ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۶۲

خط‌آهن خواف‌-هرات تا مهر تکمیل نمی‌شود

در حالی که مشاور ریلی وزیر راه و شهرسازی از دستور رییس‌جمهور برای تکمیل خط‌آهن خواف هرات تا مهرماه خبر داده بود، مدیرکل بین‌الملل راه‌آهن گفت: تا آن زمان نیمی از این خط تکمیل می‌شود.

عباس نظری در گفت‌وگو با مهر درباره افتتاح و بهره‌برداری از قطعه سوم راه‌آهن خواف ـ هرات گفت: قطعات اول و دوم این خط‌آهن که در تعهد ایران بوده، تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، ساخت قطعه سوم این خط ریلی هم به طول ۶۴ کیلومتر در تعهد ایران است که زیرسازی آن تکمیل شده و شرکت پیمانکار در حال ریل‌گذاری است و تا مهرماه می‌توانیم نزدیک به ۵۰‌درصد ریل‌گذاری (ایستگاه قوریان) را تکمیل کنیم.

نظری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مذاکراتی که با ترکیه انجام شد درباره همکاری بخش خصوصی این کشور با راه‌آهن ایران درباره مطالعات و اجرای طرح‌های بازنگری در ارتقای بهره‌وری ایستگاه‌های راه‌آهن پرتردد کشور بود.

مدیرکل بین‌الملل شرکت راه‌آهن افزود: راه‌آهن ایران در این مذاکرات به طرف ترکیه‌یی اعلام آمادگی کرد که می‌تواند با شرکت ترکیه‌یی درباره ایستگاه راه‌آهن آنکارا، مطالعات و اجرای پروژه‌های درآمدزا همکاری داشته باشد.

وی شیوه قرارداد و همکاری احتمالی ایران با شرکت خصوصی ترکیه‌یی برای ارتقای بهره‌وری ایستگاه‌های راه‌آهن را TOD عنوان کرد و گفت: در این روش شرکت راه‌آهن تنها زمین را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد و سرمایه‌گذار هم طی تعداد سال‌های مشخصی اصل و سود سرمایه را از محل بهره‌برداری از پروژه‌ها برداشت کرده و سپس در پایان قرارداد همه تاسیسات و درآمدهای بعدی به راه‌آهن واگذار می‌شود.

نظری با اشاره به تردد سالانه ۲میلیون نفر در ایستگاه راه‌آهن آنکارا گفت: این در حالی است که در ایستگاه راه‌آهن مشهد به تنهایی سالانه ۱۰میلیون نفر تردد دارند بنابراین اجرای چنین پروژه‌هایی در ایران سودده است.

تحمیل هزینه برای تهیه نقشه تفکیکی ساختمان

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه تهیه نقشه تفکیکی ساختمان وظیفه ثبت اسناد است نه سازمان نظام مهندسی گفت: به دلیل تفاهم سازمان ثبت اسناد و نظام مهندسی مردم برای تهیه نقشه‌های تفکیکی ساختمان باید هزینه‌های مضاعفی را پرداخت کنند.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: بر اساس تفاهم سازمان نظام مهندسی و سازمان ثبت اسناد، تهیه نقشه‌های تفکیکی ساختمان اعم از مساحت، پارکینگ‌ها، انباری‌ها و... را مهندسان نظام مهندسی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه این اقدام غیرقانونی است، تصریح کرد: سه سال پیش دیوان عدالت اداری این موضوع را بررسی کرد و رای به ابطال تفاهم مذکور داد. به گفته این مقام مسوول با وجود اینکه ‌سازمان ثبت اسناد وظیفه تهیه نقشه‌های تفکیکی ساختمان را به مهندسان تفویض کرده است اما ‌مردم برای دریافت این خدمات باید دوبار هزینه پرداخت کنند، یک‌بار به سازمان نظام مهندسی و یک‌بار هم به سازمان ثبت اسناد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد: با استناد به قانون، مسائل مربوط به نقشه‌برداری، حاکمیتی بوده و قابل تفویض نیست، اما متاسفانه هیچ‌یک از این سازمان‌ها به قانون تمکین نکرده و در این بین مردم بلاتکلیف هستند.

۷۳۰۰ واحد مسکن مهر پرند فاقد انشعاب است

مدیرعامل شهر پرند با تاکید بر وجود۷۳۰۰ واحد مسکن مهر آماده تحویل در این شهر گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان هیچ اقدامی برای وصل آب، برق و گاز انجام نمی‌دهند و شرکت عمران هم مجوزی برای افزایش قیمت مسکن مهر ندارد.

علی‌اکبر طاهری در گفت‌وگو با فارس افزود: مشکل کنونی شهر جدید پرند در قبال واحدهای مسکن مهر عدم همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان برای نصب انشعابات آب، برق و گاز است.

مدیرعامل شهر پرند اظهار کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان عنوان می‌کنند که باید بابت ایجاد شبکه آب، برق و گاز ردیف بودجه اختصاص داده می‌شد که این‌گونه نشده هر چند شرکت عمران پرند هزینه انشعابات را تقبل کرده است.

وی تاکید کرد: منتظر هستیم تا انشعابات نصب و وصل شود، چرا که نمی‌توانیم آسفالت معابر را قبل از نصب انشعابات انجام دهیم و هزینه مجدد تحمیل شود.

 طاهری در پاسخ به این سوال که چه تعداد مسکن مهر در شهر پرند باقی‌مانده است و اگر این واحدها تکمیل نشود و به سال آینده موکول شود آیا قیمت مسکن افزایش می‌یابد؟ گفت: براساس برنامه قرار بود که در شهر جدید پرند 95هزار واحد مسکن مهر احداث شود که تاکنون حدود 70هزار واحد مسکونی تکمیل و تحویل شده و 25هزار واحد مسکونی باقی‌مانده است.

وی افزود: از این 25هزار واحد مسکونی 7500 واحد مسکن مهر فاقد متقاضی بودند که به تازگی برای 1500واحد مسکونی متقاضی، عضوگیری شده است.

طاهری یادآورشد: پیشرفت فیزیکی 17هزار و 500 واحد مسکن مهر در حال حاضر به‌طور متوسط 80‌درصد است که حدود 7300واحد مسکونی پیشرفت بالای 95‌درصد دارد که مشکل عدم نصب انشعاب آب، برق و گاز دارند.

مدیرعامل شهر پرند گفت: برنامه بر این است که این واحدهای مسکونی تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و به سال آینده موکول نشود به شرط اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان برای نصب انشعاب آب، برق و گاز اقدام کنند.

 

ارسال نظر