیار کوتاه بود که تصور می‌کنم یکی از کوتاه‌ترین دوران مدیریت در دنیا باشد که شاید به عنوان یک رکورد در گینس باید به ثبت برسد.

 در ادامه اعضای شورای پنجم نخستین لایحه شورا مبنی بر بررسی اعتراض فرمانداری به «واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیت الکترونیک شهر تهران به یک بانک خصوصی» را در صحن شورا مورد ارزیابی قرار دادند و در نهایت با رای ٢١ نفر این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های حمل و نقل و بودجه برگردانده شد. ابراهیم امینی نایب‌رییس شورای شهر تهران، ری و تجریش هنگام بررسی این لایحه گفت: در ابتدا فرمانداری این مصوبه را پذیرفت اما بعد آن را رد کرد که این موضوع جزو اتفاقات نادر است. محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز اظهار کرد که در ابتدا فرمانداری مصوبه را پذیرفته اما گویا امانی معاون برنامه‌ریزی شهرداری در نامه‌یی سه صفحه‌یی به فرماندار توضیحاتی ارائه می‌کند و بر همین اساس فرمانداری به استناد آن گزارش، مصوبه را رد می‌کند. حالا نماینده شهرداری بگوید در آن نامه چه گفته شده است؟محسن هاشمی رییس شورا نیز در این باره توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در مورد کارت بلیت‌ها صحبت از 100 تا 200میلیارد تومان است و فرمانداری معتقد است، شورای شهر نمی‌تواند به آیین‌نامه معاملاتی شهرداری وارد شود و تنها می‌تواند نقش توصیه‌یی داشته باشد، معتقدم شهرداری هم با این تصمیم موافق نبوده و این بانک خصوصی در صحبت با کمیسیون حمل و نقل وقت این موضوع را به صحن آورده، اما شهرداری موافق نیست که آن نامه را به فرمانداری نوشته است، چرا که قرارداد کارت بلیت با یک شرکت تا سال١٤٠٠ منعقد شده اما ضرر و زیان در این طرح دیده نشده است.

تابش‌فر نماینده این بانک خصوصی توضیح داد: هدف ما یکپارچه‌سازی کارت بلیت‌ها در کلان‌شهرهاست و این مهم در راستای حذف پول خرد است و بهتر است، سود پول مردم به این بانک خصوصی که متعلق به مردم است، برگردد. علیخانی هم گفت: این اعتراض ابهاماتی دارد و روز گذشته فرماندار تهران در تماس تلفنی اعلام کرد که ما هم اشتباه کردیم و به نظرم نظرشان تغییر کرده است. در نهایت با رای اعضای شورای اسلامی شهر تهران، پاسخ به اعتراض فرمانداری در خصوص مصوبه «واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیت الکترونیک شهر تهران به یک بانک خصوصی» به دلیل وجود ابهامات و لزوم بررسی کارشناسی‌تر به کمیسیون‌های تخصصی شورا بازگشت.

 تشکیل کمیسیون تلفیق

همچنین روز گذشته محسن هاشمی رییس شورای شهر پنجم پیشنهاد تشکیل کمیته تلفیق را داد که این پیشنهاد با اکثریت آرا تصویب شد و کمیسیون تلفیق در شورای شهر پنجم تهران، ری و تجریش تشکیل می‌شود. این در حالی است که در دوره یک‌ساله مدیریت مسجدجامعی در شورای شهر نیز این کمیسیون تشکیل و بعد از آن منحل شده بود.

هاشمی با اشاره به ابهاماتی که در خصوص انتخاب نمایندگان شورای شهر در سازمان‌ها و نهادهای مختلف همچون ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها در جلسه ایجاد شد، گفت: پیشنهاد می‌شود کمیسیون تلفیق تشکیل شود.

وی افزود: بر این اساس ریاست کمیسیون برعهده رییس شوراست و روسای کمیسیون‌ها نیز به عنوان اعضای کمیسیون تلفیق موارد مورد ابهام در آیین‌نامه و اقدامات جاری شهر را بررسی می‌کنند.

رییس شورای شهر تهران، ری و تجریش افزود: روسای کمیسیون وظیفه دارند نظر اعضای کمیسیون خود در خصوص موضوعات مطرح در کمیسیون مورد نظر را جویا شوند و به نمایندگی از آنها در کمیسیون حاضر شوند.

 استفاده از توانمندی زنان و جوانان

در این جلسه حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز در نطق پیش از دستور خود به استفاده از توانمندی‌های زنان و جوانان تاکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته استفاده از جوانان شایسته، آنچنان که باید در اولویت مدیران قرار نگرفت و امید است، اینک با استقرار دولت دوازدهم و تغییرات در مدیریت شهری تهران و بسیاری از کلان‌شهرها این مهم جدی قلمداد شود و استفاده از جوانان و زنان در بدنه مدیریتی کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: دولت جدید یکی از برنامه‌های خود را افزایش سهم ۳۰درصدی زنان و کاهش سن مدیران و جوان‌ترشدن آن اعلام کرده است که این خود نشان‌دهنده رویکرد مثبت دولت دوازدهم به جوان‌باوری و دوری از جوان‌غافلی سال‌های گذشته است.

نظری ادامه داد: به عنوان یکی از جوانان و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر امید دارم، این مساله در برنامه‌های شهرداری تهران و سایر شهرها نیز به‌طور جدی پیگیری شود و در این رابطه یکی از مطالبات مهم از مدیریت شهری استفاده از جوانان و زنان در سطوح مدیریتی است و انتظار می‌رود، شهرداری و شورای شهر با دقت نظر در این زمینه عمل و برای اجرایی شدن این خواست عمومی راه را هموار کنند.

 انتقاد از استخدام‌های دقیقه 90

زهرا نژادبهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز در تذکری با انتقاد از قراردادهای استخدامی بسته شده در هفته‌های اخیر در شهرداری تهران اظهار کرد: گزارش‌هایی رسیده مبنی بر اینکه قراردادهایی توسط شرکت هادیان شهر (که مسوولیت قراردادهای استخدامی را بر عهده دارد) بسته شده که ضرورت دارد، این موضوع متوقف شده و براساس دستورالعملی که سه روز پیش ابلاغ شده است، این استخدام‌ها متوقف شود. وی همچنین نسبت به شیوع مگس سفید در تهران هشدار داد و گفت: شیوع مگس‌های سفید زندگی شهروندان تهرانی را با دشواری زیادی همراه کرده است البته شورای چهارم پیگیری‌های زیادی برای مهار این مشکل انجام داده اما به نظر می‌رسد با هجوم مگس‌های سفید به پایتخت این موضوع مغفول مانده است.

 درخواست دیدار با مقام معظم رهبری

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای پنجم نیز پیشنهاد کرد همزمان با آغاز به کار مدیریت جدید شهر تهران درخواست دیدار با مقام معظم رهبری ارائه شود. وی همچنین با اشاره به پیام رییس‌جمهور به شهردار تهران گفت: تاکنون سابقه نداشته که رییس‌جمهور چنین نامه‌یی به شهردار تهران بنویسد و با توجه به پاسخ هوشمندانه نجفی این مقطع می‌تواند، فرصتی تاریخی برای تعامل میان مدیریت شهری و دولت باشد که به نفع شهر تمام شود. مرتضی امینی، نایب‌رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سالاری گفت: از زمان آقای الویری که ریاست موقت شورا را بر عهده داشت، درخواست وقت برای حضور در محضر مقام معظم رهبری داده شد که امیدواریم این کار انجام شود که به اتفاق شهردار از رهنمودهای مقام معظم رهبری بهره‌مند شویم.

 استعفای یکی از معاونان شهردار سابق

یکی از نکات قابل توجه جلسه روز گذشته شورای شهر عدم حضور ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران بود که به جای وی معاونش در جلسه حضور داشت و مدتی بعد مشخص شد وی به دلیل بیماری پدرش از این سمت استعفا کرده است.

ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران طی نامه‌یی خطاب به دکتر نجفی شهردار تهران از ادامه حضور در سمت خود به دلیل وخامت وضع جسمی پدرش کناره‌گیری کرد. امانی نوشته؛ قصد داشتم تا معرفی معاون جدید در حوزه برنامه‌ریزی شهر تهران به خدمت خود ادامه دهم، با وجود میل باطنی و با توجه به وضعیت بسیار نامساعد جسمی پدرم و نیاز به حضورم در کنار وی برای ادامه خدمت در سمت معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا از شهردار تهران عذرخواهی کردم. وی افزود: تا زمانی که شهردار محترم تهران در خصوص معرفی معاون جدید در حوزه برنامه‌ریزی به جمع‌بندی لازم برسد، مصطفوی قائم‌مقام حوزه معاونت برنامه‌ریزی عهده‌دار پیگیری و انجام امور محوله به این حوزه خواهد بود.

در حالی که گفته می‌شود موج استعفاهای معاونان شهردار سابق در پی است، در این جلسه مجتبی عبداللهی، معاون اجتماعی شهرداری حاضر بود و سایر معاونان نیز در سمت‌های خود مشغول به فعالیت هستند. یکی از درخواست‌های اعضای شورای پنجم از دولت، دعوت از شهردار برای حضور در جلسات دولت است. احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی اظهار کرد: پیگیری‌های لازم انجام شده تا مصوبه‌یی برای حضور نجفی در دولت به تصویب برسد و به دنبال آن شهردار پایتخت بتواند در تمام جلسات هیات دولت شرکت کند. این موضوع می‌تواند به نفع شهروندان و مدیریت شهری باشد زیرا نجفی شهردار پایتخت فردی است که دارای قدرت تعامل و گفت‌وگو با دولت است.

 

 

ارسال نظر