«رای تمایل» شورای پنجم به ریاست محسن هاشمی

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۸۸
«رای تمایل» شورای پنجم به ریاست محسن هاشمی

متن کامل سوگندنامه شهردار تهران به این شرح است:

« بسم‌الله الرحمن الرحیم

من به‌عنوان شهردار منتخب شورای پنجم شهر تهران، ری و تجریش در پیشگاه قرآن کریم و در برابر شورای شهر و شهروندان گرانقدر تهران به پروردگار یکتا سوگند یاد می‌کنم که با به‌کارگیری دانش و تجربه خود و انتخاب همکاران و مدیران پاکدست، شایسته، امین و تکیه بر مشارکت مردم، بهره‌مندی از خردجمعی و کارشناسی، ‌شرایط مناسبی را برای نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار شهر فراهم نمایم.

بر شفافیت در اقدامات، پاسخگویی به افکارعمومی و توجه به جریان آزاد اطلاعات اهتمام ورزیده و ارتقای جایگاه شورا، اجرای کامل مصوبات قانونی و پذیرش نظارت جامعه آن را نصب‌العین قرار دهم و عدالت در توزیع منابع، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکارانم قرار دهم.»

بر اساس این گزارش، رییس سنی شورای شهر نیز پیش از این اعلام کرده بود که نجفی گزینه نهایی شهرداری تهران متن سوگندنامه را پذیرفته‌ است.

همچنین محمد علیخانی، عضو منتخب شورای پنجم نیز اظهار کرد: چهارشنبه این هفته بنا داریم، شهردار را انتخاب کنیم اما چون نیاز است مراحل قانونی طی و حکم توسط وزیر کشور امضا شود، باید ببینیم این مراحل چقدر زمان می‌برد؟ اگر مراحل طولانی شود برای تهران سرپرست انتخاب کنیم. احتمالا روز چهارشنبه آخرین روز شهرداری و شورای شهر چهارم است. به گزارش «تعادل» مهدی چمران رییس شورای چهارم نیز در جلسه علنی هفته گذشته اعلام کرد که سه‌شنبه پیش‌رو آخرین جلسه شورای چهارم خواهد بود.

 

گروه راه و شهرسازی

سرانجام محسن هاشمی، نفر نخست انتخابات شورای شهر تهران در سی و پنجمین نشست غیررسمی منتخبان پارلمان شهری پایتخت به عنوان رییس این پارلمان محلی انتخاب شد. همچنین سید ابراهیم امینی به عنوان نایب‌رییس، علی اعطا به عنوان سخنگو، بهاره آروین و زهرا نژادبهرام نیز به‌عنوان منشی‌های شورای شهر تهران برگزیده شدند. از آنجا که هنوز زمان آغاز به‌کار رسمی شورای پنجم تهران فرا نرسیده، آن‌گونه که محسن هاشمی گفته است، این آرا صرفا نشان‌دهنده «تمایل» منتخبان شورای شهر است و «رای تمایل» به شمار می‌رود.

بعد از اینکه پنج‌شنبه هفته گذشته اعضای منتخب شورای پنجم محمدعلی نجفی را به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند، انتخاب رییس و هیات رییسه شورا در دستور کار منتخبان قرار گرفت و روز گذشته ترکیب هیات رییسه شورای پنجم مشخص شد.

به گزارش «تعادل» روند انتخاب رییس شورا بی‌شباهت به انتخاب شهردار نبود. در زمان انتخاب شهردار 4 کاندیدای تصدی شهرداری تهران انصراف دادند. در انتخاب رییس شورا نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت، محسن هاشمی‌رفسنجانی، محسن الویری و احمد مسجدجامعی کاندیدای ریاست شورا شدند که در ادامه به نفع محسن هاشمی و برای حفظ اتحاد و انسجام شورا از کاندیداتوری ریاست شورا انصراف دادند.

انصراف دادند و در نهایت محسن هاشمی با رای اکثریت آرا به سمت ریاست شورا برگزیده شد و هاشمی که به دلیل تعهد اعضای شورا مبنی بر عدم خروج اعضا از شورا از راه یافتن به شهرداری جا ماند در کسوت رییس شورای شهر فعالیت خود را در این نهاد محلی آغاز خواهد کرد. در جلسه روز گذشته، علی اعطا به عنوان سخنگوی شورای پنجم و سید ابراهیم امینی به عنوان نایب‌رییس انتخاب شدند. همچنین منتخبان شورای پنجم به بهاره آروین و زهرا نژادبهرام به عنوان منشی‌های پارلمان شهری پایتخت رای مثبت دادند. شورای پنجم تهران از روز چهارشنبه اول شهریورماه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 خجل هستم

بعد از انتخاب هیات رییسه محسن هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به انصراف الویری و مسجدجامعی اظهار کرد: امروز از کسانی که پتانسیل ریاست شورا را داشتند، اما کنار کشیدند خجل هستم. از اعضای شورای شهر بابت انتخابشان و از عزم جدی مردم تهران که با حضور چشم‌گیرشان در انتخابات نشان دادند، خواهان تغییر هستند نیز تشکر می‌کنم.

 به گفته هاشمی این رای، رای تمایل است و باید جلسه رسمی شورای شهر تشکیل شود تا انتخاب رسمیت یابد. وی ادامه داد: شورا و شهرداری هر یک وظایف خود را دارند و امیدواریم در این چهار سال بی‌حاشیه با یکدیگر تعامل داشته باشند. رابطه شهرداری و شورا تعاملی خواهد بود اما نظارت را فراموش نمی‌کنیم و در مسیر قانونی نظارت را ادامه خواهیم داد.  هاشمی با اشاره به اولویت‌های شهر تهران افزود: بخش عمده‌یی از بودجه شهرداری تهران به موضوع حمل و نقل اختصاص داده شده و این نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. علاوه بر موضوع خدمات شهری و حمل و نقل، به نظرم آلودگی هوا و ترافیک از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید برای آن چاره‌یی اندیشید.

 شهرداری با سرپرست اداره می‌شود

مرتضی الویری، رییس سنی شورای پنجم شهر تهران نیز از انتصاب سرپرست برای شهرداری تهران خبر داد و گفت: تا زمان ابلاغ حکم شهردار از سوی وزارت کشور شهرداری تهران با سرپرست اداره خواهد شد.

از آنجایی که حکم شهردار از طرف وزارت کشور امضا و ابلاغ می‌شود، ممکن است فاصله‌یی چند روزه بیفتد و قرار شد با توجه به چارچوب‌های قانونی، فردی به عنوان سرپرست گمارده شود. وی درباره ویژگی‌های سرپرست گفت: قرار است، سرپرست فردی از بدنه شهرداری تهران بوده و بازنشسته نباشد.

الویری در حاشیه جلسه منتخبان شورای پنجم با اشاره به انتخاب هیات رییسه شورا گفت: هیچ یک از این تصمیمات جنبه قطعی ندارد و زمانی قطعیت پیدا می‌کند که در جلسه قانونی و رسمی شورای پنجم یعنی روز چهارشنبه اول شهریورماه به تصویب برسد.

او با تاکید بر اینکه آخرین مطلبی که در جلسه امروز شورا به بحث گذاشته شد، درباره متن سوگندنامه بود، افزود: متن سوگندنامه امروز مورد توافق و دوستان من در شورای پنجم قرار گرفت و آقای نجفی نیز متن را پسندیده‌اند، اما جنبه قانونی ندارد و سوگندنامه باید در شورا تصویب شده و مراحل قانونی را بگذراند‌. اما متن آن مورد توافق همه قرار گرفته است.

او ادامه داد: این متن تاکیدی بر فرآیندهای قانونی است و این نخستین باری است که این اتفاق افتاده است.

 متن سوگندنامه شهردار آینده تهران

در متن سوگندنامه شهردار آینده تهران بر شفافیت در اقدامات، پاسخگویی به افکارعمومی و توجه به جریان آزاد اطلاعات، عدالت در توزیع منابع، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی تاکید شده است.

به گزارش ایلنا، بر اساس متن این سوگندنامه، شهردار آینده تهران سوگند خواهد خورد، مدیرانی پاکدست و شایسته انتخاب کند و عدالت را در توزیع منابع رسمی به‌کار بندد. او همچنین متعهد خواهد شد؛ پاسخگوی افکارعمومی بوده و به جریان آزاد اطلاعات اهتمام ورزد. این نخستین‌باری است که اعضای شورا برای شهردار منتخب خود سوگندنامه‌یی تدوین می‌کنند، هرچند این متن از آنچه انتظارش کشیده می‌شد، کمی متفاوت است، چرا که قرار بود متن سوگندنامه دارای بندهای متنوع باشد و تعهد شهردار به شورای شهر را افزایش دهد و خلأهای قانونی رابطه میان شهرداری و شورای شهر را پر کند.

 

 

ارسال نظر