آینده بازار مسکن بدون جهش قیمتی

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۷۷

در حالی که بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته‌اش 6.2‌درصد افزایش یافته است؛ اما مسوولان حوزه مسکن معتقدند که شاهد جهش قیمتی در آینده بازار مسکن نخواهیم بود.

در همین رابطه رییس اتحادیه مشاوران املاک شمیرانات با بیان اینکه پیش‌بینی بر این است که تا یک سال آینده جهشی در قیمت مسکن نخواهیم داشت، می‌گوید: در صورتی که قیمت مسکن افزایش یابد، متناسب با نرخ تورم خواهد بود و هرچه سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه بیشتر شود اشتغال و تولید در بخش مسکن رونق می‌گیرد.

محمدرضا قاسمی با اشاره به رکود بازار مسکن اظهار می‌کند: بازار معاملات مسکن کشور بدون جهش قیمت تا یک‌سال آینده رونق می‌گیرد. وی ادامه می‌دهد: بازار معاملات مسکن هنوز در رکود است و تا زمانی که این بازار رونق نگیرد، شاهد افزایش ساخت و ساز در کشور نخواهیم بود.

قاسمی از ورود افراد غیرحرفه‌یی و بدون صلاحیت و برخی بانک‌ها در حوزه ساخت و ساز انتقاد می‌کند و می‌گوید: ورود افراد بدون صلاحیت در حوزه ساخت و ساز این بخش را دچار انحراف و سوداگری می‌کند و همواره شاهد سوداگری هلدینگ‌های بانکی در بازار مسکن هستیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک شمیرانات تصریح می‌کند: متاسفانه سیاست‌های غلط مسکن در گذشته باعث افزایش خانه‌های خالی در کشور شده، به‌طوری که بخش زیادی از سرمایه‌های کشور در خانه‌های خالی حبس شده و هیچ‌گونه ثمری برای اقتصاد ملی ندارد.

وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از فضای مجازی برای انجام معاملات مسکن یادآور می‌شود: استفاده از روش‌های سنتی گذشته از جمله آگهی در روزنامه در حال منسوخ شدن است و استفاده از مشاوران املاک مطمئن در فضای مجازی امن مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات می‌تواند در رونق بازار معاملات مسکن کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

 پیش‌بینی رشد ملایم قیمت‌ها

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: همان‌طور که در 4سال گذشته قیمت مسکن رشد چندانی نداشته است، وضعیت بازار نشان می‌دهد که سال آینده هم قیمت واحدهای مسکونی در کشور افزایش شدیدی ندارد.

حامد مظاهریان در گفت‌وگو با ایرنا بیان می‌کند: سیاست وزارت راه و شهرسازی حمایت از مصرف‌کنندگان است و این وزارتخانه مخالف هرگونه سفته‌بازی و سوداگری در بازار مسکن کشور است.

این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود که قیمت مسکن در آینده متناسب با نرخ تورم تغییر کند و بازار، کشش افزایش قیمت شدید مسکن را ندارد.

مظاهریان درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر افزایش اجاره‌بهای واحدهای مسکونی می‌گوید: با افزایش سرمایه‌گذاری، تولید مسکن در کشور رشد می‌کند و با افزایش عرضه آن در بازار و ایجاد رقابت، مستاجران می‌توانند در بلندمدت و میان‌مدت واحدهای مناسبی را انتخاب کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی و بخش مسکن را افزایش می‌دهد، اضافه می‌کند: هر چند در کوتاه‌مدت ممکن است، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی سبب افزایش نرخ اجاره‌بها شود و موجران تقاضای اجاره‌بهای بیشتری داشته باشند، اما در بلندمدت و میان‌مدت به نفع مستاجران خواهد بود.

مظاهریان با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی همواره از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی حمایت می‌کند، می‌افزاید: نرخ بهره پایین کمک می‌کند هزینه‌های ساخت و ساز واحدهای مسکونی هم در کشور کاهش یابد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تاکید می‌کند: در صورتی که سرمایه‌های سپرده شده در بانک‌ها وارد حوزه مسکن شود، سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش و عرضه و تقاضای مسکن هم وضعیت متعادلی پیدا می‌کند.

بر اساس این گزارش، تازه‌ترین آمارهای منتشره بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد 14هزار و 500 واحد آپارتمان مسکونی در تیرماه معامله شد که نسبت به خردادماه 2.5‌درصد کاهش داشته است ضمن اینکه نگاهی به بازار اجاره، ‌افزایش در نرخ را تجربه کرده است و آمار حاکی از آن است که شاخص کرایه مسکن اجاره‌یی در تهران 11‌درصد و در کل مناطق شهری تا 9.3‌درصد نسبت به ماه مشابه سال 95 رشد کرده است.

 

 

ارسال نظر