ایجاد 5 فرصت شغلی به‌ازای ساخت هر متر ریل

۱۳۹۶/۰۶/۰۷ - ۰۰:۱۸:۵۸
کد خبر: ۱۰۵۹۱۹
ایجاد 5 فرصت شغلی به‌ازای ساخت هر متر ریل

درحالی که براساس اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی اتصال شبکه ارتباطی شرق ایران به هند، ‌افغانستان و پاکستان از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است، معاون بهره‌برداری، سیر و حرکت شرکت راه‌آهن اعلام کرد با ساخت هر متر ریل 5 فرصت شغلی ایجاد می‌شود. اقدامی که در شرایط کنونی اقتصاد کشور و با افزایش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر می‌تواند به اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری کمک کند.

ابراهیم محمدی از رشد ۵۵درصدی ترانزیت کالا در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: با توسعه ترانزیت علاوه بر کسب درآمد، مشکلات مرزی را رفع می‌کنیم و از طریق حمل‌ونقل ریلی آمایش سرزمینی انجام می‌دهیم که درواقع در راستای رفع نقاط ضعف خود حرکت می‌کنیم تا تهدیدات را برطرف کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدی با اشاره به عملکرد شرکت راه‌آهن در بخش ترانزیت و بهره‌برداری بار اظهار می‌کند: طبق استاندارد اتحادیه اروپا، هر تن بار انتقالی از جاده به روی ریل، حدود ۸۲ تومان به اقتصاد کشور اضافه می‌شود، اما طبق بررسی‌های شرکت راه‌آهن و باتوجه به شرایط داخلی کشور این رقم حدود ۸۰تومان است.

وی می‌افزاید: با درنظر گرفتن عملکرد انتقال ۲۷میلیارد تن کیلومتر از روی جاده روی ریل در سال گذشته، امسال برای انتقال ۴۳ میلیارد تن کیلومتر برنامه‌ریزی‌ شده است تا در صورت ضرب این عدد در رقم ۸۰ تومان به اقتصاد ملی کمک کنیم.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «سرمایه‌گذاری در راه‌آهن به نفع اقتصاد ملی بوده است»، می‌گوید: با سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی در سوخت، انتشار آلاینده‌ها و تلفات با کاهش روبه‌رو شدیم.

محمدی با اشاره به انجام آمایش سرزمینی با توسعه حمل‌ونقل ریلی در کشور بیان می‌کند: با هدف‌گذاری بر پایانه‌های مرزی در حوزه ترانزیت درواقع شاهد آسیب‌زدایی در مناطق مرزی خواهیم بود زیرا ترانزیت به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود و درواقع با ترانزیت کالای یک کشور دیگر خود را در اقتصاد آن شریک می‌کنیم.

معاون شرکت راه‌آهن می‌گوید: این مباحث به‌دلیل آسیب‌های احتمالی در نقاط مرزی است. اما با توسعه ترانزیت در واقع نقاط مرزی فعال می‌شوند و اقتصاد از کسب درآمدهای ناشی از قاچاق به روش‌های قانونی بهبود و ارتقا می‌یابد.

به گفته محمدی، اگرچه امروز باید روزانه ۸۰ واگن در مناطق مرزی سیر کنند تا به سهم ترانزیت 1.5میلیون تن در سال دست ‌یابیم، اما با ۷برابر شدن این حجم و افزایش تعداد واگن‌ها به ۵۶۰واگن، نیازمند توسعه پایانه‌های مرزی هستیم که به ازای توسعه پایانه‌های مرزی و ساخت هر یک متر ریل در پایانه‌های مرزی، ۵ نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد که این اشتغال‌زایی شامل تعمیر و نگهداری، بانک، گمرک و استاندارد است. بنابراین راه‌آهن با توسعه ترانزیت به اقتصاد و امنیت ملی کمک می‌کند.

معاون شرکت راه‌آهن از رشد ۵۵ درصدی ترانزیت کالا در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: این حاصل و نتیجه تلاش‌های رییس کمیته ترانزیت و نقشه راه تهیه ‌شده و اقدامات انجام ‌شده است همچنین از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ توافقنامه با کشورهای حوزه CIS، چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران، ایران-قزاقستان، ایران-قزاقستان-ترکمنستان و ایران-آذربایجان-گرجستان-لهستان-اوکراین امضا شده است.

محمدی یادآور می‌شود: با برگزاری جلسات دو تا چهارجانبه، در توافق سه‌جانبه ایران-آذربایجان-روسیه برای کریدور شمال-جنوب نرخ تعرفه حمل بیش از ۵۰ درصد بین سه کشور به‌صورت مشترک کاهش یافت تا این کریدور هر چه سریع‌تر فعال شود. همچنین در راستای اهداف سازمان اکو توافقنامه اسلام‌آباد-تهران-استانبول به امضا رسید.

وی با بیان اینکه نرخ حمل کانتینر کیلومتر قزاقستان-ترکمنستان-ایران یکسان شده است، می‌افزاید: چینی‌ها ابتدا قیمت‌ها را پذیرفتند اما در ادامه اعلام کردند که قیمت حمل بار در داخل کشور چین گران‌تر است و باید اقداماتی را انجام دهیم تا بتوانیم بار صادراتی را از طریق این مسیر ریلی (قزاقستان-ترکمنستان-ایران) منتقل کنیم.

محمدی می‌گوید: با حوزه بین‌الملل نفت برای صادرات ریلی نفت از ایران به کشور تاجیکستان مذاکره شده که در آینده خبرهای خوبی در این زمینه به گوش می‌رسد.

معاون شرکت راه‌آهن بیان می‌کند: سال جاری برای نخستین‌بار ۱۵هزار تن پودر آلومینیوم از جاجم به تاجیکستان صادر شد و هم اینک به‌دنبال توافق برای حمل ۲۰۰ هزار تن آلومینیوم تاجیکستان به کشور ترکیه هستیم و در حوزه ترانزیت تمام کشورها فعال شدند و نسبت به سال گذشته ۵۵درصد رشد داشته‌ایم.

وی می‌گوید: در سال گذشته، 1.2میلیون تن ترانزیت توسط راه‌آهن انجام شد که امسال تا 1.8میلیون تن محقق می‌شود و به هدف‌گذاری

۳ میلیون تن در سال نزدیک می‌شویم.

به گفته محمدی، در حوزه حمل بار داخلی هم تا امروز بیش از 12.5درصد و بیش از ۷درصد در تن کیلومتر رشد داشته‌ایم که عمده این رشد در حوزه مواد معدنی اتفاق افتاده است به‌طوری که ۱۰درصد نسبت به سال قبل در این حوزه رشد را تجربه کرده‌ایم. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن اظهار می‌کند: توافقنامه‌یی با ایمیدرو برای حمل صنایع فولاد امضا شد که در ابتدا با رشد ۱۰درصدی مواجه شدیم اما این رقم رشد موردنظر نبود، زیرا میزان حمل‌ این محصول از طریق کامیون با ریل برابر و در برخی موارد بیشتر هم بوده است.

به گفته وی، سال گذشته حدود ۳۴ میلیون تن از مواد اولیه و محصولات فولادی توسط جاده حمل شده است که حمل ریلی برابر با ۳۰ میلیون تن بوده است.

 محمدی در پایان یادآور می‌شود: از ۳۱ مرداد تمام قطارهای باری از یک روت یا مسیر از پیش تعیین شده حرکت می‌کنند که تعریف آن از قطارهای باری برنامه‌یی متفاوت است.

 

ارسال نظر