نجفی به بهشت می‌رود

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۷۶
نجفی به بهشت می‌رود

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

با انصراف حسین مرعشی، محسن مهرعلیزاده و الهه کولایی، محمدعلی نجفی توانست 21 رای شورای شهر پنجم تهران را به دست آورد. به این ترتیب، محمدعلی نجفی پس از تشکیل شورای شهر در اول شهریور و پس از سوگند اعضای شورای شهر، انتخاب رییس و هیات‌رییسه شورا و رای‌گیری رسمی در صحن علنی شورای شهر به عنوان شهردار به وزارت کشور معرفی می‌شود.

به گزارش «تعادل»، هر چند اعضای منتخب شورای پنجم شیوه جدید را برای انتخاب شهردار به کار بستند تا از ایجاد هرگونه شائبه و حرف و حدیث جلوگیری شود اما در عمل این اتفاق نیفتاد و برخی کاندیداها نارضایتی خود را از روند انتخاب شهردار اعلام کردند. قبل از انتخابات در فضای مجازی این شایعه به وجود آمد که اعضای منتخب روی یک گزینه به اجماع رسیده‌اند و انصراف محمدعلی افشانی بر این شایعه دامن زد. در نتیجه برخی منتخبان مجبور به ارائه توضیح در این باره شدند. از جمله زهرا نژادبهرام اعلام کرد که شایعه اجماع روی شهردار شدن نجفی بیش از جلسه ارائه برنامه را تکذیب می‌کنم. علی اعطا نیز در اظهارنظری عنوان کرد که اجماعی برای شهردار شدن فرد خاصی صورت نگرفته است. زهرا صدراعظم نوری نیز تاکید کرد که شهردار تاکنون انتخاب نشده است.

 اما روز پنج‌شنبه وقتی حسین مرعشی بعد از تشریح برنامه‌های خود از کاندیداتوری انصراف داد، این شائبه پررنگ‌تر شد. حسین مرعشی پس از ارائه برنامه‌های خود، به صورت رسمی و در صحن شورا از حضور در میان نامزدهای شهرداری تهران انصراف داد و از اعضای شورای شهر خواست تا زمانی که داوطلب دیگری برای این سمت هست، به او رای ندهند.

در این هنگام علیخانی از اعضای منتخب از وی پرسید باتوجه به روحیه شوخ‌طبعی که از شما سراغ داریم آیا جدی هستید یا ما سر کاریم؟ مرعشی در جواب گفت: «شما من رو سر کار گذاشتید، من رو دعوت کردید اما می‌خواهید به شخص دیگری رای بدهید.» مرعشی با تشریح برنامه‌های خود درخصوص انصراف مهرعلیزاده نیز مطالبی عنوان کرد و زمانی که نوبت مهرعلیزاده رسید تا برنامه‌های خود را تشریح کند در واکنش به سخنان مرعشی گفت: هر آنچه آقای مرعشی درباره انصراف بنده گفته است، حاصل روحیه شوخ‌طبعی اوست. آقای مرعشی خیلی شوخ‌ هستند. هم برنامه ارائه می‌دهند، هم خوب حرف می‌زنند، هم انصراف می‌دهند و هم انصراف بقیه را اعلام می‌کنند. بعد از مرعشی، نوبت الهه کولایی بود که انصراف خود را اعلام کند. کولایی که روز چهارشنبه برنامه‌های خود را به اعضای منتخب ارائه کرده بود، بعد از انصراف مرعشی با ارسال نامه‌یی از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف داد. در نامه وی آمده است: من برای بهبود اوضاع و برآورده شدن خواسته‌های مردم پا به این عرصه گذاشتم، اما گویا برآوردهای آرا نشان از انتخاب فرد دیگری داشت و بر همین اساس طی نامه‌یی انصراف دادم.

هر چند کولایی در نامه‌یی که دراختیار رسانه‌ها قرار داد به شکل واضح از انتخاب شهردار توسط منتخبان قبل از انجام انتخابات خبر داد، اما زهرا نژادبهرام انتشار نامه وی در رسانه‌ها را بی‌اخلاقی رسانه‌یی خواند و گفت: رسانه‌ها باید با رعایت اخلاق حرفه‌یی از ایجاد هرگونه چالش میان 2 مجموعه شهرداری و شورای شهر جدا پرهیز کنند. به گفته وی، خانم کولایی با ارسال نامه‌یی به هیات رییسه شورا، برای انسجام اصلاح‌طلبان و اعلام پیام واحد و منسجم اصلاح‌طلبی به مردم از نامزدی تصدی این مسوولیت انصراف دادند، اما متاسفانه برخی رسانه‌ها مطالبی بی‌ربط و غیرواقعی را در این خصوص منتشر کردند که هیچ‌گونه ارتباطی با دکتر الهه کولایی ندارد. متاسفانه کم‌توجهی به اخلاق حرفه‌یی تا آنجا ادامه داشت که پیش از اعلام نتیجه رای‌گیری، برخی شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های خبری رسانه‌ها اقدام به انتشار اخباری کردند که ارتباطی با شورا نداشت.

نژادبهرام اظهار کرد: برنامه ارائه شده توسط آقایان مرعشی، مهرعلیزاده و همچنین خانم کولایی مورد اقبال جمعی از منتخبان بود که این دوستان با توجه به رویکرد انسجام اصلاح‌طلبان تصمیم به انصراف گرفتند و در نهایت محمدعلی نجفی با رای اکثریت قاطع منتخبین شورا انتخاب شد. هنگام برگزاری انتخابات عدم هماهنگی بین اعضای منتخب، خبرنگاران را سر درگم کرده بود. در حالی که الویری رییس موقت منتخبان اظهار کرد که رای‌گیری برای انتخاب شهردار روز پنج‌شنبه انجام نمی‌شود، اما دقایقی بعد افشین حبیب‌زاده از انجام قطعی رای‌گیری برای انتخابات خبر داد. البته این عدم هماهنگی بین اعضای منتخب فقط محدود به روز رای‌گیری نمی‌شود و قبل از آن نیز ناهماهنگی‌هایی در اعلام زمان روز رای‌گیری در صحبت‌های منتخبان وجود داشت. عدم معرفی یک نفر به عنوان سخنگو باعث صحبت‌های ضد و نقیض منتخبان شورای شهر پنجم در این مدت شده است.

به گزارش «تعادل»، درنهایت رای‌گیری روز پنج‌شنبه گذشته از ساعت 14 شروع شد و منتخبان شورای پنجم پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران رای‌گیری بین مهرعلیزاده و نجفی را آغاز کردند. اما در دقایق آخر صحبت‌های مرعشی جدی از آب درآمد و مهرعلیزاده برای هم‌افزایی بیشتر اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری نیز از کاندیداتوری انصراف داد. با انصراف وی محمدعلی نجفی به‌عنوان تنها کاندیدای شهرداری با 21 رای به‌عنوان شانزدهمین شهردار تهران انتخاب شد.

محمدعلی نجفی با اعلام شعار «شهر امید، مشارکت و شکوفایی»، برنامه‌هایش را برای تصدی شهرداری تهران ارائه کرد. به‌طور خلاصه می‌توان اهم برنامه‌های وی را این‌گونه خلاصه کرد: افزایش به‌کار‌گیری زنان و جوانان، تاکید بر محله‌محوری، برقراری ارتباط مناسب با سازمان‌ها و نهادها، کاهش فرآیندهای موازی در ساختار سازمانی شهرداری، برقراری سیستم هوشمند یکپارچه، تقویت سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت عمومی و توسعه حمل و نقل عمومی.

 تلاش می‌کنم روسفید باشم

محمدعلی نجفی بعد از انتخاب به‌عنوان شهردار تهران در نخستین اظهاراتش گفت: لازم می‌دانم که در همین نخستین لحظات مسوولیتم به شهروندان تهرانی تعهد دهم که تمام تلاش و قدرتم را برای ایجاد شرایط مطلوب‌تر برای زیست شهری آنها به کار خواهم گرفت و سعی می‌کنم از همه امکانات در شهرداری و بیرون از شهرداری استفاده کنم تا دو خواسته اصلی شهروندان محقق شود؛ یکی ایجاد آرامش که جنبه‌های روحی، معنوی و روانی شهروندان را در زندگی شهری مدنظر دارد و دوم ایجاد آسایش که جنبه‌های فیزیکی و مادی زندگی آنها را دربر خواهد گرفت.

نجفی که در یک برنامه خبری تلویزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: من تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا در مقابل شهروندان تهرانی روسفید باشم و بتوانم شرایطی را فراهم کنم که زندگی شهروندی آنها در 4 سال آینده به مراتب بهتر از امروز باشد.

 اول شهریور شورا‌های جدید فعال می‌شوند

خندان‌دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، اعلام کرد: منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، در سراسر کشور، یکم شهریور سال جاری، فعالیت رسمی خود را آغاز می‌کنند. براساس بخشنامه مورخ 19 مرداد ماه وزیر کشور، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور، با دعوت مسوولان واحدهای تقسیمات کشوری مربوطه در اول شهریورماه 1396، به‌طور همزمان فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

 

ارسال نظر