در شهر

۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۲۵

 استفاده از تراموا در پایتخت، اولویت شورای پنجم

محمدمهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران مشکل نخست تهران را آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: توسعه شبکه مترو، نوسازی شبکه اتوبوسرانی و استفاده از تراموا باید از اولویت‌های شورای پنجم باشد.

به گزارش مهر، محمدمهدی تندگویان با اشاره به اینکه مشکل اصلی تهران همچنان آلودگی هواست و این مشکل بر سایر ابعاد شهر نیز اثرات سویی دارد، تصریح کرد: بخشی از ناوگان کنونی حمل و نقل عمومی درست است که عنوان وسائط حمل و نقل عمومی را دارا هستند اما به دلیل فرسودگی، آلاینده‌تر از خودروهای سواری هستند و همین فرسودگی‌هاست که بر الزام نوسازی این ناوگان بیش از پیش تاکید دارد.

وی افزود: نبود دیوان محاسبات که ناشی از نبود قوانین فرادستی است هم یک معضل کشوری است و تنها مربوط به شهرداری تهران نمی‌شود.

تندگویان ادامه داد: از آنجا که شهرداری‌ها و نهادهای عمومی جایگاهی برای حسابرسی ندارند، لازم است که دولت لایحه‌یی را به مجلس ارائه دهد تا براساس مصوبه‌یی کشوری شاهد شکل‌گیری دیوان محاسبات شهری باشیم. در غیر این صورت دیوان محاسبات کنونی می‌تواند برخی شعب را برای حسابرسی‌های شهری برای تدوین مقررات لازمه معرفی کند تا کاستی‌های قوانین کنونی برطرف شود.

این عضو شورای چهارم شهر تهران دیگر مشکل پایتخت که باید در اولویت اعضای شورای پنجم قرار بگیرد را مبحث نوسازی بافت فرسوده دانست و گفت: رییس‌جمهور سرفصل‌های اصلی در زمینه بافت فرسوده را مطرح کرده مبنی بر ساماندهی بافت موجود که دچار فرسودگی است. این ساماندهی اگر برای ساختمان‌های قدیمی که با مشکلات آب و برق و گاز مواجه نیستند و دسترسی به سرانه‌های آموزشی دارند، اجرا شود به مراتب بهتر از آن است که مسکنی در حاشیه شهرها ایجاد کنیم که دسترسی‌های اولیه را نیز دارا نیست. این روند به نوبه خود نوعی فرسوده‌سازی است.

 

 همکاری شهرداری تهران با قرارگاه خاتم ادامه می‌یابد

سیدمحمود میرلوحی، عضو منتخب شورای شهر تهران گفت: همکاری شهرداری آینده تهران با سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در بخش‌هایی که لازم باشد و بخش خصوصی هم توان نداشته باشد، ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، سیدمحمود میرلوحی، عضو منتخب شورای شهر تهران درباره بدهی‌های شهرداری تهران گفت: ارائه یک گزارش مالی از سوی شورای پنجمی‌ها آن هم در شرایطی که بدهی‌های شهرداری مشخص نیست، ضرورت دارد. مدیران شهرداری اعلام کردند که بدون محاسبه سود و جرایم، شهرداری بالای ۲۰هزارمیلیارد تومان بدهی دارد از سوی دیگر قالیباف اعلام می‌کند، بدهی‌ها ۱۵هزارمیلیارد تومان است، در این شرایط مبهم چاره‌یی نداریم جز آنکه چند روز دیگر صبر کنیم تا با آغاز به کار شورای پنجم و استفاده از اختیاراتمان، بررسی‌های دقیق‌تری از اوضاع مالی شهرداری براساس آمار رسمی داشته‌ باشیم.

عضو منتخب شورای شهر تهران گفت: وقت پرداختن به این مسائل رسیده است و به موقع گزارشی جامع از وضعیت شهرداری و شورای شهر در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

میرلوحی با اشاره به برنامه 5 ‌ساله دوم شهرداری به عنوان میراث شورای چهارمی‌‌ها و اینکه این برنامه برای شهردار بعدی معضلات فراوانی دارد، گفت: معاونت‌های شهرداری گزارشی از عملکرد ۳ساله خود در راستای برنامه 5 ‌ساله دوم را به ما ارائه دادند و اگر خود برنامه را هم منتشر بکنیم، همه متوجه خواهند شد که چه مشکلات عمده‌یی در این برنامه وجود دارد و افکار عمومی خود می‌توانند قضاوت کنند که در این 3سال چه در شهرداری گذشته است هر چند ما قصد نداریم مدت زیادی در گذشته تامل کنیم.

میرلوحی همچنین با اشاره به فعالیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در پروژه‌های شهرداری تهران گفت: همانطور که معاونت‌های قرارگاه خود اذعان می‌کنند، جایی که بخش خصوصی می‌تواند مسوولیتی را به عهده بگیرد ما نباید ورود پیدا کنیم. در آینده نیز شورای پنجم قصد دارد، نگاه خود را به بخش خصوصی تغییر دهد البته در جایی که بخش خصوصی توان و کارایی لازم را ندارد باید از گزینه‌های دیگر استفاده کرد.

او ادامه داد: برخی فرماندهان قرارگاه نیز خود عنوان کردند که پروژه‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کرد‌ه‌اند درحالی که نباید به عنوان واسطه به قرارگاه نگاه شود.

وی تاکید کرد: همکاری با سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در بخش‌هایی که لازم باشد و بخش خصوصی هم توان نداشته باشد، ادامه خواهد داشت.

میرلوحی افزود: سال‌هاست شعار برون‌سپاری به بخش خصوصی را تکرار می‌کنیم اما به آن پایبند نیستیم. همه ارگان‌ها باید در این مساله کمک کنند البته بر این باور هستیم که نهادها و جهادی‌ها کار را ارزان‌تر و با انگیزه بالاتر انجام می‌دهند.

 

ارسال نظر