شرط رشد ۱۵۰ درصدی ترانزیت ریلی

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۹۲

حسین عاشوری، عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت بسیار بالای رشد صنعت ریلی ایران برای قرار گرفتن در مسیر توسعه اقتصادی سایر کشورها از برنامه‌ریزی کلان برای رسیدن به رشد ۱۵۰ درصدی ترانزیت ریلی در ایران خبر داد. به گزارش ایسنا، عاشوری در یک نشست خبری اظهار کرد: وقتی سازمان ملل متحد اعلام می‌کند که برای مثال تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید کشورهای عضو این سازمان از نظر ریلی به شاخص‌هایی دست پیدا کنند، این صحبت‌ها جنبه توصیه‌یی دارد اما کشورهای توسعه‌یافته مانند اعضای اتحادیه اروپا همان سندهای توسعه‌یی را در دستور کار خود می‌گذارند و با برنامه‌ریزی برای تبدیل شاخص‌های کیفی به اعداد و ارقام توصیه‌نامه‌ها را به عنوان یک برنامه مهم اجرایی در دستور کار خود قرار می‌دهند.

به گفته وی، در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در کنار آنکه حوزه ریل به عنوان محور حمل و نقل ترکیبی شناخته شده و تمام بخش‌های آن به شکل لجستیکی پیگیری می‌شود، عوارض جاده‌یی نیز به‌طور قابل توجهی بالا رفته تا امکان رقابت میان جاده و ریل فراهم شود.

عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه ریلی در برنامه‌های چندگانه توسعه ایران، تاکید کرد: در تمام این برنامه‌ها به مزایای قابل توجه ریل اشاره شده و صحبت از در اولویت قرار گرفتن این بخش بوده است. ولی در عمل شاهدیم طی ۲۰ سال گذشته توجهی به توسعه این بخش صورت نگرفته و با توجه به محدودیت‌های مالی عملا این حوزه در اولویت نبوده است. عاشوری ادامه داد: وقتی می‌بینیم پروژه‌یی ۱۵ سال پیش طراحی شده اما اجرای آن هنوز تکمیل نشده است باید به این مساله پرداخته شود که پس از این سال‌ها آیا همچنان مزایای در نظر گرفته شده در سال‌های ابتدایی کارایی دارد یا باید تغییری در رویکرد انجام گیرد. وی با بیان اینکه برای در اولویت قرار گرفتن راه‌آهن باید مدیران میانی توجیه شوند، اظهار کرد: راه‌آهن نماد اقتصاد مقاومتی است چون به کاهش مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و کاهش خروج ارز از کشور کمک می‌کند. وقتی مدیران بنده با این رویکرد آشنا باشند می‌توانند به رسیدن به اهداف بلندمدت امید داشت. عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای رشد جایگاه راه‌آهن در حمل و نقل ایران، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین هدف‌گذاری‌ها در این بخش رشد ۱۵۰ درصدی ترانزیت بوده است که این جز با فعال کردن تمام مرزهای مشترک با کشورهای همسایه ممکن نیست. در حال حاضر فقط مرز ریلی سرخس در راه‌آهن ایران با بالاترین ظرفیت خود کار می‌کند و باید همین روال برای دیگر مرزهای مشترک نیز پی گرفته شود. عاشوری اظهار کرد: راه‌آهن ایران در این مسیر مذاکرات مطلوبی را با کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان و پاکستان انجام داده تا امکان رشد قابل توجه ترانزیت در مرزهای مشترک با آنها فراهم شود. ما به شکل سنتی در مسیر ترانزیت ریلی آسیای میانه به خلیج فارس قرار داشته‌ایم و برای آنکه بتوانیم نقش خود را بهبود دهیم نیاز است که دیگر کریدورها و مرزهای مشترک فعال شوند.

 

ارسال نظر