در شهر

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۷۸

 نجفی راه سختی را در پیش دارد

افشین حبیب‌زاده، عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران با بیان اینکه وضعیت کنونی تهران به گونه‌یی است که نجفی برای بهبود آن راه سخت و زمانبری را در پیش دارد، گفت: با این حال تجربه و برنامه‌های نجفی نشان داده که می‌تواند بخش زیادی از چالش‌های تهران را حل کند.

به گزارش ایسنا، افشین حبیب‌زاده با اشاره به انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران گفت: بخشی از فعالیت‌های پیش روی نجفی به داخل شهرداری بازمی‌گردد و آن هم انتظام ساختاری درون شهرداری است که آن را می‌توان یکی از کارهای مهم دانست. البته نجفی در برنامه‌یی که به شورای شهر ارائه کرد به طور مفصل به این موضوع پرداخته که نشان‌دهنده ضرورت ایجاد تغییرات و اصلاحات در درون شهرداری است.

وی با بیان اینکه شهرداری در دوران نجفی نیازمند تغییر رویکرد در مدیریت شهری است که باید از تمرکز در کالبد به تمرکز در روح حاکم بر شهر تغییر کند، گفت: حال شهر تهران بد است و باید شهردار جدید تهران برای این موضوع چاره‌یی بیندیشد. حبیب‌زاده همچنین اصلاح روابط بین شهرداری و شورا را یکی دیگر از برنامه‌های شهردار بعدی تهران دانست و گفت: روابط شهرداری با سایر نهادهای مرتبط نیز باید اصلاح شود چراکه لازم است، بنیان جدیدی در عرصه مدیریت شهری گذاشته شود که علاوه بر رعایت قانون، شورا نظارت خود را نیز عملیاتی کند.

عضو منتخب شورای شهر پنجم با بیان اینکه در حوزه انتظام ساختاری در شهرداری باید کارهای بسیار زیادی انجام شود، تصریح کرد: علاوه بر تغییر در چارت‌های شهرداری و معاونت‌ها، نظام تصمیم‌سازی در شهرداری از شیوه نظامی به مشارکتی باید تغییر کند. چراکه در شهرداری امروز به نظام تصمیم‌سازی توجه نمی‌شود و مشارکت بدنه کارشناسی شهرداری نیز جلب نمی‌شود و این شیوه تصمیم‌گیری در شهرداری فعلی یک شیوه نظامی است که باید به شیوه مشارکتی تغییر کند. چراکه معتقدیم بدنه کارشناسی شهرداری تهران قابل دفاع است و حرف‌های زیادی برای حضور در عرصه تصمیم‌گیری دارد اما متاسفانه مورد توجه قرار نمی‌گیرد و شاید حضور دایمی شهردار تهران در عرصه‌های رقابت سیاسی باعث شده که کارشناسان اهل فن در عرصه تصمیم‌سازی حضور فعال نداشته باشند.

وی با بیان اینکه حضور مداوم شهردار تهران در عرصه‌های رقابت سیاسی باعث شد که وی نتواند مدیریت شهری را از رقابت‌های سیاسی تفکیک کند و این یک نقطه ضعف است، گفت: بسیار خرسندم که دکتر نجفی در برنامه تشریح اهدافش عنوان کرد که اگر شهردار تهران شود از کسوت سیاسی خارج و لباس خدمت به تن خواهد کرد.

حبیب‌زاده با بیان اینکه متاسفانه شهردار بعدی تهران در امر انضباط بخشی مالی راه سختی را در پیش دارد، گفت: انضباط مالی در شهرداری تهران بسیار مخدوش است و این مخدوش بودن انضباط مالی مورد تایید کارشناسان درون شهرداری نیز قرار گرفته است. به گونه‌یی که از نحوه واگذاری قراردادها تا قیمت تمام شده پروژه نحوه بستن قرارداد، انتخاب پیمانکار و... دچار بی‌انضباطی است که باید نظام پویای بازرسی در شهرداری تهران ایجاد شود و از تمام وجوه اقدامات باید بازرسی صورت گیرد و از قبل از انعقاد قرارداد تا تحویل کار یا از نحوه برخورد ماموران شهرداری با مردم، صدور مجوز و... باید بازرسی کاملی صورت گیرد و نجفی نیز در برنامه‌اش اشاره کرد که بازرسی بازوی اصلی در کنار شهرداری است که می‌تواند مدیریت را در حل معایب کمک کند.

عضو منتخب شورای شهر با بیان اینکه تهران گران اداره می‌شود و باید علل آن بررسی شود، گفت: نبود انضباط مالی در مناطق و سازمان‌های شهرداری بیشتر نمود پیدا می‌کند و این درحالی است که توزیع نامناسب نیروها سبب حجیم شدن و افزایش نیروها از 15هزار نفر به حدود 65 هزار نفر شده که این حجم بالای نیروی انسانی یکی از چالش‌های اصلی مدیریت بعدی خواهد بود که قطعا باید فکر اساسی در این باره کرد چراکه عمده درآمدها صرف پوشش دادن این حجم نیروی انسانی بدون آنکه بهره‌وری معادل نیروها وجود داشته باشد، می‌شود.

 شهردار آینده قانون را محور قراردهد

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران با تاکید بر لزوم تفویض اختیارات توسط شهردار به معاونان و تحقق نظارت بر امور مدیریت شهر افزود: امیدوارم شهردار آینده قانون را محور قرار دهد.

به گزارش ایسنا سیدحسین هاشمی در تشریح اقدامات انجام شده در سطح استان تهران همچنین ویژگی‌های شهردار آینده تهران گفت: روزی که به عنوان استاندار تهران منصوب شدم، تلاش کردم دیوار بتنی میان روابط شهرداری تهران و استانداری را بردارم چراکه همه قصد داریم به مردم خدمت کنیم و این دیوارکشی‌ها معنا ندارد قطعا با هم بودن و هم‌افزایی کمک می‌کند کارها بهتر انجام شود. در حقیقت وحدت رویه برای خدمت‌رسانی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: در راستای برداشتن این دیوار بتنی 3 ملاقات با شهردار داشتم و تحکیم روابط را پیگیری کردم اما وقتی مشاهده کردم آن چیزی که می‌خواهیم محقق نمی‌شود، رها کردم البته این به این معنا نبود که ارتباط قطع شود، معاونان استانداری ارتباط داشتند اما آنچه که می‌خواستیم صرفا در ارتباط‌ها نبود.

وی ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید برای کاهش معضلات شهر تهران مثلث شهرداری، شورا و فرمانداری با یک ارتباط موثر و هم‌افزا شکل بگیرد. شرایط موجود نشانگر آن است که این تعامل و همکاری حتما ایجاد خواهد شد لذا شاهد آرامش بیشتر شهر خواهیم بود و می‌توان کارهای مهم را آغاز کرد. امیدواریم در دوره جدید خلأهایی که داشتیم را پر کنیم و شاهد هیچ خط‌ کشی نباشیم و شهروندان هم به شورا و شهرداری کمک کنند که انجام کارها تسهیل شود چراکه قطعا توسعه با مشارکت مردم محقق خواهد شد.

هاشمی ادامه داد: بی‌تردید می‌توان بسیاری از کارها را از طریق فاینانس‌ها و بدون استفاده از منابع داخلی پیش برد. امیدواریم مدیریت شهری در دوره جدید به دنبال فروش شهر و فضاها نباشند و این موضوع را جز و سیاست‌های خود هم در شورا و هم شهرداری قرار دهند و کاهش هزینه‌های اضافی را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: برای مثال هزینه پیش‌بینی شده برای پل صدر با آنچه که نهایتا به اتمام رسید، فاصله بسیار زیادی داشت ضمن آنکه سازه بسیار سنگینی دارد درحالی که حتی نسبت به نمونه‌های داخلی ازجمله سازه‌یی که در اصفهان وجود دارد بسیار سنگین‌تر است؛ امروز دنیا، دنیای مهندسی است و مهندسان ما با کیفیت بالا و کمترین هزینه می‌توانند پروژه‌ها را اجرایی کنند. استاندار تهران در تشریح ویژگی‌های شهردار پایتخت گفت: در تمام دنیا شهرداران پایتخت‌ها ویژگی‌ها خاصی دارند اما برخی شاخص‌ها می‌تواند در پیشبرد اهداف مدیریتی شهر موثر باشد. شهردار آینده باید پیش از هر چیز انگیزه کار داشته باشد باید برای هر سال برنامه داشته باشد و برنامه‌ها را پیگیری کند این یکی از اصلی و کلیدی‌ترین مسائل است.

 

 کسب درآمد، مهم‌ترین مشکل پایتخت

مجید فراهانی، یکی از منتخبان شورای شهر پنجم مهم‌ترین مشکل شهردار جدید تهران را کسب درآمد عنوان کرد. به گزارش ایلنا، مجید فراهانی گفت: بزرگ‌ترین مشکل شهردار تهران مساله مالی و اقتصاد شهری است که امروز در تهران حاکم است، بدهی‌های کلان‌شهر تهران امروز حدود ۲۵هزارمیلیارد تومان است و بیش از ۴۰هزارمیلیارد پروژه نیمه تمام وجود دارد.

وی ادامه داد: بودجه سالانه شهرداری تهران ۱۸هزارمیلیارد است و بیش از ۴برابر بودجه شهرداری تهران بدهی دارد و این درحالی است که بیش از ۷۰درصد بودجه شهرداری نیز از طریق فروش تراکم تامین می‌شد و با توجه به رکود در حوزه ساختمان عملا ۷۰درصد درآمدها با مشکل روبه‌روست بنابراین مهم‌ترین مساله شهردار آینده تهران درکوتاه‌مدت مساله کسب درآمدهای جدید است.

 

 اما و اگرهای طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها

ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها تا زمان فراهم کردن زیرساخت‌ها اجرایی نیست و مجوز شورا را ندارد.

به گزارش مهر، قناعتی با اشاره به ادامه ثبت‌نام طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها با وجود مخالفت شورا اظهار کرد: این طرح تا زمانی که به شورا ارائه نشود و تایید شورا را نگیرد، اجرایی نمی‌شود همچنین باید سازوکار این طرح از سوی شهرداری اعلام شود. وی با تاکید بر اینکه صدور آرم طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها بسیار دشوار است و باید مشخص شود چگونه اجرایی می‌شود، گفت: سازوکار چگونگی معاینه فنی موتورسیکلت‌ها مشخص نیست. آیا مراکز معاینه فنی ما پاسخگوی این تعداد مراجعه موتورسیکلت‌ها خواهد بود؟ آیا امکان نظارت هوشمند برای موتورسیکلت‌های متخلف وجود دارد و...

به گفته وی، هر زمان سازوکار اجرای طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها ارائه شود و شورا با آن موافقت کند، می‌توان این طرح را اجرا کرد.

قناعتی درخصوص دلیل تداوم ثبت‌نام طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها با وجود مخالفت‌های شورا گفت: وقتی از مسوولان شهرداری پرسیده می‌شود که چرا ثبت‌نام‌ها ادامه دارد، می‌گویند «برای جمع‌آوری اطلاعات و آمار است تا تعداد موتورسیکلت‌هایی که روزانه وارد محدوده می‌شوند، مشخص شوند.»

 

ارسال نظر