آغاز به کار شورای پنجم تهران از امروز

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۲۰

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

 روز گذشته شهردار تهران و معاونانش به همراه اعضای شورای چهارم شهر تهران با پایان دوره 4ساله فعالیت‌شان رسما خداحافظی کردند تا اعضای شورای پنجم صندلی‌های سبز خیابان بهشت را از آن خود کنند. هر چند تا هفته گذشته به دلیل مشخص نبودن زمان شروع به کار اعضای شورای پنجم چمران جلسه 3هفته پیش را به عنوان آخرین جلسه عنوان کرد اما عصر همان روز عنوان کرد که جلسات همچنان ادامه دارد.

یک بار دیگر نیز این موضوع تکرار شد تا اینکه در نهایت با اعلام زمان دقیق آغاز به کار فعالیت شورای جدید توسط وزارت کشور در روز اول شهریور بالاخره اعضای شورای چهارم آخرین جلسه خود را برگزار کردند. جلسه‌یی که بیشتر وقت آن به گرفتن عکس یادگاری و سلفی گذشت.

به گزارش«تعادل» اعضای شورای پنجم شهر تهران امروز با برگزاری مراسم تحلیف رسما کار خود را آغاز می‌کنند. نمایندگان شورای پنجم تاکنون 35جلسه غیررسمی برگزار کرده‌اند و تلاش دارند تا از ابتدای فعالیت رسمی خود، کارها براساس نظم و برنامه‌ریزی انجام شود. در 35جلسه برگزار شده، اعضای شورای پنجم پس از مشخص کردن گزینه‌های تصدی شهرداری تهران با ۲۱رای محمدعلی نجفی را به عنوان گزینه نهایی برگزیدند و ترکیب، رییس و اعضای هیات رییسه شورای شهر را نیز معرفی کردند.

براساس قانون، نخستین جلسه هر دوره شورا تحت ریاست مسن‌ترین و جوان‌ترین عضو شورا تشکیل می‌شود که در شورای پنجم نیز مرتضی الویری متولد 1327 مسن‌ترین و بشیر نظری متولد 1362 و بهاره آروین متولد 1361 جوان‌ترین افراد شورا هستند که اداره‌کننده نخستین جلسه شورای دوره پنجم خواهند بود. میانگین سن منتخبین شورای شهر پنجم 49-42 سال است.

اما آخرین جلسه شورای چهارم که روز گذشته با حضور قالیباف و معاونانش برگزار شد بر خلاف روال جلسات روزهای سه‌شنبه که به شکل علنی برگزار می‌شد تا ساعت 10:30 غیرعلنی بود و بعد از آن به خبرنگاران اجازه حضور در صحن شورا داده شد. قبل از حضور خبرنگاران، قالیباف گزارشی از عملکرد خود به شورای شهر ارائه کرده بود و بعد از آن نیز سندی با عنوان سند تحویل و تحول تهران را درخصوص اقدام‌های شهرداری و پیشرفت و توسعه شهر به مهدی چمران، رییس شورای شهر چهارم تحویل داد.

قالیباف در آخرین سخنرانی خود در کسوت شهردار تهران اظهار کرد: امروز فلسفه وجود شهرداری‌ها در کشور متحول شده و نگاه مردم به شهرداری و مدیریت شهری تفاوت‌های بسیاری را شامل می‌شود.

قالیباف افزود: زخم کهنه‌یی که در نظام اداری کشور وجود دارد و آن سیستم متمرکز است در دوره چهارم شورا نشان داده شد و اکنون بستر برای مدیریت یکپارچه شهری فراهم شده است. از این رو از همه اعضای شورای اسلامی تهران در دوره چهارم می‌خواهم رسالت و وظیفه خود را در تحقق مدیریت شهری و کمک به اعضای شورای پنجم لحظه‌یی متوقف نکنند.

شهردار تهران ادامه داد: در شهر مشکلات جدی و اساسی وجود دارد که درآمد پایدار و محیط زیست شامل آلودگی هوا، آب و خاک از مهم‌ترین آنهاست و حل این معضلات در گرو تحقق مدیریت یکپارچه است. وی با اشاره به ابتدای خدمت خود در تصدی پست شهردار تهران گفت: در آن هنگام نمی‌دانستم که چه چیزی را تحویل می‌گیرم و هر چه تلاش کردم در این حوزه چیزی متوجه نشدم. حتی یک برگه دو خطی از ارزیابی عملکرد وجود نداشت، از این رو همان هنگام این موضوع در ذهن من بود که بحث انتقال دانش و توجه به شفافیت از ضرورت‌های یک مجموعه وسیع همچون شهرداری تهران است. خداوند را شاکرم که امروز این توفیق را داریم که در مجموعه شهرداری سندی تحت عنوان سند تحویل و تحول آماده شده است.

شهردار تهران ادامه داد: امروز که می‌رویم، مشخص است که مجموعه شهرداری تهران چه چیزی هست. تهیه این سند کار سختی بود و خیلی‌ها عنوان کردند این کار را نکن چراکه ممکن است برخی از اشکالات در آن وجود داشته باشد. ایرادی ندارد بی‌شک تهیه این سند بهتر از آن است که هیچ مستندی برای ادامه کار شورا در دوره بعدی وجود نداشته باشد. قالیباف تاکید کرد: پایه‌گذاری این اصل با هر هزینه‌یی برای شهر یک ضرورت محسوب می‌شود. از این رو باید بدانیم که در ابتدای هر دوره چه چیزی را تحویل می‌گیریم. امروز این سند تقدیم ریاست شورای چهارم و اعضای این شورا قرار می‌گیرد و امیدواریم که در فرصتی این سند در اختیار خبرنگاران و مردم نیز قرار بگیرد. در ادامه قالیباف از تمام کسانی که وی را همراهی کرده بودند تشکر و سند تحویل و تحول را تقدیم رییس شورای اسلامی شهر تهران کرد.

به گزارش«تعادل» قبل از صحبت‌های قالیباف، مهدی چمران، رییس شورای شهر نیز ضمن حلالیت‌طلبی از همه شهروندان، شهردار و معاونانش گفت: ما پل صراط را ساختیم رمپ و لوپ‌هایش را هم ساختیم! چمران همواره مدعی است که اختلافات سیاسی بر تصمیمات شورا سایه نیفکنده است و در آخرین جلسه نیز بر این موضوع تاکید کرد و گفت: هنر شورای چهارم این بود در عین اینکه از جناح‌های مختلف سیاسی شکل گرفته بود اما بر تصمیمات شهر سایه جناح‌بندی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها دیده نشد و این تفاوت‌های دیدگاه‌های سیاسی بر پیشبرد اهداف پایتخت سایه نیفکند و تحت تاثیر قرار نگرفت البته این ادعای چمران جای تفکر و نقد دارد.

چمران با اشاره به طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران گفت: افتخار می‌کنیم که تهران نخستین شهر کشور است که طرح جامعی دارد که ساکن و خشک نیست و می‌تواند در تمامی سال‌های اجرایش بارها پایش شود از این رو طرحی کاربردی و عملیاتی و اجرایی است.

چمران با یادآوری اینکه نظارت در شورای چهارم از دوره‌های قبل بهتر و سیستماتیک‌تر شده است، بیان کرد: انتقال تمامی اطلاعات بر سایت شورا، کار نظارت را از این به بعد آسان‌تر خواهد کرد و شورای پنجم کارش راحت‌تر می‌شود.

 شورای چهارم به روایت آمار

چمران درباره عملکرد شورای چهارم شهر تهران نیز آماری ارائه کرد و گفت: در مجموع ۳۷۱جلسه داشتیم که هفته‌یی دو جلسه بوده است هر چند که طبق قانون باید هر دو هفته یک بار جلسه می‌داشتیم اما از دوره اول این جلسات را اضافه کردیم. ۱۰۱جلسه عادی بوده و ۲۷۰جلسه فوق‌العاده. ۲۳۱پرونده طرح و لایحه نیز تشکیل شده که ۹۶مورد آن یک فوریت و ۹۸مورد دو فوریتی بوده است.

در این جلسه عبدالحسین مختاباد غزل خداحافظی را خواند و در صحن شورا آوازخوانی کرد. همچنین از تمام اعضای شورا و نیز شهردار و معاونانش تقدیر و هدایایی به آن ‌ها اهدا شد. چمران هنگام اهدای لوح و هدیه به علیرضا جاوید گفت: من خواهر ندارم اما می‌گفتند جاوید خواهر‌زاده من است.

 

ارسال نظر