پایان فصل اجاره، کاهش نرخ سود را بی‌اثر کرد

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۶۸
پایان فصل اجاره، کاهش نرخ سود را بی‌اثر کرد

گروه راه و شهرسازی  

در حالی که کارشناسان بخش مسکن معتقدند که کاهش نرخ سود سپرده بانکی، سهم ودیعه و اجاره را تغییر و فشار بر مستاجران را افزایش می‌دهد، نتایج گزارش میدانی و گفت‌وگوهای «تعادل» با مشاوران املاک مناطق مختلف تهران حاکی از آن است که اغلب فعالان بخش مسکن، اقدام جدید حوزه بانکی را بر بازار اجاره بی‌اثر می‌دانند. آنها اگرچه معتقدند کاهش نرخ سود سپرده طی دوسال گذشته بر بازار اجاره موثر بوده است اما اعلام می‌کنند که تصمیم جدید در حوزه بانکی چون در پایان فصل تابستان و در زمان اتمام جابه‌جایی‌ها و نقل و انتقالات انجام شده است، اثر چندانی بر بازار اجاره ندارد.

یکی از مشاوران املاک که در منطقه ونک فعالیت می‌کند، درباره نرخ اجاره‌بها در سال جاری به «تعادل» می‌گوید: اجاره‌بها نسبت به سال گذشته تغییر کرده اما این تغییر بین 10 تا 20 درصد بوده و افسارگسیخته نبوده است.

وی می‌افزاید: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی طی دو، سه سال گذشته، تعداد موجران که خواهان رهن کامل هستند کاهش یافته و رغبت آنها برای دریافت اجاره بیشتر شده است. در حالی که متقاضیان رهن کامل بیشتر از ترکیب رهن و اجاره است.

به گفته این فعال بخش مسکن، کاهش فایل‌های رهن کامل، بر مبلغ رهن کامل افزوده است، یعنی اگر در گذشته یک واحد مسکونی با 200 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شد، هم‌اکنون با مبلغی بیش از200 میلیون تومان، در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و مبلغ درج شده در فایل برای رهن کامل بیشتر از نرخ واقعی ملک است.

وی ادامه می‌دهد: کاهش نرخ سود سپرده طی هفته گذشته اثری بر فایل‌های رهن و اجاره و به تبع آن افزایش نرخ اجاره نداشته است اما پیش بینی می‌شود، این کاهش بر افزایش سهم اجاره تاثیرگذار باشد و طی 20 روز آینده این تغییر مشاهده شود.

یکی از مشاوران املاک که در منطقه سهروردی دفتر مشاوره مسکن دارد، درباره تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بر نرخ اجاره به «تعادل» می‌گوید: نرخ اجاره نسبت به سال گذشته، افزایش داشته اما این رشد مانند سال‌های گذشته و باتوجه به فصل نقل و انتقالات و جابه‌جایی‌ها انجام شده اما این افزایش نرخ افسارگسیخته نبوده است و برخلاف اظهارات برخی مستاجران که از رشد 30 تا 40 درصدی شکایت می‌کنند، کرایه بها حدود 10 تا 20 درصد رشد کرده است.  وی تصریح می‌کند: از حدود دو سال پیش، رغبت مالکان برای دریافت اجاره بیشتر شده است اگرچه فایل‌های رهن کامل هم وجود دارد.

این فعال بخش مسکن با اشاره به اثرگذاری کاهش نرخ سود سپرده بر نرخ اجاره‌بها می‌گوید: اگرچه اثر سود سپرده بر نرخ اجاره ثابت شده است، اما باتوجه به اینکه فصل نقل و انتقالات به پایان رسیده است و مستاجران پیش از شهریور اقدام به جابه‌جایی کرده‌اند، کاهش نرخ سود سپرده نمی‌تواند بر نرخ اجاره‌بها اثرگذارباشد زیرا از شهریور به بعد، شاهد کاهش نرخ اجاره‌بها به دلیل اتمام فصل نقل و انتقالات هستیم.

یکی از فعالان بخش مسکن که در منطقه ستارخان، دفتر خرید و فروش و رهن و اجاره املاک دارد در پاسخ به سوال «تعادل» می‌گوید: کرایه نسبت به سال گذشته، حدود 20 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به عدم توان مالی مستاجران برای اجاره واحد مسکونی می‌افزاید: چندسالی است که رغبت صاحبان املاک برای تغییر در سهم رهن و اجاره و دریافت اجاره بیشتر، رشد کرده است و اغلب فایل‌های مشاوران املاک هم مربوط به اجاره است درحالی که مستاجران خواهان رهن کامل هستند.

این مشاور املاک اضافه می‌کند: کاهش نرخ سود سپرده اثری بر نرخ اجاره نداشته است و به‌نظر هم نمی‌رسد شاهد افزایش جهشی کرایه بها با این تصمیم جدید بانکی باشیم ضمن اینکه فصل جابه‌جایی‌ها هم به پایان رسیده است.

یکی از مشاوران املاک منطقه تهرانپارس با تایید افزایش افسارگسیخته نرخ اجاره در سال جاری به تعادل می‌گوید: در مقایسه با سال گذشته، شاهد افزایش شدید نرخ اجاره‌بها نسبت به سال 95 هستیم به عنوان نمونه واحدی که سال گذشته متری 700 هزار تومان اجاره داده می‌شد در سال جاری با متری یک میلیون تومان در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: همچنین مبلغ رهن کامل هم افزایش یافته است و آپارتمانی که سال گذشته با 65میلیون تومان رهن کامل داده می‌شد امسال با 80میلیون تومان در فایل‌های مشاوران املاک درج می‌شود.  به گفته این فعال حوزه مسکن، شاهد افزایش 20 تا 30 درصدی نرخ اجاره و مبلغ رهن کامل هستیم.

وی‌ تصریح می‌کند: اغلب مالکان تمایل به دریافت رهن و اجاره دارند و تعداد فایل‌های رهن کامل طی دوسال گذشته به‌شدت کاهش یافته است. این مشاوراملاک ادامه می‌دهد: کاهش نرخ سود سپرده بانکی در شهریورماه اثری بر نرخ اجاره‌بها ندارد زیرا جابه‌جایی مستاجران انجام شده است.

 

ارسال نظر