اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۶۷

تعیین‌تکلیف تامین مالی هواپیماهای جدید تا ماه آینده

 سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) درباره برگزاری مناقصه تامین منابع مالی (فاینانس) خرید هواپیماهای جدید گفت: پیشنهادهای زیادی به ایران‌ایر ارسال شده است و تا یک ماه آینده تصمیم اولیه در این زمینه اتخاذ می‌شود. فرزانه شرفبافی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون در مرحله انتخاب فاینانسورهای (تامین‌کنندگان) مالی برای خرید هواپیماهای جدید هستیم و شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی برای تامین منابع مالی و تامین مالی (فاینانس) این هواپیماها، پیشنهادهای خود را به ایران‌ایر ارائه داده‌اند. وی با بیان اینکه پیشنهادهای تامین منابع مالی خرید 200فروند هواپیما (80فروند بویینگ، 100 فروند ایرباس و 20فروند ‌ای‌تی‌آر) شرایط متفاوتی دارد، گفت: حتی شرکت سازنده هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر برای فاینانس خرید 20 فروند این هواپیماها اظهار تمایل کرده است. سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) در پایان تاکید کرد: در تامین منابع مالی این هواپیماها مشکلی وجود ندارد و ایران‌ایر تمام 20 فروند هواپیمای ‌ای‌تی‌آر را به صورت ملکی خریداری کرده و هم‌اکنون پیشنهادهای تامین مالی این خریدها در ایران‌ایر در دست بررسی است. با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، ایران‌ایر موفق شد سال گذشته با شرکت هواپیماسازی ایرباس برای خرید 100فروند، با بویینگ برای خرید 80فروند و با کمپانی ‌ای‌تی‌آر برای خرید 20 فروند هواپیما قرارداد منعقد کند.

احداث ۸۸۱کیلومتر راه با حمایت خیران

عضو انجمن خیران راه و ترابری اعلام کرد: در طول سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ با مشارکت خیران راهساز حدود ۸۸۱ کیلومتر پروژه راهی با ارزش تقریبی ۱۸۰ میلیارد تومان تکمیل شده است. احمد مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این خبر اظهار کرد: در طول این دو سال ۲۰ محور پروژه مختلف در استان‌های کشور تعریف شده که در آنها انجمن خیران راه و ترابری با جذب منابع مالی خیران توانسته پروژه‌هایی را پیش ببرد. در این بین احداث ۸۸۱کیلومتر راه، ۲۲دستگاه پل و رفع 6نقطه حادثه‌خیز اصلی‌‌ترین اقداماتی بوده که در این بخش اجرایی شده است. وی با بیان اینکه از کل این پروژه‌ها سهم خیران حدود ۴۰درصد تامین مالی بوده است، اظهار کرد: از حدود ۱۷۹میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده ۷۰میلیارد مربوط به خیران است که این موضوع نشان می‌دهد در هر یک از سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ خیران ۳۵میلیارد تومان آورده مالی به پروژه‌های راهسازی داشته‌اند. عضو انجمن خیران راه و ترابری در تشریح پروژه‌های ساخته شده با محوریت خیران در طول سال‌های گذشته توضیح داد: اجرای روکش آسفالت در استان‌هایی مانند مازندران، کرمان، زنجان، فارس و البرز، ساخت راه روستایی در استان‌هایی مانند مرکزی و هرمزگان و همچنین رفع نقاط حادثه‌خیز در استان مرکزی بخشی از این پروژه‌ها به شمار می‌رود.  

هزینه هنگفت جانمایی اشتباه مسکن مهر برای دولت

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: جانمایی نادرست و غیرکارشناسی پروژه‌ها موجب تحمیل هزینه‌های فراوانی به دولت و حتی متقاضیان مسکن مهر می‌شود.

به گزارش صدا و سیما، محمد شکرچی‌زاده با بیان اینکه شأن دولت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و هدایت است نه مباشرت در ساخت و ساز افزود: حرکت‌ها در دولت آینده با توجه به اتمام تعهدات ساخت مسکن مهر به این سمت و سو تداوم پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: گزارش‌های کارشناسی نشان می‌دهد امکان مکان‌یابی بهتری برای پروژه‌های مسکن مهر در برخی سایت‌ها به ویژه پردیس وجود داشته است تا هزینه‌های آماده‌سازی زیرساخت‌های اساسی اعم از تامین آب، برق، گاز، تلفن و دیگر امکانات ضروری با مشکلات کمتری مواجه باشد. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: جانمایی نادرست و غیرکارشناسی پروژه‌ها موجب تحمیل هزینه‌های فراوانی به دولت و حتی متقاضیان مسکن مهر می‌شود. وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود «برخی پیمانکاران در اجرای پروژه‌های مسکن مهر کوتاهی می‌کنند» چرا در انتخاب پیمانکاران دقت نمی‌شود، تصریح کرد: اغلب پیمانکاران پروژه‌های مسکن مهر در دولت قبل انتخاب و در عین حال بخشی از اجرای پروژه‌های مورد نظر به پیمانکاران خارجی واگذار شده بود در حالی که امکان اجرای این پروژه‌ها از سوی پیمانکاران داخلی وجود داشته است. شکرچی‌زاده تصریح کرد: تعهداتی از سوی دولت‌های قبل در زمینه مسکن مهر ایجاد شده و دولت فعلی در حال انجام این تعهدات است. وی یادآور شد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت، امید می‌رود با رفع مشکلات و موانع پیش روی مسکن مهر پرونده این پروژه در کوتاه‌ترین زمان بسته شود.

 

ارسال نظر