حمل و نقل

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۰۵

 تعیین‌تکلیف اپراتور بندر شهید رجایی تا 2 ماه دیگر

رییس سازمان بنادر و دریانوردی درباره روند فعالیت‌ها در بندر شهید رجایی گفت: اپراتور این بندر تا مهر سال جاری تعیین‌تکلیف شده و برنده مزایده را اعلام می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، محمد سعیدنژاد افزود: پس از بررسی تقاضاهای متعدد، 2 شرکت تایید صلاحیت شدند.

وی ادامه داد: سازمان بنادر از آنها درخواست قیمت کرد و این 2 شرکت زمان بیشتری را برای مطالعات تکمیلی برای اعلام قیمت مناسب درخواست کردند. وی در رابطه با اینکه اپراتور فعلی این بندر برنده مزایده بوده و ابقا می‌شود، گفت: شرکت‌های دیگری هم هستند که همگی در قالب کنسرسیوم‌های ایرانی-خارجی متقاضی شرکت در مزایده هستند تا بتوانند شبکه بنادر ایران را به شبکه بنادر جهانی مرتبط کنند. به گفته سعیدنژاد، سازمان بنادر تلاش می‌کند که در مهر ماه برنده این مزایده را نهایی و اعلام کند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از جزئیات درخواست تحقیق و تفحص مجلس اطلاعی ندارم اما باید اعلام کنم که تقریبا تمام قراردادهای سازمان بنادر به شیوه مناقصه و مزایده است.

وی ادامه داد: مشکلی در زمینه قراردادها وجود ندارد و اگر نمایندگان مجلس سوالی داشته باشند پاسخگو هستیم.

سعیدنژاد درباره بندر چابهار اظهار کرد: این نخستین‌بار است که برای بندر چابهار در سال جاری خط مستقیمی از بنادر هند به آن ایجاد کردیم و بر همین اساس در عملکرد کانتینری این بندر شاهد رشد بودیم و امیدواریم این حجم بار و رشد افزایش یابد.

وی همچنین درباره گمانه‌زنی‌های کاهش حجم بار ورودی به بنادر شمال ایران با اجرای قرارداد ریلی دریای خزر بین 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و گرجستان بیان کرد: قرارداد ریلی 3 کشور تاثیری بر بنادر شمالی کشور ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد ریلی دریای خزر شرق به غرب این دریا را تحت پوشش قرار می‌دهد درحالی که بنادر شمالی ایران بیشتر متمرکز بر شمال به جنوب این دریاست به همین دلیل این دو به هیچ‌وجه جایگزین و رقیب یکدیگر نیستند.

 آغاز مطالعات آزادراه سراسری مازندران و گیلان

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور از آغاز مطالعات آزادراه سراسری مازندران خبر داد و گفت: قرار است با جذب سرمایه‌گذاران قطعه به قطعه آزادراه سراسری گیلان و مازندران اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، سیدحسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های مهم طی چهار سال گذشته در این پروژه بزرگ ملی اظهار کرد: آزادراه تهران شمال نمونه بارز یک خودباوری برای مجموعه مهندسی داخلی است.

وی با بیان اینکه طی یکی، دو سال اخیر تاکنون همه منابع مالی پروژه از داخل کشور تامین شده است، افزود: بنیاد مستضعفان و دولت با نرخ رشد ویژه‌یی منابع آزادراه را بدون استفاده از ظرفیت‌های خارجی تامین کردند. معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور تصریح کرد: در این پروژه مجموعه پیمانکاران تونل‌های وسیع و پل‌های بزرگ را با توان داخلی احداث می‌کنند.

 ۴۸ درصد پروازهای تیرماه تاخیر داشتند

براساس جدیدترین گزارش سازمان هواپیمایی در تیرماه ۹۶، ۶۱۰۲ پرواز توسط ایرلاین‌های داخلی انجام شده است که از این تعداد، پروازهای تاخیردار حدود ۴۸ درصد سهم کل پروازها را به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش تسنیم، براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان، ماهان، ایران ایر و آتا در تیر امسال بیشترین پروازها را انجام داده‌اند.

بر این اساس آسمان 973 پرواز، ماهان 799، ایران‌ایر 721 و آتا ایر 571 پرواز را در نخستین ماه تابستان 96 انجام داده‌اند.

آمارها حاکی از آن است که آتا ایر در تاخیرات پروازی گوی سبقت را از سایر ایرلاین‌ها ربوده، به‌گونه‌یی که میزان پروازهای تاخیردار این شرکت 61درصد بوده است. پس از این شرکت، هواپیمایی نفت هم با 60 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

هواپیمایی تابان در تیر 420 پرواز انجام داده که از این تعداد 242 پرواز معادل 58 درصد همراه با تاخیر بوده‌اند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم در تیر

 348 پرواز معادل 48 درصد را با تاخیر انجام داده و ماهان 36 درصد پرواز تاخیردار داشته است.

 مذاکره برای راه‌اندازی دو قطار گردشگری از تبریز

معاون مسافری شرکت راه‌آهن با اشاره به رویکرد راه‌آهن برای توسعه قطار‌های گردشگری گفت: در حال حاضر، مذاکره با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری در مسیرهای تبریز-جلفا، تبریز-رازی و محور جنوب هستیم تا مطابق با فصول، زیبایی‌های طبیعی، اماکن تاریخی و تقاضا، قطارهای گردشگری برنامه‌یی را ایجاد کنیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرحسن موسوی ادامه داد: قطار برنامه‌یی گردشگری تهران-سوادکوه هم‌اکنون در دست بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه «در حال انجام مطالعاتی برای دستیابی به سرعت سیر بالا در راه‌آهن تهران-همدان هستیم» گفت: طبق برآورد معاونت مسافری شرکت راه‌آهن، این خط تا دو ماه آینده به آمادگی‌های لازم جهت بهره‌برداری می‌رسد.

موسوی با بیان اینکه قطارهای مسافری از دوم مرداد ماه به‌طور مرتب هفته‌یی دو مرتبه از همدان به مقصد مشهد و برعکس تردد می‌کنند، افزود: حدود یک ماه قبل نخستین قطار مسافری خط همدان به مقصد شهر مشهد راه‌اندازی شد و از همان روز بلیت‌ها به‌صورت پیش‌فروش اینترنتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. معاون مسافری شرکت راه‌آهن از بررسی میزان تقاضای سفر در مسیر راه‌آهن تهران-همدان خبر داد و گفت: باتوجه به پیش‌بینی سرعت سیر بالا در راه‌آهن همدان، ‌شرکت راه‌آهن در حال انجام مطالعاتی برای دستیابی به سرعت مطلوب برای سیر قطارهاست. موسوی در ادامه از رفع مشکلات فنی قطار نخجوان-مشهد خبر داد و گفت: طی مذاکره مقرر شد که طرف مقابل از زمان مذاکره طی ۴۰ روز مشکلات مربوط به واگن‌ها را برطرف کند تا فعالیت این خط ازسر گرفته شود.

 

ارسال نظر