ابهام در امور مالی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۶۴
ابهام در امور مالی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا از ابهام در موجودی حساب‌های سازمان بازنشستگی شهرداری تهران خبر داد.

به گزارش«تعادل» حافظی در تذکر پیش از دستور خود با اعلام خبر برداشت ۲۸میلیارد تومان از حساب بانکی سازمان بازنشستگی خواستار توضیح شهردار در این خصوص شد. به گفته حافظی سازمان بازنشستگی بدون اجازه، اقدام به افتتاح ۳ حساب در بانک تجارت در شعبه رودکی کرده و به تازگی شنیده‌ایم این حساب تخلیه شده است. مبلغ ۲۸میلیارد تومان از حساب بیرون کشیده شده است بدون آنکه به حساب سازمان بازنشستگی ریخته شود. بنابراین از آقای شهردار می‌خواهیم در قدم اول مجوز افتتاح این حساب و در مرحله بعد پرینت حساب را در اختیار ما قرار دهند. ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهر تهران در واکنش به این گفته حافظی اظهار کرد: شماره حساب‌های اعلام شده توسط آقای حافظی چند سال قبل افتتاح شده چراکه این سازمان آیین‌نامه مالی جداگانه‌یی دارد. اما از آقایان پرسیدم که چرا حساب‌ها را خالی کردید و آنها گفتند که از این حساب برداشت می‌شد که حساب‌ها را خالی کردند. البته رحمت‌الله حافظی پس از استماع سخنان امانی اعلام کرد که از این توضیحات به استناد نامه معاون مالی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران قانع نشده و در نهایت قرار شد در مورد سرانجام این پول‌های برداشته شده، توضیحاتی از سوی سازمان بازنشستگی ارائه شود.

 

 راستی‌آزمایی هزینه‌ها در تعلیق

حافظی همچنین در آخرین نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه شاخصی مورد وثوق برای سنجش کارآمدی و اثربخشی دقیق کیفیت هزینه‌ها در مدیریت شهری وجود ندارد، اظهار کرد: در برنامه 5 ساله دوم تلاش شد که این شاخص‌ها احصا شود، امروز لازم است از منظر کیفی و کلان به این شاخص‌ها نگاه شود. باید پاسخ دهیم که آیا کار درست را درست انجام داده‌ایم یا اینکه مسیر غلط را درست طی کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: در ارتباط با شاخص‌هایی همچون وضعیت کیفیت هوای شهر، وضعیت بافت‌های فرسوده، نگهداری و صیانت از باغات، نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی، چگونگی مدیریت پسماند، کیفیت و کمیت نیروی انسانی، بسط سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و رضایتمندی شهروندان از خدمات ارائه شده باید پاسخگو باشیم. گاهی اتوبان و بزرگراه را با هزینه‌های هنگفت و سرسام‌آور می‌سازیم ولی میزان اثربخشی آن در زندگی شهروندان و کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا را مشخص نمی‌کنیم.

به گفته وی باید مشخص شود طی سنوات گذشته چه میزان تملک دارایی فروخته شده و به چه میزان تملک دارایی به سرمایه‌های شهر اضافه کرده‌ایم؟ آیا آورده‌ها قابل موازنه است؟ لازم است نهادی خارج از مدیریت شهری این شاخص‌ها را سنجش کند. مجوزهای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده، چه تغییرات مثبتی برای پایداری شهر به بار آورده است؟ ساخت‌وسازهای منطقه ۲۲ چه اثری بر کیفیت زندگی شهروندان داشته است؟ بهره‌برداران این حجم از تولید مسکن چه کسانی هستند؟ حافظی افزود: آیا اساسا این نحوه برخورد و اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی که ضوابط آن در کمیسیون ماده ۵ دایما درحال دگرگونی است منجر به بهبود حال تهران شده است؟ آیا شاخصه‌های شهری تهران که براساس مطالعات مختلف ناپایدار بوده، ارتقا یافته است؟ ضمن سنجش بهره‌وری و بهینه‌سازی در نظام سرمایه‌گذاری لازم است به این سوالات پاسخ دهیم، آیا نظام کسب درآمد شهر، نظام ساخت‌وساز شهر و نظام نگهداری شهر براساس استانداردهای بین‌المللی و ملی مورد تایید هستند؟ در مقایسه با کلان‌شهرهای جهان، وضعیت شاخص‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری ما چگونه است؟ رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اضافه کرد: آیا هدایت تمام آب‌های سطحی و فاضلاب شهری به جنوب شهر سیاست اجرایی مناسبی است؟ آیا نباید در هر منطقه شهرداری به آب‌های جاری و سطحی به عنوان یک سرمایه درحال اتلاف نگریسته شود و از انتقال آن به مناطق پایین دست جلوگیری شود؟ ضرورت دارد که توسط نهادی بی‌طرف سنجش شود که آیا ما در مسیر شکوفایی بوده‌ایم یا در مسیر ناپایداری قرار داریم.

بنا به گفته وی، واقعیت این است که توفیق یا عدم توفیق شوراها به ویژه شورای اسلامی شهر تهران منوط به سنجش موارد مطرح شده است. نقد سیاست‌ها و رویه‌های مدیریت شهری و حسابرسی شهری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. در مجموع طی سنوات گذشته و در سایه تلاش مستمر و همه ‌جانبه مدیریت شهری ارتقا داشته‌ایم اما در برخی شاخص‌ها مانند شهرسازی و مدیریت منابع مالی و کسب درآمد و حتی نظام مصارف دارای ایرادات اساسی هستیم.  وی ادامه داد: ساخت‌وساز بی‌حد و حصر در هر کوی و برزن و بدون توجه به میزان بارگذاری و ظرفیت معابر و محلات، تهدیدی جدی برای آرامش و رفاه شهروندان خواهد بود و ادامه روند کنونی ممکن نیست، مدیریت شهری آینده باید ضمن توجه به نکات قوت رویه‌های کنونی، دگردیسی ساختاری در نظام شهرسازی و مدیریت مالی شهر را طراحی و اجرا کند.

 تذکر دوباره جدیدی به قالیباف

عباس جدیدی که در چند جلسه گذشته همواره انتقادات تند و تیزی علیه شهرداری تهران داشت به توضیح درباره تذکرات خود پرداخت و گفت: متاسفانه در روزهای گذشته برخی از دوستان ایراداتی به من داشته‌اند که چرا در روزهای پایانی مدیریت شهری سوال و تذکر دادم که باید به این موضوع اشاره کنم که بازی ۹۰دقیقه است و باید تا آخرین لحظه به کارهای خود در شهر ادامه دهیم. جدیدی ادامه داد: طی هفته‌های اخیر سوالات و تذکرات مختلفی را به شهردار تهران مطرح کردم که خوب بود آقای قالیباف برای پاسخ در شورا حضور می‌یافت و قاعدتا با حضور ایشان در شورا به بسیاری از سوالات و تذکرات پاسخ داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در مقطعی تصمیم داشتم، تذکراتی به شهردار تهران دهم اما بنا به دلایلی و البته درخواست بعضی از دوستان در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری از بیان تذکراتم منصرف شدم اما با توجه به پایان فعالیت مدیریت شهری باید تذکرات خود را مطرح و پاسخ لازم را دریافت کنم. جدیدی اظهار کرد: بنده به عنوان عضو شورای شهر تهران هیچ جسارتی به دوستان خود در شهرداری نداشته و ندارم اما عرض من این بود که یک اتفاقاتی در واگذاری املاک افتاده که خوب و بد آن را به قضاوت قوه قضاییه می‌سپاریم اما این قضایا باید روشن و شفاف شود. آیا این سزاوار است که دوستان شهرداری از دادن یک پاسخ به سوالات بنده طفره روند و سوالات را بی‌جواب گذارند. متاسفانه از گزارش من در حوزه نظارت ایراد گذاشته شد و نگذاشتند که آن را در صحن شورا بیان کنم که قاعدتا گزارش اشاره شده را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد. این عضو شورای شهر برای چندمین بار از شهردار تهران خواست تا به نامه‌اش پاسخ دهد. ناصر امانی، معاون شهرداری درخصوص اظهارات جدیدی نیز گفت: عباس جدیدی در این 4سال 1170مکاتبه با شهرداری تهران داشته که تنها 15مکاتبه وی که در دو هفته اخیر بوده بدون پاسخ مانده است. همچنین در این مدت 5 تذکر رسمی به شهرداری تهران داشته که 4مورد آن پاسخ داده شده و پنجمین تذکر نیز 3روز قبل با امضای چمران به معاونت رسیده است.

 تذکر مختاباد به ساخت هتل 25 طبقه

همچنین در این جلسه رییس کمیته هنری شورای شهر تهران از تخلف در ساخت هتل 25طبقه در دزاشیب خبر داد و اظهار کرد: قرار بود این زمین پارک شود اما حالا تبدیل به هتل شده است. به گفته وی از معجزات این پروژه آن است که شهردار منطقه از این تخلف خبر ندارد و شهردار ناحیه را نیز به محل ساخت‌وساز راه نداده‌اند. قرار بود این ساختمان 16طبقه ساخته شود اما حالا 25طبقه ساخته شده و مالک قصد داشته 4 طبقه دیگر نیز اضافه کند. وی افزود: خوشبختانه شهرداری درحال پایین آوردن ستون طبقات اضافه است اما شورا و شهرداری باید این فرد متخلف را سرجایش بنشاند. در پایان مختاباد برای همه اعضای شورای شهر دو بیتی براساس عملکردشان قرائت کرد.

 باغ پرندگان در معرض خطر مرگ

در این جلسه محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از نامناسب بودن تور فاز 2 باغ پرندگان گلایه کرد و گفت: با خبر شدیم که فاز 2 باغ پرندگان قرار است به زودی افتتاح شود اما این افتتاح حداقل نیازمند 2ماه زمان است. وی با بیان اینکه این باغ پرندگان نیازمند یک تور خاص است که از ایتالیا وارد شده اما در گمرک تهران مانده است، گفت: حالا مسوولان باغ پرندگان می‌خواهند از یک تور جوشی نامناسب که نظیر آن در باغ پرندگان اصفهان استفاده شده است، بهره ببرند اما دقت داشته باشید که این تور جوشی در اصفهان حادثه آفرید و با وزش باد فرو ریخت و پرندگان را کشت. رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه این تور 200هزار مترمکعب بوده و غیراستاندارد است، گفت: جای سوال است که تور ایتالیایی چه شد؟امانی در مورد پیمانکار باغ پرندگان نیز گفت: پیمانکار باغ پرندگان ایرانی است و درحال نصب تور ایتالیایی است. در این جلسه مهدی چمران، رییس شورای شهر چهارم از برگزاری دو جلسه باقیمانده شورا خبر داد و گفت: 31مرداد آخرین جلسه شورای شهر چهارم تهران است.

 

ارسال نظر