تمرکز بر ایده کلی BMI در صنعت ساختمان

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۱۶

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت صنایع ساختمانی افزود: دولت به دنبال حمایت یک‌باره از محصولات ساختمانی نیست بلکه وزارت راه و شهرسازی بر طرح BMI که یک ایده کل‌نگر برای صنعت ساختمان است، تمرکز کرده است.

حامد مظاهریان ادامه داد: BMI تلاش می‌کند تا تمامی اطلاعات ساختمانی را با هم هماهنگ کند و در این طرح صنعتی‌سازی می‌تواند نقش داشته باشد و در سایر کشورها هم ترویج BMI و پیاده‌سازی آن وظیفه دولت‌هاست و خارج از توان بخش خصوصی دانشگاهی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی اظهار کرد: در واقع بخش‌های خصوصی دانشگاهی همکاران اصلی این طرح هستند اما این دولت‌ها هستند که باید برای استقرار BMI اقدام کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اجرایی‌ کردن BMI در ایران آغاز شده و گام‌های اولیه هم برای آن برداشته شده است، گفت: عزم‌ جدی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که بتواند در جهت اجرایی کردن این طرح در ایران، گام‌های جدی بردارد. در استقرار BMI تجربه‌های جهانی بسیار مهم هستند. مظاهریان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که در یک دهه آینده، بزرگ‌ترین تحول صنعت ساختمان در ایران در این بخش(BMI) رخ می‌دهد. وی ادامه داد: اگرچه به نظر می‌رسد که این روش ممکن است منابع را محدود کند یا موجب شود تا کارخانه‌ها با ظرفیت کمتری در این شرایط کار کنند اما باید بپذیریم که این روش می‌تواند در یک دهه، تضمین‌کننده رقابت در بازار باشد.

 ظهور پیش‌ نشانه‌های رونق واقعی مسکن

این مقام مسوول با بیان اینکه شاهد پیش‌نشانه‌های رونق مسکن مبتنی بر نیاز واقعی مصرف‌کننده در بازار هستیم، گفت: باید بتوانیم به خواسته عمومی مردم مبنی بر داشتن مسکن ایمن پایبند باشیم.

مظاهریان گفت: ایستادگی دولت برای اینکه رونق در بازار از نوع سفته‌گرایانه نباشد، کمک بسیاری به بهبود بازار کرده است.

وی ادامه داد: بین رونق سفته‌بازی با رونق واقعی تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. رونق سفته‌بازی اینگونه است که با دخالت در بازار، تزریق منابع مالی و اجرای سیاست‌های منع یا تشویق، رونق صوری در بازار ایجاد می‌شود.

به گفته مظاهریان طی ۴۰سال گذشته دوران رکود و رونق را همزمان داشتیم به عنوان نمونه شاهد بودیم که در سال ۸۶ ناگهان با افزایش ۶۰‌ درصدی قیمت مسکن روبه‌رو شدیم که این افزایش قیمت به گونه‌یی رخ داد که رونق واقعی را در بازار ایجاد نکرد و به همین دلیل هم رکود آغاز ‌شد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت تلاش می‌کند که رونق واقعی در بازار مسکن ایجاد کند بدین‌ معنا که مسکن از یک کالای سرمایه‌یی تبدیل به بازاری شود که نیاز مصرف‌کننده را پاسخ دهد. وی بیان کرد: اگر بتوانیم این سیاست را تداوم دهیم شاهد افزایش قیمت‌های ناگهانی و بی‌منطق نیستیم و سود معقول و منطبق با شرایط بازار ایجاد می‌شود. در این شرایط مصرف‌کننده واقعی راضی هستند. مظاهریان تاکید کرد: هدف نهایی این است که به خواسته عمومی مردم یعنی داشتن مسکن ایمن و در توان مالی‌شان پایبند باشیم بنابراین باید شرایط بازار را در وضعیت ثبات نگه داریم درحال حاضر قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم است بنابراین برنده این بازار، مصرف‌کننده و خانوار ایرانی است.

این مقام مسوول یادآور شد: در دوران افزایش قیمت ناگهانی و رونق سفته‌بازانه شاهد بودیم که کیفیت قربانی می‌شد زیرا بسیاری از فعالان این حوزه این محصول(مسکن) به دنبال تکمیل ساخت‌وساز و دریافت هزینه بودند به همین دلیل هم کیفیت قربانی می‌شد اما درحال حاضر چه خریدار و چه سازنده‌های انبوه، قدرت خوبی برای مذاکره در بازار دارند و این موضوع کمک می‌کند تا محصولاتی که تولید می‌شود با کیفیت مناسبی ارائه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دوران ایده‌آلی در صنعت ساختمان سپری نمی‌شود، گفت: وضعیت کنونی تضمینی برای یک دوره پایدار در یک دهه پیش ‌رو است.

وی با اشاره به اینکه همواره عرضه و تقاضا تعیین‌کننده بازار صنعت‌ ساختمان است، گفت: اگر محصولات ارائه شده با کیفیت باشند به راحتی می‌توانند در بازار، مصرف‌کنندگان خود را پیدا کند. اهداف صنعتی‌سازی، کاهش هزینه و سرعت بیشتر است و محصولاتی که با این ویژگی‌های ساخته می‌شوند طرفداران خود را دارند و در بازار مورد توجه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر