در شهر

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۲۲

 خیز شورای پنجم تهران برای شورای عالی استان‌ها

مجید فراهانی، عضو منتخب شورای شهر تهران در مورد سرانجام انتخابات هیات رییسه شورای شهر پنجم توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، فراهانی درخصوص انتخاب ریاست شورای شهر پنجم با بیان اینکه چه الویری و چه محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران شوند، آنها را به عنوان سخنگوی شورا می‌شناسیم که باید نسبت به شهر مسوول باشند، گفت: الویری عملکرد خوبی در این مدت ریاست موقت منتخبین شورای شهر پنجم داشته و شکافی بین اعضای شورای شهر ایجاد نشده است. وی با بیان اینکه براساس وفاق جمعی شورا مقرر شد که بین الویری و محسن هاشمی هر کدام رییس شورا شد نفر دیگر نسبت به فعال کردن ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها معرفی شود، گفت: شورای عالی استان‌ها ساختار مهمی است که به عنوان ضلع سوم دولت و مجلس می‌تواند طرح و لوایح مختلفی به مجلس و دولت ارائه کند. عضو منتخب شورای شهر تهران افزود: ظرفیت شورای عالی استان‌ها در این سال‌ها مغفول مانده و مورد بی‌مهری قرار گرفته است که امیدواریم در دوره مدیریت جدید این مساله مرتفع شود.

 سال مالی دشوار برای شهرداری تهران

محمدعلی نجفی، شهردار منتخب شورای پنجم شهر تهران با اشاره به کاهش ۱۰درصدی بودجه امسال شهرداری گفت: سال ۹۶ از نظر مالی سال دشواری برای شهرداری خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی نجفی با اشاره به بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران گفت: در سال ۹۶ بودجه شهرداری تهران ۱۷هزار و ۹۰۰میلیارد تومان است که این رقم به نسبت سال۹۵ که ۱۹هزار و ۵۰۰ میلیون تومان بوده کاهش ۱۰درصدی دارد. وی افزود: بنابراین سال۹۶ از نظر مالی سال دشواری برای شهرداری تهران خواهد بود. نجفی با بیان اینکه حتما باید به سراغ درآمدهای جدید برویم، گفت: ما باید مدیریت هزینه داشته باشیم و با هزینه کمتر شهر را اداره کنیم. قطعا یکی از این راه‌ها ایجاد درآمد پایدار و کاهش هزینه‌های شهرداری است. وی ادامه داد: یکی از راهبردهایی که بنده برای شفاف‌سازی مطرح کرده‌ام، مشارکت شهروندان در اداره شهر است. شهروندان باید بدانند شهرداری و شهر متعلق به خودشان است و باید احساس مسوولیت کنند.

به گفته وی برای اینکه مردم مشارکت داشته باشند باید به ما اعتماد کنند، این اعتماد از طریق شفافیت اتفاق می‌افتد و من این کار را از طریق هوشمندسازی انجام می‌دهم. نجفی اضافه کرد: من تمام معاملات بالای یک‌ میلیاردی شهرداری را منتشر می‌کنم تا مردم بدانند که مثلا یک پیمانکار چه قراردادی با شهرداری بسته است. گزینه نهایی شهرداری پایتخت در پاسخ به اینکه شما می‌خواهید چارچوب و ساختار را تغییر دهید، آیا به نظر این اتفاق امکان‌پذیر است، گفت: من آدم واقعگرایی‌ام و اهل شعار دادن‌های غیرقابل اجرا نیستم. وی افزود: من چیزی که محقق می‌شود را بیان می‌کنم. چیزهایی که گفتم باید ظرف 4سال اجرا شوند. شهردار شانزدهم تهران با بیان اینکه نخستین اولویت برنامه من چابک‌سازی شهری است، تاکید کرد: لازم نیست بعضی از کارها را شهرداری انجام دهد. برای مثال ما کتابفروشی یا نشریاتی داریم که با هزینه زیاد تولید می‌شوند اینها درحالی است که شهرداری برای انجام آنها باید از رانت استفاده کند تا حداقل ساختمانی در اختیار آنها قرار دهد. به گفته نجفی، بسیاری از کارها اکنون به عهده شهرداری است اما می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود. وی تاکید کرد: از این به بعد هر کاری که بخش خصوصی بتواند خدمت موثری ارائه دهد، شهرداری دیگر واردش نمی‌شود و آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. معاون سابق رییس‌جمهوری ادامه داد: با این اقدام قطعا کارایی بالا می‌رود و هزینه کاهش پیدا می‌کند؛ البته ما بدون مشارکت مردم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

 دلایل کولایی برای انصراف از کاندیداتوری شهرداری

یکی از نامزدهای شهرداری تهران دلایل انصراف خود از رقابت‌ها را تشریح کرد.

به گزارش مهر، الهه کولایی در نشستی دلایل انصراف خود را توضیح داد. او با تاکید بر ضرورت تغییرات در نظام مدیریتی جامعه و اصلاح در مدیریت شهری برای بهبود شرایط مردم گفت: همچنین مساله زنان، جوانان، کودکان و افراد کم ‌توان که در ساخت و سازها نیازهای آنها نادیده گرفته شده، دغدغه من در حوزه شهری بود.

کولایی گفت: می‌خواستم نشان دهم که یک زن می‌تواند در این حوزه به طور جدی رقابت و برنامه جامع ارائه کند و اهمیت ضرورت استفاده از افراد توانمند را نشان دهد. این اتفاقی بود که ظرف این چند هفته شکل گرفت و وظیفه داشتم به عنوان فردی که در شورای عالی اصلاح‌طلبان حضور داشتم این امید را بازسازی کنم تا مدلی ارائه شود که با دوره‌های سابق متفاوت باشد. کولایی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا کناره‌گیری او سیاسی بوده یا خیر گفت: برنامه‌هایی که توسط نامزدهای شهرداری ارائه شد در تقابل با یکدیگر نبود و در آن نگاه غیرواقع‌گرایانه وجود نداشت. نگاه کلی بر منافع عمومی شهر حاکم بود بنابراین صرفا سیاسی تصمیم‌گیری نشده است.

 

ارسال نظر